Apteekkiin tullaan yhä sanomalehti kädessä – tällaiset mainokset herättivät huomion Helsingin Uutisissa

Yritykset: Helsingin Uutisten ilmoitukset herättävät huomiota sekä painetussa lehdessä että internetissä.

Juho Pietilä aloitti Pakilan Apteekin apteekkarina syksyllä. Pakilan Apteekki
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Helsingin Uutiset haastatteli lauantaina ilmestynyttä 40-vuotisjuhlalehteä varten useita pitkäaikaisia ilmoitusasiakkaita.

K-Citymarket Eastonin kauppias Mika Timonen on tehnyt Helsingin Uutisten kanssa yhteistyötä vuodesta 2005 lähtien. Ennen Eastonia hän oli Itäkeskuksen K-Citymarketin kauppias.

– Olemme halunneet olla näkyvästi esillä muun muassa takasivun ilmoituksella. Vakiopaikka tuo mainonnalle uskottavuutta. Tänä vuonna olemme kokeilleet myös Helsingin Uutisten digimainontaa.

Mika Timonen tietää, että Itä-Helsingissä asuvat ihmiset lukevat Helsingin Uutisia tarkasti.

– Kun kiinnostavia ja paikallisia asioita luetaan, niin meidänkin huomioarvo lehdessä nousee. Asiakkaat ovat hyvin tarkkoja jakelusta, ja ilmoittavat meille, jos lehti ei ole tullut perille.

Legendaariseen Saiturinpörssiin tullaan "nippelien ja nappelien" takia – näin ketju kommentoi laajenemissuunnitelmia Helsingissä

Tuotteen laittaminen lehteen näkyy Timosen mukaan heti myynnissä. Hän muistelee, että takavuosina mainostettuja tuotteita saatettiin myydä ilmoituksen jälkeen tuhansia lavoja. Muun muassa valikoiman laajentuminen on vaikuttanut siihen, että nyt myynti lasketaan ennemmin sadoissa kappaleissa.

Kun kiinnostavia ja paikallisia asioita luetaan, niin meidänkin huomioarvo lehdessä nousee.

– Toki sesongin appelsiineja, kesän mansikoita ja kahvia myydään tuhansia kiloja.

Easton valittiin Suomessa vuoden 2020 parhaaksi K-Citymarketiksi. Kiitosta tuli muun muassa ruokatarjonnasta joka laajentui sushiin, kiviuunipizzaan ja maakuntien ruokiin.

Helsingin Uutisilla ennätysmäärä lukijoita – katso ketkä ovat uutisten takana

Mitä uudistuksia Eastonissa on luvassa seuraavaksi?

– Kehitämme keväällä muun muassa hyvinvointi- ja eläintenruokamaailmoja. Valikoimaan tulee lisää vitamiineja ja superfoodeja sekä ohjausta tuotteiden käyttöön.

– Lounasta on tarkoitus tarjota taas, kun ihmiset alkavat koronan helpotuttua liikkumaan enemmän.

K-Citymarket Eastonin kauppias Mika Timonen. K-Citymarket

Juho Pietilä aloitti viime syksynä Pakilan Apteekin uutena apteekkarina. Helsinkiläinen Pietilä oli toiminut aiemmin apteekkarina Lopella.

Pietilä sanoo, että hänen oli helppo jatkaa edellisen apteekkari Jari Kokkosen aloittamaa yhteistyötä Helsingin Uutisten kanssa.

– Asiakkaat tulevat usein apteekkiin lehdessä ollut ilmoitus kädessään, Pietilä kertoo.

Pakilan Apteekki tavoittelee paitsi lähialueen, kuten Paloheinän, Maunulan ja Pohjois-Haagan asiakkaita, myös ihmisiä koko Helsingistä ja pääkaupunkiseudulta.

– Tarkoitus on muistuttaa erityisesti autoilijoita, että täällä Kehä I:n varrella on apteekki, johon on helppo tulla.

Pietilä sanoo, että edellinen apteekkari lisäsi apteekin toimintoja merkittävästi.

– Perusasiat ovat Kokkosen jäljiltä varsin hyvässä kunnossa. Nyt me parannamme vielä juoksua. Monipuolistamme asiakaspalvelua digitaalisten palveluiden avulla, mutta koetamme parantaa myös paikan päällä annettavaa palvelua.

Saiturinpörssi on mainostanut lehdessä vuodesta 1992 lähtien, jolloin ensimmäinen liike avattiin Malmille.

– Helsingin Uutiset, silloinen Alueuutiset on ollut Saiturinpörssin päämainoskanavana koko 29-vuotisen toimintamme ajan, sanoo varatoimitusjohtaja Jani Viljola.

Alkuaikoina Saiturinpörssi piirsi kuvat ja teki tekstit itse.

–  Nämä raapustukset sitten yrityksenne edustaja Jukka Tuominen tuli aina noutamaan sovittuun aikaan. Niitä ei lähetelty sähköisenä. Sama hieman kotikutoinen mainontamme on edelleenkin voimissaan, tosin uusin menetelmin.

Saiturinpörssi on kokeillut pienimuotoisesti myös televisiota ja radiota.

–  Nämä eivät ole antaneet riittävän hyvää vastakaikua.

Sosiaalisen median kanavat, kuten omat kotisivut ja Facebook ovat tuoneet Viljolan mukaan hyvän lisän lehti-ilmoitteluun.

– Nämä ovat nopeuttaneet mainonnan rytmiä ja niiden avulla saamme nopeasti nostettua esille ajankohtaisia tuotteita. Kilpailut ovat myös erittäin suosittuja ja saavat aikaan mukavaa pöhinää.

Saiturinpörssillä on yhdeksän liikettä, joista seitsemän on Helsingissä. Uusin liike avautui viime keväänä Makkaratalon Citycenteriin.

Tuleeko uusia myymälöitä vielä lisää?

– Saiturinpörssi on kasvanut maltillisesti ja hallitusti. Valloitusmentaliteetilla emme ole liikkeellä, mutta olemme avoimia lisämyymälöille, jos sopiva paikka eteen tulee, varatoimitusjohtaja kertoo.

Päätoimittaja Kannala: Helsingin Uutiset kolminkertaisti paikallisten juttujen määrän – lukijoita on ennätysmäärä

Tähän kaupunginosaan syntyi 40-vuotiaiden keskittymä Helsingissä, eikä muutto pois käy edes mielessä – "Pieni kauhu, että istuisi ruuhka-aikana autossa"

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut