Kasin katutyöt eli Helsinginkadun, Caloniuksenkadun ja Runeberginkadun katuremontti aiheuttaa merkittäviä muutoksia julkiseen liikenteeseen Kalliossa, Töölössä, Alppiharjussa, Vallilassa ja Pasilassa 17. toukokuuta lähtien.
Katutyöt vaikuttavat aluksi raitioliikenteeseen Kaarlenkadun ja Helsinginkadun risteyksessä, kertoo HSL. Toista linjaa lukuun ottamatta Kallio ja Aleksis Kiven katu jäävät ilman ratikkaliikennettä. Oopperan suunnalta ei pääse enää suoraan Sörnäisiin.
Poikkeukset linjoittain 17.5.–11.7.
Linja 1 ajetaan Hattulantieltä Urheilutalolle Sturenkadun kautta. Ajamatta jää osuus Mäkelänkadulta Sörnäisten kautta Urheilutalolle.
Linja 8 ajetaan Paavalinkirkolta Urheilutalolle Sturenkatua. Ajamatta jää osuus Hämeentie Sörnäisten kautta Helsinginkadulle
Metrosta Töölön ja Oopperan suuntaan kulkijoita eli poikittaisissa yhteyksissä palvelee Hakaniemestä bussilinja 502 muun muassa Töölön kisahallille ja Meilahteen.
Linja 3 ajetaan Ylioppilastalolta Oopperan kautta Urheilutalolle. Ajamatta jää osuus Ylioppilastalolta Hakaniemen kautta Urheilutalolle. Kallioon pääsee Hakaniemestä bussilla 51 ja Alppiharjuun bussilla 23.
Linja 9 ajetaan Hakaniemestä Toiselle linjalle. Ajamatta jää osuus Kallio, Alppila ja Pasila. Korvaavana yhteytenä toimivat Pasilasta Aleksis Kiven katua liikennöivät runkolinjat 500 ja 510.
Normaalille reitilleen linja 9 palaa 12. heinäkuuta.
Heinäkuusta alkaen katutyöt vaikuttavat Helsinginkadulla Urheilutalolta länteen. Oopperan ja Kaarlenkadun sekä Urheilutalon ja Eläintarhan välillä ei ole ratikkaliikennettä. Raitiovaunut 1, 3 ja 8 eivät siis voi liikennöidä normaaleja reittejään. Liikennettä Helsinginkadun korvataan bussilla 8X.
Linja 3 palaa normaalille reitilleen elokuun lopussa. Syyskuussa katutyöt siirtyvät Helsinginkadulla Urheilutalon ja Mannerheimintien väliselle osuudelle. Poikkeukset raitioliikenteessä koskettavat linjoja 1 ja 8.
Poikkeukset löytyvät Reittioppaasta noin 4 viikkoa ennen muutosta.
Ratikkakarttaan on merkitty punaisella reitit, jotka jäävät kesällä ajamatta katutöiden takia. HSL
Katuremontin tarkoituksena on tehdä kävelystä pyöräilystä turvallisempaa. Samalla uusitaan kadun alla kulkevat, jopa yli sata vuotta vanhat vesiputket ja muu kunnallistekniikka