Buumi: Kotona vietetty aika on tuonut rauta- ja huonekalukaupoille innokkaita pintaremontoijia ja sisustajia.
Parkettia, maaleja ja pienasennuksia. Näitä pääkaupunkiseudun väki käy muun muassa hakemassa rauta- ja sisustuskaupoista. Kodin merkityksen kasvu ja asuntobuumi ovat herättäneet ihmiset ehostamaan kotiaan.
Kalevankadun RTV:n myymäläpäällikkö Matti Keinänen kertoo syksyn myynnin olleen hyvällä tolalla. Hän arvioi koko alan tilanteen olevan vuoden 2020 tasolla tai hieman sen alapuolella. Sisäremontoinnin suosio kuitenkin näkyy.
– Keväällä tässä meidän keskusta-alueella kuluttajien isommat remontit lykkääntyivät, koska yleensä niiden ajaksi lähdetään matkoille. Koska siihen ei ollut mahdollisuutta, remontteja ei päästy toteuttamaan aikataulussa. Tilanne kuitenkin purkautui kesän aikana. Kiinnostus sisäremontteihin näkyy erilaisten lattiamateriaalien ja tapettien kysynnän kasvuna ja pienenä maalauksena, Keinänen kertoo.
Suosiossa ovat olleet parkettilattiat ja erityisesti kalanruotoparketti sekä luonnonmateriaalit. Myös asennuspalveluille ja urakoitsijakontakteille on ollut kysyntää.
Sisäremontointiin tarvittavia tuotteita on tultu hakemaan myös Vantaan K-Rauta 75:sta. Kauppias Ismo Penttinen kertoo, että alan kuluttajakauppa on käynyt hyvin, mihin vaikuttaa asuntokaupan kasvu sekä kotoilua lisänneet matkustusrajoitukset.
– Maalin myynti on reippaasti kasvussa. Se on sellaista hommaa, mitä ihmiset pystyvät itsekin tekemään. Lattiapinnoitteissa näkyy, että kauppa on käynyt. Kylpyhuonekalusteet ovat selkeästi ihmisiä kiinnostaneet. Palveluissa pienasennusten, kuten hanan vaihdot ja wc-istuinten ja muiden kylpyhuonekalusteiden asennukset, ovat hyvällä kasvulla. Ne ovat sellaisia, mitä ihmiset eivät välttämättä pysty tekemään itse, Penttinen kertoo ja lisää, että erittäin ajankohtaiset kysytyt tuotteet ovat lumityövälineet.
Ihmiset kaipaavat helppoutta.
Innostus rakentamiseen on näkynyt myös työkalujen kysynnässä. K-Raudan loppuvuodesta julkaisemassa tiedotteessa kerrotaan, että suosituimpia työkaluja olivat ruuvit, porakoneet, ruuvinvääntimet sekä akkukäyttöiset työvälineet. Osittain tähän on vaikuttanut myös viime kevään ja kesän piharakentamisen suosio. Penttinen uskoo, että viime vuoden panostukset pihaan ja puutarhaan tulevat näkymään myös tänä vuonna.
– Näyttäisi siltä, että matkustusrajoitukset jatkuvat. Viime kesänä ihmiset satsasivat paljon asioihin, kuten grilleihin, kasveihin ja puutarhaan, sekä tekivät pihatöitä. Ihmiset haluavat olla toimeliaita ja panostaa omaan kotiin ja elinympäristöön, Penttinen kuvailee.
Huonekaluliike Jyskille kotona vietetty aika ja kotiin panostaminen toivat piristyksen yrityksen liikevaihtoon.
Vantaan Tammiston myymäläpäällikkö Miki Lindblom kertoo, että heti korona-ajan alettua suosiossa ovat olleet työpöydät- ja tuolit, pihakalusteet sekä patjat, tyynyt ja peitot. Hän huomaa Penttisen ja Keinäsen tavoin ihmisten tarpeen luoda kodista viihtyisä ja mukava paikka.
– En tiedä, onko se trendi, mutta ylipäätään haetaan mukavuutta ja että kotona on kiva olla. Kalusteiden pitää olla kivan näköisiä, mutta myös laadukkaita. Ihmiset kaipaavat helppoutta, kuten apua ja vinkkejä kalusteiden kasaamiseen, Lindblom kuvailee.
Se on sellaista hommaa, mitä ihmiset pystyvät itsekin tekemään.