Runkolinjat 500 ja 510 pysyvät poikkeusreitillä ainakin huhtikuun puoliväliin asti. Pasilan suuntaan ajavat linjat ovat ajaneet Aleksis Kiven kadun sijaan Teollisuuskatua marraskuun lopusta saakka.
HSL kertoi tuolloin, että poikkeuksen syy on kaivutyö ja sen arvioidaan kestävän helmikuuhun 2021.
Aleksis Kiven kadun alkupäähän rakennetaan katuinfraa Nordean vuonna 2023 valmistuvalle konttorille. Rakennuttajana toimii kansainvälinen kiinteistöyhtiö Pembroke, joka vahvistaa viivästyksen Helsingin Uutisille.
Yhtiöstä kerrotaan, että se pohtii kaupungin ja HSL:n kanssa, kuinka liikenne Aleksis Kiven kadun kohdalla järjestetään huhtikuun jälkeen.
Reittimuutos on HSL:n mukaan harvinainen, koska liikenne on poikkeusreitillä vain toiseen, eli lännen suuntaan. Oikean suunnan muistaminen voi olla vaikeaa ja mutkikas tilanne onkin tuonut monelle matkustajalla päänvaivaa.
– Poikkeusreittiä voi olla vaikea hahmottaa, HSL:n informaatiosuunnittelija Joona Packalén sanoo.
Lyhytaikaiseksi tarkoitettu poikkeustilanne on turhauttanut lähialueen ihmisiä sosiaalisessa mediassa. Myös HSL on saanut palautetta.
– Tilanne on harmittanut ihmisiä jonkin verran, Packalen kertoo.
Packalen sanoo, että tilanne on harmillinen myös HSL:lle.
– Alunperin ei ollut tietoa, että tämä kestää näin kauan. Se on yllättänyt meidät. Emme kuitenkaan pysty vaikuttamaan asiaan.
HSL kertoo, että linja pystytään palauttamaan normaalille reitille muutaman päivän varoajalla, kun työmaan tilanne sen mahdollista.
– Tällä hetkellä meillä ei ole tietoa aikataulusta.
Poikkeusreitin takia Aleksis Kiven kadulla sijaitsevat pysäkit Junatie (H2159), Fleminginkatu (H0653), Sturenkatu (H0655) ja Sipoonkatu (H2131) eivät ole käytössä.
Näiden sijaan bussit käyttävät Junatien ja Teollisuuskadun pysäkkejä Junatie (H2159), Päijänteentie (H2177), Telekatu (H2175) ja Pasilan konepaja (H2173).