Lähiö oli luonteva sijaintipaikka Noran, 43, perustamalle sisustuskaupalle – kertoo nyt, miksi keskusta ei houkuta ja miksi asiakkaat joskus kummastelevat aukioloaikoja

Sisustuskauppa: Nora Helanto-Woodbridgen tapa pyörittää liiketilaa hämmästyttää ihmisiä, mutta yrittäjälle se on tuonut tehokkaan tavan tehdä bisnestä.

– Lähiöpaikoissa on isoja uusia asuinalueita, joita rakennetaan ja joissa asuu paljon perheitä. Niiden potentiaali pitäisi ymmärtää, Nora Helanto-Woodbridge huomauttaa. Milena Raappana

Milena Raappana

Lähiöissä on liiketilojen tulevaisuus. Näin uskoo Malminkartanon juna-aseman kupeessa second hand -sisustuskauppaa pyörittävä Nora Helanto-Woodbridge, 43.

– Minulta kysytään aina kaksi kysymystä, kun uusi asiakas tulee sisään: mistä kaikki tavarat tulevat ja miksi yritykseni on Malminkartanossa. Nämä kaksi asiat liittyvät toisiinsa, kertoo Helanto-Woodbridge, jonka Fleastyling-liike sijaitsee Kehruutie 2:ssa.

Hän pitää myymälää auki vain perjantaisin ja lauantaisin. Muina päivinä hän käy hakemassa myyntiin uutta tavaraa, toimittaa kotiinkuljetuksella ostoksia asiakkaille ja käy liikkeessä aina, kun asiakas tulee itse noutamaan ostamansa tuotteen. Myyntiä ja markkinointia hän tekee pääasiallisesti netissä ja sosiaalisessa mediassa.

”Ei itse tärvellä vetovoimaa” – kävelykeskustakiista muhii puolueissa: vihreiden mielestä viihtyisään oleskeluun satsaavat kaupunkikeskustat menestyvät myös kaupallisesti

Yksinyrittäjänä toimivan Helanto-Woodbridgen mielestä tällainen yrittämisen muoto ei toimisi, jos hänellä olisi liiketila keskustassa sen sijaan, että nyt yrityksen tilat ovat kymmenen minuutin päässä hänen kotoaan.

– Halusin paikan, joka on lähellä kotia, jotta pääsen tänne nopeasti tuomaan ja viemään tavaraa. Suurin osa asiakkaista tulee oman aikataulun mukaisesti eli sovitaan tietty aika, jolloin tulen avaamaan ovet. Jos yritykseni tilat olisivat keskustassa, minulla menisi pelkästään ajomatkaan puoli tuntia.

Helanto-Woodbridgelle oli tärkeää, että liike sijaitsee hyvien julkisten kulkuyhteyksien varrella, mutta myös parkkitilat ovat hyvät, jotta tavaran noutaminen on helppoa.

Asiakkaat eivät näe kaikkea sitä työtä, mitä teen muuna aikana.

Keskustassa parkkipaikkojen löytäminen olisi työlästä ja kallista. Lompakkoa verottaisi myös liiketilan tyyris vuokra.

– Halusin kääntää liiketilan kohdalla ajattelun päälaelleen. En voi olla täällä istumassa ja odottamassa asiakkaita, vaan käytän ajan hyödyllisemmin. Sen sijaan, että odotan ostajia, myyn tuotteita ihmisille. Laitan rahat mielummin kiinni kohdennettuun mainontaan kuin siihen, että odotan ostajan kävelevän sattumalta ohi. Sen takia mielestäni kannattaisi alkaa miettiä lähiöiden liiketiloja, joissa on paljon potentiaalia.

Käsiin kuoleville huonekasveille saa konsulttiapua – "Kysyntää ei ole aiemmin ollut näin laajasti", sanoo kotikäyntejä tekevä puutarhuri

Olennaista Helanto-Woodbridgen ajattelussa on, ettei hän myy kaikille kaikkea, vaan tarkoin valikoituja second hand -sisustustuotteita niistä kiinnostuneille. Oman asiakaskunnan tunnistaminen on toiminut, sillä ostajia tulee Helsingin ulkopuoleltakin.

– Eräs pariskunta lähti Loviisasta ajamaan ja hakemaan pientä kaappia. Ensimmäiseksi rouva tokaisi: ”Erikoinen paikka. Ovatko asiakkaat löytäneet sinut täältä?” Hän ehkä ymmärsi siinä kohtaa, että oli itsekin lähtenyt Loviisasta ajamaan tänne, Helanto-Woodbridge kuvailee.

Kummastelua etenkin yrityksen alkutaipaleella keräsivät myös liikkeen aukioloajat. Helanto-Woodbridge kohtasi voivottelevia kysymyksiä yrityksen menestyksestä, koska ovet olivat ja ovat yhä avoinna vain kahtena päivänä viikossa.

– Asiakkaat eivät näe kaikkea sitä työtä, mitä teen muuna aikana, kun en ole pitämässä liikettä auki. Aukioloaikojen pituus liitetään siihen, miten paljon tekee myyntiä. Vaikka liikkeeni olisi joka päivä auki, tuskin tekisin yhtään sen enempää tuottoa. Tällaisessa paikassa ne eivät liity toisiinsa.

Kampissa varttuneet sisarukset pyörittävät yhä vanhempiensa 50-luvulla perustamaa leipomoa – yhteen asiakkaiden toiveeseen Jenni on sanonut "ei"

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut