"Mummoharrastus" on nyt trendilaji: Antti, 44, pulahti uimaan keskellä lumipyryä Munkkiniemessä – seuroihin enemmän tulijoita kuin pystytään ottamaan

Liikunta: Talviuinnista on tullut hittilaji, joka tuo tunkua uintiseuroihin.

Sankka lumipyry ei pysäyttänyt Antti Mikkosta menevästä kylmään kylpyyn. Milena Raappana

Milena Raappana

Lumipyryn keskellä Antti Mikkonen, 44, pulahtaa avantoon Munkkiniemen uimarannalla. Hän on harrastanut talviuintia noin neljä vuotta.

– Tämä on hyvä jatkumo joogalle ja meditaatiolle, Mikkonen sanoo.

Lähes päivittäin hyytävään veteen kymmeneksi minuutiksi pulahtaa myös Kirsti Sysipuro-Pirinen. Hän on ollut Munkkiniemen Avantouimarit ry:n puheenjohtaja vuodesta 2016, jolloin seura perustettiin edellisen velvoitteita laiminlyöneen uintiseuran tilalle.

Katajanokan Altaan ruuhkat ärsyttävät: "Kaikki lähiseudun triathlonistit saapuneet paikalle" – kylpylä teki tarkennuksia sääntöihin

Nyt talviuimareita yhdistyksessä on noin 400 ja lisää innokkaita riittäisi.

– Saan viikossa viidestä kymmeneen sähköpostia siitä, miten joku haluaisi liittyä. Viime lokakuussa tuli 120 uutta jäsentä ja marraskuussa päätimme, ettemme voi ottaa toistaiseksi enempää. Osaksi se johtuu koronasta, sillä olemme rajanneet henkilömäärän pukukopeissa viiteen. Naisia seurassa on noin 300, joten heidän pukukoppinsa on tiukassa käytössä. Miehiä pitäisi saada lisää, Sysipuro-Pirinen selventää.

Helsingin kaupungilla on yhteensä 13 talviuintipaikkaa, jotka sijaitsevat Katajanokalla, Marjaniemessä, Munkkiniemessä, Ouritsaaressa, Pikkukoskella, Rajasaaressa, Rastilassa, Ryssänkärjessä, Seurasaaressa, Soutustadionilla, Tuorinniemessä, Uunisaaressa ja Vaskiniemessä.

Juttua muokattu 4.2.: korjattu otsikon etunimi oikeaksi.

Paloheinän laturaivon takana pieni joukko konkarihiihtäjiä – esimies: "Ajavat auton syrjään ja lähtevät suoraan sieltä "

Avantouintia harrastavat nykyisin kaikenikäiset. Milena Raappana

Paikkoja, joihin usein kuuluu lämmitetty pukusuoja, avanto ja avantoon johtavat portaat sekä osassa myös sauna, ylläpitävät uintiseurat. Tämän takia paikat ovat vain jäsenien käytössä, ellei seura järjestä avoimia uintitapahtumia tai tutustumiskäyntejä.

Sysipuro-Pirinen uskoo, että talviuinnin nousu on nähtävissä myös muissa uintiseuroissa. Seurasaaren Uimarit ry:n puheenjohtaja Sirkku Saarela vahvistaa tätä kantaa.

– Meillä on noin 350 jäsentä ja syksyllä jäsenmäärä lisääntyi aika tavalla. Osittain varmasti johtuu siitä, että koronan takia saunalliset uintiseurat joutuivat sulkemaan tilansa eikä mitään muutakaan oikein pysty harrastamaan, Saarela miettii.

Itä-Helsingin rantareitti saa uusia palveluja – luvassa sauna, ruokarekka ja minigolf

Talviuinnin suosiota ovat kasvattaneet myös sen monet terveyshyödyt aina ruskean rasvan syntymisestä vastustuskyvyn parantamiseen ja stressin ja lihassärkyjen lievitykseen, mutta myös euforinen olo, joka syntyy jääkylmästä kylvystä sekä itsensä voittamisesta.

Sekä Sysipuro-Pirinen ja Saarela sanovat, että entisestä ”mummoharrastuksesta” on tullut kaikenikäisten laji.

– Seuramme keski-ikä on noin 40–50 vuotta, mutta nyt on tullut myös lapsiperheitä ja 20–30-vuotiaita. Vanhimmat jäsenet lähentelevät 90 vuotta. He uskovat talviuinnin olevan heidän pitkän ikänsä ja terveytensä salaisuus, Sysipuro-Pirinen sanoo.

Uimahyppääjä Lauren Hallaselkä, 17, tietää myös lajin vaarat: "Joskus jännittää, että sattuu jotain, kun kokeilee uusia asioita"

Harrastus

Konkarien vinkit talviuinnin aloittamiseen

Muista uintitossut, pipo ja hanskat. Ensimmäiseen kokeilukertaan riittää vaikkapa villasukat, mutta tavalliset lipokkaat eivät usein toimi.

Mene selkä edellä uimaan ehkäistäksesi hengityksen pakkautumista, joka tuntuu kurkkua kuristavana tunteena.

Älä ajattele kylmyyttä. Yritä tsempata mieltä voittamaan kylmyys ja pelko.

Aloita syksyllä, kun vesi on 10-15 asteista. Silloin talvea kohti kylmenevään veteen on helpompi tottua.

Ole vedessä vain sen aikaa, kun tuntuu hyvältä. Älä vertaa omaa uintiaikaa muiden aikaan.

Laita uinnin jälkeen vaatteiden alle villakerrasto. Tärkeää on, että vaatetta on päällä enemmän lähtiessä kuin tullessa. Ruumiinlämpö voi laskea vielä puolituntia uinnin jälkeen.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut