"Mikäli talven kehittyminen jatkuu, on mahdollista, että tulemme kohtaamaan tilanteita ääriolosuhteissa" – Liki kaikki jäänmurtajat lähtivät Katajanokalta töihin

Meri: Oli talvi sitten kylmä tai leuto, Katajanokan jäänmurtajilla riittää töitä.

Vuonna 2016 valmistunut Polaris on Katajanokan jäänmurtajaperheen uusin tulokas. Se on myös muita ympäristöystävällisempi, koska käyttää polttoaineenaan dieselin lisäksi nesteytettyä maakaasua. Arctia Oy

Milena Raappana

Massiiviset jäänmurtajat kuuluvat Helsingin kaupunkikuvaan. Katajanokalla Merikasarmin laiturissa on tällä hetkellä kuudesta jäänmurtajasta vain Urho.

Purevien pakkasten talvi on vienyt muut murtajat Voiman, Sisun, Kontion, Otson ja Polariksen työn touhuun.

Tänä talvena ne saattavat kohdata samanlaisen pelastusoperaation, joka tapahtui vuosien 2010-2011 ankarana talvena.

Tuolloin Porin edustalla kauppalaiva meni rikki ja jäi jäiden joukkoon ajelehtimaan. Ennen kuin jäänmurtaja ehti hätiin, nousi raju läntinen myrsky, joka alkoi nostattaa jäitä laivan päälle.

– Kun jääkenttä alkaa kivuta laivan päälle, se on todella vaarassa. Onneksi jääkenttä saatiin ajoissa rikottua jäänmurtajan avulla. Mikäli talven kehittyminen jatkuu viime viikkojen kaltaisena on mahdollista, että tulemme kohtaamaan vastaavia tilanteita ääriolosuhteissa, joissa heikoimmat kauppalaivat eivät itse pärjää ilman avustusta, kertoo Arctian operatiivinen johtaja Hannu Ylärinne.

Tämä talvi on ollut edellisiin verrattuna huomattavan kylmä. Viime vuonna jääpeitettä oli hädin tuskin lainkaan Etelä- ja Länsi-Suomen rannikoilla ja Kaisaniemen sääasemalla lunta mitattiin vain kahtena päivänä.

Korona aiheuttaa haasteita aluksille, joissa miehistöä voi olla yli 20 henkeä.

Nyt Helsingin edustalla jään paksuus on ollut Ilmatieteen laitoksen ja Ruotsin ilmatieteen ja hydrologian laitoksen tilastojen mukaan 10–25 senttiä ja Perämeren ja Merenkurkun alueella vaihtelevasti 25 sentistä jopa 45 tai 50 senttiin.

Jäänmurtajat tekevät työtä ympäri Itämerta. Otso ja Sisu kyntävät jääkenttää auki Kokkolan ja Kalajoen rannikoiden tienoilla, Polaris hieman ylempänä Oulun korkeuksilla ja Kontio pohjoisimpana Tornion hujakoilla.

Voima sen sijaan operoi Suomenlahden alueella. Aiemmat leudot talvet eivät kuitenkaan ole jättäneet jäänmurtajia täysin toimettomiksi.

– Jäänmurtajilla on joka talvi töitä. Aina niitä ei tarvita Helsingin alueella, mutta Perämeren seudulla murtajia tarvitaan lähes poikkeuksetta talvella. Alueella on paljon tehdastuotantoa, mikä pitää pitää toiminnassa, Ylärinne selittää.

Ylärinne ei osaa tarkkaan kommentoida, onko koronapandemialla ollut vaikutusta laivaliikenteen määrään ja sitä myöden jäänmurtajien tarpeellisuuteen.

– Tuntumani on, ettei laivaliikenne ole radikaalisti pienentynyt talviaikaan. Jokainen alus, joka tulee alueelle, on oikeutettu saamaan talvimerenkulkuapua, jos se täyttää Väyläviraston viranomaisten määrittämät avustusrajoitukset, Ylärinne sanoo.

HELCOM:in suosituksiin perustuvat avustusrajoitukset asetetaan sää- ja jääolosuhteiden ja aluksen jääluokan sekä kantavuuden perusteella.

Sen sijaan vierailut jäänmurtajilla, joita yleensä media ja muut ryhmät pyytävät vuosittain, on jouduttu perumaan koronan takia.

– Korona aiheuttaa omia isojakin haasteita aluksille, joissa miehistöä voi olla yli 20 henkeä. Tätä vuotta on värittänyt systemaattinen kieltäytyminen vierailuista, koska meidän pitää turvata miehistön terveys, Ylärinne toteaa.

Jäänmurtajat

Maat avustavat toisiaan

Suomen jäänmurtajia hallinnoi Arctia, joka turvaa Suomen meriliikennettä Itämerelle talviaikana.

Arctialla on yhteensä kahdeksan jäänmurtajaa, joista vanhin käytössä oleva on vuonna 1954 valmistunut Voima.

Jäänmurtajan ikä määrittelee aluksen miehistön koon. Uusimmalla Polariksella työskentelee 17–18 henkilöä, kun taas vanhemmissa miehistön koko on 20–22.

Miehistö on aina kolme viikkoa aluksella töissä, jonka jälkeen he pitävät kymmenen päivän vapaan maissa.

Alukset käyvät satamassa joka kymmenes päivä hakemassa polttoainetta, ruokaa, makeaa vettä, varaosia ja vaihtamassa miehistöä.

Suomi ja Ruotsi hoitavat operatiivisesti yhdessä Itämeren merenkulkua ja avustavat toisiaan jäänmurrossa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut