Kun Helsingin kaupunkisuunnittelusta väännetään, Anni Sinnemäen nimi nousee usein esiin – "Ihmisten totuttua johonkin uudistukseen siihen on yleensä oltu tyytyväisiä"

Henkilö: Apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr.) siivoaa törkykommentit omasta somestaan, mutta toteaa, että palautteiden määrä tuo myös tunteen siitä, että on paikalla siellä missä tapahtuu.

Anni Sinnemäkeä ei haittaa Malmin kentästä jatkuvasti käytävä keskustelu, sillä kiinnostus takaa hänen mukaansa laadukkaan asuntoalueen suunnittelun. Päätös ilmailun lopettamisesta Malmilla tehtiin jo 2014, kun valtio kertoi luopuvansa sen käytöstä. Helsingin kaupunki
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Vihreille povataan kevään kuntavaaleissa jopa Helsingin suurimman puolueen paikkaa.

Vihreiden pormestariehdokas Anni Sinnemäki haluaa olla arvioissaan varovainen. Hän muotoilee, että puolueella on mahdollisuudet nousta suurimmaksi.

– Eurovaaleissa ja viime eduskuntavaaleissa vihreät olivat jo Helsingissä suurin, mutta toisaalta valtakunnallisesti vihreiden kannatus ei ole korkeimmalla tasollaan. Kuitenkin myös kokoomuksella on omat haasteensa, Sinnemäki luonnehtii.

Kokoomukselta puuttuu vielä pormestariehdokas.

– Varmasti nähdään kiihkeitä ja kiinnostavia vaalikeskusteluita, Sinnemäki summaa.

Anni Sinnemäki odotetusti vihreiden pormestariehdokkaaksi – Helsingin kokoomuksella ratkaisu venyy: "Tämä on hassu kulma tähän asiaan, että kiire, kiire"

Sinnemäellä on tällä hetkellä hallussaan kaupungin toiseksi tärkein pesti eli kaupunkiympäristön apulaispormestarin paikka. Sinnemäki kuvaa kuluneita neljää vuotta kiinnostaviksi ja antoisiksi.

– Erityisesti olen ylpeä siitä, että tavoite Helsingin hiilineutraaliudesta on mennyt hyvin eteen päin.

Merkittävä virstanpylväs on ensi valtuustokaudella Sinnemäen mukaan se, että Hanasaaren hiilivoimala suljetaan.

– Helsinki näyttää esimerkkiä siitä, että kunnianhimoinen ilmastopolitiikka ei tarkoita kurjaa elämää, vaan samaan aikaan kaupunki voi olla sosiaalisesti oikeudenmukainen ja viihtyisä.

Lisäksi Sinnemäki nostaa esiin asuntorakentamisen. Helsingissä varttuville nuorille sekä tänne töiden perässä muuttaville pitää olla tarjolla asuntoja.

– Se, miten sovitetaan kaupungin kasvu siihen, että samalla säilytetään viheralueita, on tärkeimpiä tehtäviä kaupunkipolitiikassa, hän sanoo.

Oikeistopuolueet väittävät usein vihreiden vastustavan autoilua ideologisista syistä.

– Me ei vastusteta ideologisista syistä autoilua, vaan halutaan, että kaikille liikkumismuodoille on tilaa. Joukkoliikenne on jo perinteisesti Helsingissä suurin ja nyt pitää tukea pyöräilyn ja kävelyn suosion kasvua.

Joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittäminen on Sinnemäen mukaan myös yksityisautoilijan etu.

– Autot myös vievät enemmän tilaa, joten jos niitä on paljon liikenne sumppuuntuu. Kun teillä liikkuvat ne, jotka eniten autoa tarvitsevat, heilläkin on sujuvampaa.

Esillä olleesta Länsisataman tunnelista Sinnemäki linjaa, että ensin pitää selvittää vaihtoehdot: Onko järkevämpää rakentaa tunneli vai siirtää rahti- ja matkustajaliikennettä Vuosaareen.

On sitten kyse Malmin kentästä tai mistä tahansa kaupunkisuunnittelun kiistakapulasta, Anni Sinnemäen nimi nousee usein esiin. Kritiikki henkilöityy apulaispormestariin, vaikka asiat on päätetty valtuustossa puolueiden enemmistöllä.

Miten jaksat sitä?

– Se on totta, että saan paljon palautetta. Se on sekä positiivista että kriittistä. Toisaalta siitä myös huomaa, että on tapahtumien keskipisteessä. Ja vaikka Hämeentiehen tai Lauttasaaren siltaan liittyy kiistelyä, niin samaan aikaan ne ovat tulevaisuuden kaupunkia. Niissä näkee, että on tehty muutosta, että muutkin liikennemuodot kuin autoilu mahtuvat.

Lue myös: Mielipidekirjoittajan mukaan Hämeentiellä vallitsee nyt villin lännen meininki

Onko nahka siis paksuuntunut kestämään älämölön?

– En tiedä onko minulla niin paksua nahkaa. Olen oikeastaan aika herkkä, mutta minulla on myös pitkä kokemus päätöksenteosta, mikä auttaa suhteuttamaan asioita. Vuosien varrella on saanut huomata, että ihmisten totuttua johonkin uudistukseen siihen on lopulta oltu tyytyväisiä, sanoo politiikassa 1990-luvun lopulta mukana ollut Sinnemäki.

Sinnemäki toteaa myös, että palaute on tervetullutta niin kauan kuin se pyörii itse asian ympärillä.

– Esimerkiksi henkilöiden loukkaamisen ja rasismin siivoan pois omalta seinältäni somessa, jonne mahtuvan palautteen määrä on kyllä ihan pyörryttävän iso.

Kuka?

Anni Sinnemäki

47-vuotias vihreiden pormestariehdokas, entinen kansanedustaja ja työministeri, ja nykyinen Helsingin kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari.

Asuu perheineen Katajanokalla.

HU:n juttusarjassa esitellään Helsingin pormestariehdokkaita.

Paavo Arhinmäki "asuu kaavoittamallaan alueella" ja pyrkii Helsingin pormestariksi – "Ne, jotka maalaavat Itä-Helsingistä kuvaa, jossa autot palavat, eivät yleensä ole täällä edes käyneet"

Helsinkiläiset Toni, 26, ja Tiina, 25, edustavat puoluetta, jota moni ei vieläkään tunne – silti ura politiikassa kiinnostaa ja puolisokin löytyi sieltä: "Moni muu olisi varmaan jo kyllästynyt"

"Emme ole mikään vihreiden tai kokoomuksen apupuolue" – Helsingin pormestariksi pyrkivä SDP:n Nasima Razmyar listaa tavoitteensa ja kertoo mikä häntä riepoo nuorisojengikohussa

Helsingillä on pakkomielle kasvaa, sanoo pormestarikisaan lähtenyt Jussi Halla-aho – "Valtaosa muuttovoitosta tulee ulkomailta ja se edistää kaikkea kielteistä"

Miksi lähiössä asuvan poliitikon on vaikea päästä läpi Helsingin kuntavaaleissa – asuinpaikkaa vaihtava Paavo Arhinmäki: – "Siellä missä on vaurautta..."

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut