Omakotiyhdistys vastustaa helikopterikentän rakentamista Kivikkoon: "Ihmettelemme, että tämä on viety eteenpäin"
Helikopterikenttä: Omakotiyhdistys ihmettelee kaupungin virkamiespäätöstä varata tontti kopteritoiminnalle tietyin ehdoin, vaikka kaavamuutosta ei ole tehty.

Rihlakujalla Myllypurossa asuvan Eero Salmisen piha on vielä rauhallinen, mutta rauhan pelätään loppuvan, mikäli Kivikkoon rakennetaan helikopterikenttä. Kivikko on ollut yksi vaihtoehto kentän uudeksi paikaksi.
– Koptereista lähtevä melu saattaisi koskea jopa 70 000 ihmistä, mutta lentäminen on vain muutaman ihmisen onni, kuvailee Salminen päällimmäiseksi huoleksi noussutta meluasiaa.
Myllypuron lisäksi kentän vaikutusalueella on koko lähiseutu.
Myllärinlaakson Omakotiyhdistys vastustaa kopterikentän sijoittamista Kivikkoon. Hätä suunnitelmien etenemisestä nousi toden teolla tammikuussa, kun kaupunki varasi Heliport Helsingille Kivikonkuja 3:sta tontin rakennusluvan ja muiden viranomaislupien hakemista varten helikopteriliiketoimintaan. Varaus on voimassa 11. heinäkuuta asti.
– Ihmettelemme, että tämä on viety eteenpäin virkamiesten, ei poliitikkoja kautta, toteaa yhdistyksen sihteeri Matti Raikunen.
Omakotiyhdistys on ollut kaupungin tekemästä maavuokrasta ihmeissään, sillä kopterikenttä vaatii toteutuakseen kaavamuutoksen, jota ei ole tehty.
– Pelkäämme, että luvat etenevät pikkuhiljaa ilman luottamusmieskäsittelyä siihen pisteeseen, että kenttä on pakko sitten perustaa Kivikkoon. Virkamiespäätös on jo olemassa, sanoo myös yhdistyksen puheenjohtajana toimiva Salminen.
Myllärinlaakson Omakotiyhdistys on vuosien aikana jättänyt lukuisia kirjelmiä kentän vastustamisesta kaupunkiympäristölautakunnalle ja käynyt tapaamassa kaupungin edustajia.
Päätöstä helikopterikentän paikasta ei ole vielä tehty. Aluevaraus asemakaavan laatimista varten on voimassa tämän vuoden loppuun.
Kaupungin arkkitehti Johanna Mutanen sanoo, että määräaikainen vuokrasopimus on tehty viranomaislupien hakemista varten.
– Tontille tehty lyhytaikainen vuokraus lienee tarkoitettukin vain väliaikaiseksi järjestelyksi. Yleisesti on tapana tehdä ensin väliaikainen sopimus lupien hakemista varten. Sopimuksia sitten tarpeen mukaan jatketaan tai tehdään uusi sopimus.
Tontilla ei saa aloittaa maanrakennustöitä eikä käyttää sitä muuhun tarkoitukseen.
Helikopterikentän ympäristölupahakemuksessa henkilökuljetusten ja matkustajaliikenteen lisäksi kentän toimintoihin kuuluisivat myös valmiuslennot ja koulutustoiminta. Lentoajat kentällä tulisivat olemaan kello 7–22. Kentän käyttäjien hallinnassa olisi 15–20 helikopteria.
Suunnitelmasta on jätetty 25 valitusta. Mukana ovat muun muassa Viikki- ja Myllypuro-seura sekä luonnonsuojelujärjestöt.
Helsinki on jo vuosia pohtinut kopterikentän uutta sijoituspaikkaa. Kaupungin vuonna 2014 laatiman helikopterin sijaintipaikkaselvityksen mukaan vahvaksi vaihtoehdoksi uudeksi helikopterikentäksi nousi Helsinki–Vantaa. Myös Kivikko oli yksi vaihtoehto. Kaupunki varasi Kivikosta vuonna 2019 yhteiskäyttöön tarkoitetun tontin kentän jatkoselvittämistä varten.
Lautakunta velvoitti selvittämään, miten toiminnasta aiheutuvia haittoja, kuten meluhaittaa, voitaisiin minimoida. Muita vaihtoehtoisia paikkoja Vuosaaren satama, Pohjois-Pasila, Kehä I:n ja Lahdenväylän liittymä, Salmisaari ja Santahamina.
Tällä hetkellä helikopterikenttä sijaitsee Malmin lentokentän alueella, jossa on alkamassa maanrakennustyöt uuden asuinalueen rakentamista varten.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.