Koulu laittoi vammaiset lapset ulkoilemaan häkkimäiseen rakennelmaan, rikkoi avin mukaan yhdenvertaisuuslakia – kantelijan mielestä "Ei kunnioita vammaisten lasten ihmisyyttä"

Pöytyän kunnan mukaan pihaan rakennetun aidatun alueen tarkoituksena on ollut oppilaiden turvallisuuden takaaminen, koska koulun lähistöllä kulkee vilkkaasti liikennöity tie. Kuvituskuva. Arkisto / Anu Kiljunen
Jussi Vehkasalo

Jussi Vehkasalo

Aluehallintovirasto (avi) on antanut Pöytyän kunnalle huomautuksen häkkimäisen rakennelman ympäröimästä vammaisten koululaisten ulkoilualueesta. Avin mielestä erillisen ulkoilualueen aitaaminen vammaisille oppilaille rikkoo yhdenvertaisuuslakia.

Tuoreessa kantelupäätöksessä Lounais-Suomen aluehallintovirasto korostaa, että pelkkä turvallisuuteen pyrkiminen ei oikeuta rajaamaan vammaisten oppilaiden ulkoilua erilliselle aidatulle alueelle. Avin päätös nojaa yhdenvertaisuusvaltuutetun lausuntoon, kerrotaan avin tiedotteessa.

Kyseisessä peruskoulussa vammaiset oppilaat joutuvat pääsääntöisesti ulkoilemaan rakennustyömaa-aidoista rajatussa häkkimäisessä rakennelmassa. Muut lapset ovat saaneet ulkoilla vapaasti aitaamattomalla piha-alueella.

Lounais-Suomen aluehallintovirastolle tehdyssä kantelussa kantelija moittii koulun toimintaa ja toteaa, että häkkirakennelma on syrjivä eikä kunnioita vammaisten lasten ihmisyyttä. Kantelussa on lisäksi moitittu koulun erityisluokan tiloja, joiden remontoiminen on viivästynyt merkittävästi. Kantelija kuvaa tiloja muun muassa erityisopetukseen soveltumattomiksi, liian ahtaiksi ja wc-tiloja puutteellisiksi.

Asiassa antamassaan selvityksessä Pöytyän kunta perustelee toimintaansa turvallisuuden edistämisellä. Pihaan rakennetun aidatun alueen tarkoituksena on ollut oppilaiden turvallisuuden takaaminen, koska koulun lähistöllä kulkee vilkkaasti liikennöity tie.

Kunnan sivistyslautakunta ei lausunnossaan kiistä, että aidattu alue on alun perin tehty vain erityislapsille. Lautakunta kuitenkin korostaa, että alue on myöhemmin ollut kaikkien koulun oppilaiden käytettävissä.

Erityisoppilaat ovat lisäksi voineet henkilökunnan ohjauksessa viettää välituntiaikaa myös pihan aitaamattomalla alueella. Sivistyslautakunnan mukaan yhdenvertaisuuden näkökulmasta paras ratkaisu olisi rakentaa aita koko koulun laajan piha-alueen ympäri.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu painottaa lausunnossaan, että riippumatta siitä, käyttävätkö kaikki oppilaat häkkiä, ratkaisu rajata piha-aluetta on omiaan erottelemaan vammaiset oppilaat muista oppilaista. Tällaista erilliskohteluun ohjaavaa ympäristöä ei voida hyväksyä, koska kunta ja oppilaitos ovat yhdenvertaisuuslain 6. pykälän nojalla velvoitettuja edistämään yhdenvertaisuutta toiminnassaan.

Kyseisessä tapauksessa vammaisten oppilaiden ulkoilu on pääsääntöisesti ohjattu erilliselle aidatulle alueelle, mikä on haitannut vammaisten oppilaiden mahdollisuutta viettää välituntia yhdenvertaisesti muiden oppilaiden kanssa, sanotaan yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunnossa.

Erillisen alueen rajaamista työmaa-aidalla voidaan pitää ihmisarvoa tosiasiallisesti loukkaavana käyttäytymisenä. Valtuutettu arvioi, että ”häkissä” pitäminen synnyttää vammaisia oppilaita nöyryyttävän ja halventavan ilmapiirin.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut