Puheluita Helsingin hammashoitoon jopa 2200 päivässä, takaisinsoittoajat venyneet – sumaa purettu iltaisin ja viikonloppuisin

Hammashoito: Ruuhkia purettiin jo syksyllä, mutta työ jatkuu yhä.

Sebastian Kasteen mukaan henkilökunta on venynyt ilta- ja viikonlopputöihin, jotta ruuhkasumppua saataisiin purettua. Kuvituskuva. Arkisto/Katja Luoma
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Vuoden alussa hammashoidosta on ollut vaikeaa saada yhteyttä ”oikeaan ihmiseen”. Soittamalla ei aina pääse läpi, vaan voi tulla tiedote, että hammashoito on ruuhkautunut ja takaisinsoittopalvelu on otettu pois käytöstä kiireettömissä tapauksissa.

– Mistä se nauhoitettu ääni tietää, ketkä ovat kiireellisiä ja ketkä kiireettömiä, kun ei pääse edes puhumaan kenenkään elävän ihmisen kanssa, ja kertomaan tilannetta, eräs kaupunkilainen ihmetteli helsinkiläisessä someryhmässä.

Hampaita paikataan edelleen paljon, kertoo tutkimus – "Perimmäistä syytä eli kariesta ei hoideta kunnolla"

Helsingin kaupungin johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste kertoo, että tammikuun alussa kiireetön takaisinsoittopalvelu oli poikkeuksellisesti kiinni kaksi päivää. Torstaina 28. tammikuuta palvelu täytyi ottaa taas pois käytöstä.

– Vaikka henkilökuntamme on ahkerasti purkanut asiakkaiden puheluita, on niiden suuri määrä kasvattanut ruuhkasumppua ja asiakkaat ovat joutuneet odottamaan takaisinsoittoamme, Kaste sanoo.

Puheluita on ollut enimmillään yli 2 200 päivässä. Hammashoidossa ei riitä tarpeeksi väkeä vastaamaan puhelimeen.

– Vuoden alussa meidän henkilökunnasta moni oli silloin sairauslomalla, eikä väki riittänyt, vaikka olimme nostaneet henkilökunnan määrää, Kaste sanoo.

Henkilökunta on Kasteen mukaan venynyt iltoihin ja viikonloppuihin, jotta ruuhkasumppua on saatu purettua.

– Täytyy sanoa iso kiitos meidän hoitohenkilökunnalle, jotka ovat tehneet upeaa työtä. He ovat olleet kovassa paineessa, Kaste toteaa.

Tälläkin hetkellä suun terveydenhuollon ammattilaiset ovat satamissa vastaanottamassa matkustajia ja heitä on myös tartunnanjäljityksessä.

Hoitolat ovat koronasulkujen jälkeen olleet auki. Kivelän hammashoitolan tiloissa alkaa maaliskuussa remontti, jonka takia hoitola joudutaan sulkemaan loppuvuodeksi.

Nopeat hoksottimet auttoivat keväällä ja koronasuojista kehkeytyi huippubisnes – Tiesimme, että kilpailua tulee, mutta olimme 2-4 viikkoa muita edellä"

Joulun jälkeen alkuvuodesta hammashoidossa on tavalliseen tapaan paljon ruuhkaa. Nyt normaalin ruuhkan lisäksi ruuhkasumpussa ovat myös ne kiireettömät tapaukset, jotka keväällä ja kesällä on siirretty koronan vuoksi eteenpäin.

– Olemme laskeneet, että noin 100 000 suun terveydenhuollon käyntiä jäi tekemättä, kun jouduimme sulkemaan korona-aikana toimintaamme. Sumaa on purettu syksyllä henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden kanssa, mutta jonojen purkaminen jatkuu vielä.

Suman purkamiseksi henkilökunta on joutunut venymään ja Sebastian Kaste myöntää, että voimavarat ovat koetuksella. Sijaishaku on koko ajan auki hammashuollossa.

Kaste kertoo, että viivettä hammashoidon palveluissa on aiheuttanut myös organisaatiouudistus.

Onko sinulla tavallista vähemmän hampaita suussa? – sauhuttelu ja piilevä diabetes voivat olla syynä

Kuinka asiakkaat osaavat arvioida, onko oma hoidontarve kiireellinen vai kiireetön, jos on rajatapaus, jos puhelimessa ei ole elävä ihminen vastaamassa, vaan sen sijaan nauhoitettu ääni.

– Olemme laatineet Helsingin kaupungin sivuille ohjeita, milloin on kiireellinen ja kiireetön tapaus kyseessä. Kiireellisille on oma puhelinnumero, Kaste sanoo.

Koronarokotukseen vain ajanvarauksella – kaupunki toivoo malttia

Hän kertoo, että kiireellisille tapauksille on joka päivä hoitoaikoja.

– Esimerkiksi hampaan lohkeaminen on kiireellinen, jos on särkyä, tai jos se vaurioittaa suun limakalvoja tai vaikeuttaa syömistä tai puhumista, Kaste ohjeistaa.

Palveluseteliä kehitetään

Helpotusta ruuhkiin

Palvelusetelien kehittämisen myötä palvelusetelin käyttö on kasvanut 30 prosentista jo 50 prosenttiin. Nyt kehitteillä on myös uudenlainen palvelusetelimalli.

– Tarkoitus on, että potilas saa tarvitsemansa hoidot samassa paikassa, jotta hoito ei pirstaloidu eri paikkoihin, johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste sanoo.

– Ongelma on ollut se, että hoitoa on aloitettu palvelusetelillä, ja asiakas ei ole pystynyt käymään hoitoja loppuun yksityisellä, vaan on palannut meille hoitoon.

Harvalla on varaa maksaa hoitoja loppuun saakka yksityisellä sen jälkeen, kun palveluseteli on käytetty.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut