Huijarit yrittävät soittaa suomalaisten puhelimiin jopa miljoonia kertoja kuukaudessa, ilmenee Kuluttajaliiton selvityksestä.
Kuluttajaliitto on saanut tietonsa puhelinoperaattoreilta, jotka pystyvät estämään huijauspuheluita ja tilastoivat niiden lukumääriä.
DNA kertoo estäneensä viime joulukuun aikana ulkomailta tulleita, mutta suomalaisiksi numeroiksi naamioituja huijauspuheluita yli 700 000. Lisäksi yhden soiton niin sanottuja wangiripuheluita, tai häläripuheluita, tuli joulukuussa merkittävä määrä etenkin Marokosta ja Lesothosta. Lesotholaisista numeroista tulleita puheluita estettiin joulukuun aikana 45 000 ja marokkolaisista numeroista soitettuja lähes 175 000.
Myös Telia kertoo Kuluttajaliitolle tilastoivansa estettyjä wangiripuheluita ja arvioi pystyvänsä estämään näistä suurimman osan. Viikoittain voidaan estää kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia puheluita.
Huijauspuheluita saattaa olla hankala tunnistaa, sillä myös ulkomailta tulevia puheluita naamioidaan näyttämään suomalaisilta numeroilta.
Yleisiä huijaussoittoja ovat esimerkiksi niin sanotut wangiripuhelut, tai häläripuhelut, joissa puhelin soi vain kerran tai pari. Tavoitteena on saada uhri soittamaan takaisin maksulliseen numeroon.
Yleinen on myös viime aikoina paljon julkisuudessakin esiintynyt Microsoft-huijaus. Siinä soittaja esittäytyy Microsoftin puhelintueksi ja väittää, että uhrin tietokoneessa on jokin ongelma. Huijari pyrkii ottamaan koneeseen etäyhteyden ja asentamaan siihen vakoiluohjelman, jonka avulla saa kalasteltua esimerkiksi uhrin pankkitunnukset.
Kuinka toimia, jos omaan puhelimeen tulee epäilyttävä soitto? Näin ohjeistaa Kuluttajaliitto tiedotteessaan:
1. Älä soita takaisin häläripuheluun.
– Jos et odota puhelua ulkomailta esimerkiksi tuttavalta tai sukulaiselta, puhelu on lähes varmasti huijaus- tai markkinointipuhelu. Älä soita takaisin, toteaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell tiedotteessa.
2. Epäilyttävään puheluun vastaamisesta ei sinänsä ole haittaa, mutta ole varovainen, mitä paljastat.
– Yksi asia tulee kuitenkin aina olla kirkkaana mielessä. Älä koskaan kerro henkilötietoja, tunnuksia, salasanoja tai anna asennuttaa minkäänlaista ohjelmaa tai sovellusta omiin laitteisiin, painottaa Beurling-Pomoell tiedotteessa.
3. Estä epäilyttävä numero ja ilmoita mahdollisesti myös operaattorille.
4. Varo myös tekstiviestihuijauksia. Huijareiden suosiossa on muun muassa ilmoittaa noudettavissa olevasta paketista. Vastaanottaja houkutellaan lataamaan sovellus, joka myöhemmin käyttää laitetta hyväkseen lähettämällä maksullisia viestejä tai hankkimalla pääsyn erilaisiin veloituksiin. Mikäli epäilee tai tietää ladanneensa puhelimeensa saapuneen viestin perusteella tällaisen haitallisen sovelluksen, se kannattaa välittömästi poistaa ja ladata turvallisempi sovellus virallisesta sovelluskaupasta. Asiasta voi tehdä tutkintapyynnön poliisille sekä ilmoittaa tapahtuneesta omalle operaattorille.