Yksitoista uudenlaista liikenneturvallisuuskameraa asennettu eri puolille Helsinkiä ja ne otetaan käyttöön 1. helmikuuta.
Valvonnalla voidaan vähentää liikenneonnettomuuksia, jotka aiheutuvat ylinopeudesta tai punaista päin ajamisesta. Kameroilla voidaan jatkossa valvoa myös esimerkiksi bussikaistojen väärinkäyttöä, sekä matkapuhelimen ja turvavyön käyttöä ajon aikana.
– Kameroiden paikat on valittu huolella ja perustuvat periaatteisiin, joissa korostuvat onnettomuusmäärät ja koettu turvallisuus, liikennemäärät, nopeusrajoitus ja alueelliset seikat kuten esimerkiksi koulujen läheisyys. Tärkeää on myös, että kohteessa voidaan valvoa mahdollisimman montaa asiaa kerralla, kertoo tiedotteessa tiimipäällikkö Inga Valjakka Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelusta.
Vuoteen 2025 mennessä näitä tutkatoimintoon perustuvia kameroita tulee Helsingin kaupunkikuvaan 70 kappaletta. Kameroiden asennuksesta ja alustavista sijainneista päätettiin vuonna 2018 kameravalvonnan yleissuunnitelmassa.
Kaupunki vastaa liikenneturvallisuuskameran edellyttämän laitteiston, eli laitekotelon ja pylvään, hankinnasta ja asennuksesta.
Itse kamerat ja valvonta kuuluvat poliisille. Kaupunki ja poliisi ovat tehneet tiivistä yhteistyötä liikenneturvallisuuskameroiden sijoittamisperiaatteiden ja yleissuunnitelman laatimisesta lähtien.
– Poliisilla on niin sanotusti nollavisio liikenteessä, mikä tarkoittaa sitä, että kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai loukkaantua vakavasti. Uusien kameroiden erityisenä tavoitteena on turvata jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kamerat on sijoitettu liikenneturvallisuuden näkökulmasta erinomaisesti lasten kouluteiden varrelle, toteaa tiedotteessa ylikomisario Jari Kaikko Helsingin poliisilaitokselta.
Uudet 11 kameraa on sijoitettu tasaisesti ympäri Helsinkiä, jotta niiden vaikuttavuus näkyisi koko kaupungin tasolla. Lisäksi Mechelininkadulla on ollut noin vuoden verran toiminnassa kaksi uudenmallista liikenneturvallisuuskameraa.
Parhaillaan tutkitaan sopivia paikkoja jo seuraaville kameroille
Kaupungin tavoitteena on asentaa investointimäärärahojen puitteissa keskimäärin 14 uutta tolppaa vuosittain.
– Osa tolpista tullaan toteuttamaan myös kadunrakennushankkeiden yhteydessä. Siten kaikki 70 kameravalvontapistettä voivat olla maastossa jo ennen määräaikaa, täsmentää tiimipäällikkö Inga Valjakka.