Helsingissä tungeksitaan ravintoloihin ja asiakkaat huomauttelevat turvaväleistä – kebab-ketju: ”He vain änkeävät sisään, sitä on vaikea hallita"
2
Noutopöydät ovat olleet suosittuja myös korona-aikana. kauppakeskuksen Luckiefun’s-sushibuffetista keskiviikolta. Päivi Tuovinen
Katso isompi kuvaMari’s Treehousen yrittäjä Mari Kallio sanoo, että koronaväsymys alkaa näkyä Triplan kauppakeskuksessa. Ravintolansa kassalla hän palvelee asiakkaita vanhoihin ikkunanpokiin tehdyn suojapleksin läpi. Päivi Tuovinen
Aapo Siippainen
| Päivitetty
Ravintoloiden koronaturvallisuus vaihtelee Helsingissä laidasta laitaan. Näin sanoo useita kertoja viikossa eri ravintoloissa käyvä Lauri, 31.
– Ongelmia on samalla tavalla sekä fine dining -ravintoloissa että etnisissä ja perinteisissä suomalaisissa ravintoloissa. Toisinaan ravintoloissa on pöytien välissä pleksit, mutta aina ei pääse istumaan tarpeeksi kauas toisesta pöydästä tai henkilökunnalla ei ole maskeja, hän kertoo Helsingin Uutisille.
Viime keskiviikkona Lauri lounasti Pasilassa Mari’s Treehouse -ravintolassa ystävänsä Janin kanssa. Ravintola sijaitsee Triplan kauppakeskuksen ensimmäisessä kerroksessa lähellä ulko-ovea.
– Tähän ravintolaan pääsee kulkematta ihmismassojen läpi. Turvallisuus on tärkein kriteeri, kun valitsemme ravintolaa, Jani ja Lauri sanovat.
Ystävykset tilasivat poronkäristystä, joka tarjoiltiin pöytään. Triplan kauppakeskuksen ylemmissä kerroksissa on noutopöytiä ja enemmän pikaruokaa. Jani ja Lauri välttelevät toistaiseksi näitä paikkoja.
– Siellä on ahdasta, ja tartuntariski kasvaa. Myös kahvilat voivat olla Helsingissä täynnä, ja olemme joutuneet useasti vaihtamaan toiseen paikkaan, kun sisään tullessa on ollut liian täyttä.
Olemme poistaneet pari pöytää, että on mahdollisuus turvaväleihin.
Viime viikon perjantaina Helsingin Uutiset vieraili Mäkelänkadulla pikaruokaketju King Kebabin ravintolassa. Ravintola oli kello 21:n aikaan pullollaan asiakkaita ja jono sisällä venyi pitkäksi. Asiakkaat eivät pitäneet suositeltuja turvavälejä, eikä henkilökunta puuttunut tilanteeseen. Paikalla oli myös ruokaa ostamassa ollut poliisipartio.
Ravintolapäällikkö Ahmet Deniz sanoo, että ravintolassa voi olla hetkellisesti ruuhkaa etenkin viikonloppuisin.
– Mutta sitä ei ole koko ajan. Kun asiakas on maksanut ruoan, niin meidän on vaikea sanoa, että pitää odottaa ulkona. He vain änkeävät sisään ja sitä on vaikea hallita. Wolt-kuskit on ohjeistettu niin, etteivät he saa tulla sisälle ennen kuin annos on merkitty valmiiksi, Deniz kertoi keskiviikkona puhelimessa.
Mäkelänkadun King Kebabissa saa olla käytössä 75 prosenttia asiakaspaikoista. Deniz sanoo, että heillä määrä on tätäkin pienempi: 24 paikasta käytössä on 16.
– Olemme vetäneet tuolit pois, joihin ei saa istua. Osa pöydistä on varastossa. Pöydät putsataan jokaisen asiakkaan lähtiessä. Tähän asti ei ole tullut ilmoituksia koronatartunnoista meidän ravintoloista.
Ravintoloiden asiakasrajoituksiin ei lasketa take away -ruokaa noutavia asiakkaita.
– Ravintolan tulee kuitenkin järjestää palvelukäytännöt niin, että ruuhkaa ei synny ja riittävät etäisyydet asiakkaiden välillä säilyvät, Etelä-Suomen avista kerrotaan.
Viime perjantaina King Kebabin henkilökunnalla ei ollut HU:n havaintojen perusteella kasvomaskeja tai käsineitä käytössään.
– Kaikki käyttävät meillä käsineitä. Toki keittiössä on myös paikka, missä ei voi pitää hanskoja. Esimerkiksi jos kebabin leikkaaja pitää hanskoja, grillivastukset sulattavat ne. Olemme suositelleet kasvomaskien käyttöä, mutta emme voi pakottaa ketään niitä käyttämään, ravintolapäällikkö kertoo.
Vallilan Konepajalla toimiva fine dining -ravintola Albina on saanut internetin arvostelupalveluissa ja sosiaalisessa mediassa kritiikkiä ahtaudesta. Moni on kokenut, että pöydät ovat liian lähellä toisiaan. Toimitus teki samanlaisen havainnon tammikuussa. Albinan ravintolapäällikkö Maiju Åstedt sanoo, että tilanteeseen on pyritty reagoimaan.
– Tarjoilija ohjaa kaikki asiakkaat pöytään. Jos asiakas ilmaisee turvattomasta olosta tai tarjoilija aistii sen, niin pöytää pyritään heti vaihtamaan toiseen.
Albinan 125:stä asiakaspaikasta on käytössä nyt 80.
– Olemme poistaneet pari pöytää, että on mahdollisuus turvaväleihin. Iso yhtenäinen tilaa hämää asiakkaiden määrää.
Mari’s Treehousen yrittäjä Mari Kallio sanoo, että koronaväsymys alkaa selvästi näkyä, vaikka isolla osalla asiakkaista on ravintolaan tullessa kasvomaski. Se riisutaan yleensä pöytään istuessa.
– Nuorempi ikäpolvi ei jaksa välittää niin paljon. Yritämme tyrkyttää käsidesiä, jos ei ole esimerkiksi kasvomaskia. Myös monet työmiehet tulevat syömään ilman maskia.