Liikenne: Itä-Helsingissä on paikkoja, joissa autokoululaiset, mutta myös kortilliset ajavat väärin. HU otti selvää, mitä tällaisia paikkoja idässä on.
Itä-Helsingissä on useita paikkoja, jotka ovat autokoululaisille hankalia. Osassa paikoista myös kortilliset ajavat väärin.
Autokoulun oppilaille virhe voi koitua kohtalokkaaksi, sillä seuraavissa risteyksissä, liikenneympyröissä ja jopa suoralla tiellä tapahtuvasta virheellisestä ajosta voi seurata hylky ajokokeessa.

Yksi paikoista sijaitsee Itäkeskuksen bussiterminaalin kupeessa, Marjaniementien sillalla sijaitsevassa liikenneympyrässä ajettaessa Roihuvuoresta päin.
– Tämä on yksinkertainen paikka, mutta oppilaille ja monille autoilijoille se on haastava. Ajokokeessa tulee kuulemma paljon hylkyjä tässä risteyksessä, sanoo Itä-Helsingissä toimivan autokoulu Lilliputin liikenneopettaja Petri Vaara.
Ongelma oppilailla ja kortillisillakin on se, että Marjaniemestä päin tulevat ajoneuvot eivät seuraa yläopasteita ja ryhmity oikein. Vasenta kaistaa pitkin pitäisi ajaa Itäväylälle keskustan suuntaan sekä Itäkeskuksen bussiterminaalille ja oikeaa kaistaa Itiksen kauppakeskuksen taakse johtavalle Itäkadulle.
– Monet ajavat joko kaistojen keskellä tai menevät oikeata kaistaa pitkin suoraan. Tässä ympyrässä kortillisetkin ajavat miten sattuu.
Autoja ei maanantaiaamuna tarvitse pitkään liikenneympyrässä seurata. Moni autoilija ajaa ympyrässä kaistojen keskellä.

Vaarallinen risteys sen sijaan on Itäväylältä Viilarintielle laskeutuva risteys Itäkeskuksesta tultaessa, kun tarkoitus on kääntyä vasemmalla Herttoniemen yritysalueen suuntaan. Risteyksessä kaistojen välillä olevat betoniporsaat estävät näkemästä Roihupellon suunnasta tulevia autoja.
– Tämä on aika paha. Tässä risteyksessä pitäisi malttaa tulla tarpeeksi pitkälle risteykseen, jotta autot voisi nähdä. Onneksi vauhdit tässä risteyksessä ovat aika hiljaisia, Vaara sanoo.

Kolmas ja ehkä vaikein sekä ajokokeen hylky- että myös sakkopaikka sijaitsee suoralla tiellä Herttoniemen yritysalueella.
Mekaanikonkadulla autokorjaamo InCarin kohdalla on suojatie, jonka eteen pitäisi pysähtyä, jos heti suojatien vieressä on ajoneuvo, kuten tavallisesti onkin.
– Tästä saisi selkeän hylyn, jos ei pysähdy. Siitä tulisi tosin monelle autoilijalle sakotkin, jos täällä olisi valvontaa, jatkaa Vaara.
Lain mukaan mikäli ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä, kerrotaan Liikenneturvan sivuilla.
Kuusi vuotta liikenneopettajana ollut Vaara toteaa, että kesällä 2018 voimaan tullut ajokorttiuudistus oli iso, mutta ei kovin toivottu muutos.
– Teorian ja liikennesääntöjen oppiminen jää nyt aika vähäiseen. Ajotunnit tiputettiin 18 tunnista 14 tuntiin. Teoriatunneissa lain vaatima minimituntimäärä on neljä. Ennen se oli 19.
Uudessa laissa ajokokeen pituutta sen sijaan pidennettiin 15 minuutilla. Ajokokeen pituus on nyt tunti, josta ajon osuus 45 minuuttia.