Ohittaminen ei sovi Helsingin uuden pyöräkadun henkeen – "Moni on toivonut kieltokylttejä"

Liikenne: Autot ajavat pyöräilijöiden ehdoilla uudella pyöräkadulla. Joillakin kaasujalka on vielä liian raskas.

Aleksi Aaltonen ja Tim Karike esittelivät valmistunutta pyöräkatua. Anniina Virtanen
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

– On herättänyt keskustelua ja värikästä palautetta on tullut erityisen paljon.

Näin sanoo Kulosaaren uudesta pyöräkadusta urakoitsijan, eli VM Suomalainen Oy:n viestintäpäällikkö Tim Karike.

Karike tuli esittelemään uuden kadun päästä päähän yhdessä työmaapäällikkö Aleksi Aaltosen kanssa.

– Tehdään vielä huhtikuussa uudelleen poiskuluneita katumaalauksia ja nupukiviraita keskikaistalle viimeiselle pätkälle sekä pienempiä kiveysalueita mistä ne vielä puuttuu, Aaltonen esittelee.

Noppakivetystä on myös parkkitaskujen ja ajoradan välissä.

Kun Hopeasalmentien sillalta kääntyy oikealle Kulosaaren puistotielle, asfaltti muuttuu terrakotan punertavaksi ja tien alkupäädyssä on sinipohjainen pyöräkadun liikennemerkki, jossa on pyörän ja auton kuva. Keltainen kyltti toivottaa tervetulleeksi pyöräkadulle, mutta präntti on niin pientä, että sitä ei autoillessa kovin hyvin huomannut.

Tästä alkaa Helsingin ensimmäinen pyöräkatu, jossa autot ajavat pyöräilijöiden ehdoilla. Aiemmin puistotiellä oli jaetut jalkakäytävät ja pyörätiet sekä yhdessä kohtaa kapea pyöräkaista ajoradalla.

– Asukkaat olivat huolissaan kuinka saada pyöräilijät pois jalkakäytäviltä, Tim Karike sanoo.

Uusi tie on ollut käytössä jo ennen joulua, kun suurimmat työvaiheet saatiin tehtyä ja liikenteen kiertoreiteistä voitiin luopua. Silti edelleen jokunen pyöräilijä eksyy uusille jalkakäytäville vanhasta tottumuksesta.

Suurin osa on kuitenkin omaksunut uuden paikkansa ajoradalla ja matka näyttää sujuvalta.

Hämeentien miljoonaremontti kohta valmis – jalkakäytävän reunasta irtoaa murikoita ajotielle

Kulosaaren liikenne herättää paljon keskustelua. Anniina Virtanen

Vielä puoli neljän aikaan katu on melko rauhallinen ja siinä kulkee vuoroin autoja ja pyöriä, mutta liikenne sujuu rauhallisesti, eikä vaaratilanteita osu silmään. Tosin kun pyöriä ei ole, jotkut autot painavat enemmän kaasua.

Auton edessä oleva pyöräilijä pääsee alamäissä lähes 30 km/h, mutta ylämäissä autonkin täytyy hidastaa pyöräilijän vauhtiin noin 10 kilometriä tunnissa.

– Ohittaminen ei ole varsinaisesti kiellettyä, mutta se ei ole kadun hengen mukaista. Moni on toivonut ohituksen kieltäviä kylttejä. Asukkaat ovat olleet huolissaan autojen nopeuksista, sillä kaikki eivät noudata liikennemerkkien mukaista 30 km/h nopeusrajoitusta, Karike kertoo.

Tie oli enimmäkseen rauhallinen vielä ennen neljää iltapäivällä. Anniina Virtanen

Pyöräkatu on saanut jonkin verran kritiikkiä sosiaalisessa mediassa.

– Näin pyöräilijänä ja Itä-Helsingissä varttuneena hämmästelin tuota ideologisen liikennesuunnittelun mestarinäytettä. Pyöräkatu on tuossa paikassa harvinaisen tarpeeton. Tarkoitus ei olekaan helpottaa pyöräilyä, vaan haitata autoilua, yksi laukoo.

Tim Karike kertoo, että pyöräkadun ja Itäbaanan yhtymäkohta itäpäädyssä Tupasaarentien risteyksen jälkeen on aiheuttanut ihmetystä. Siinä kohtaa keskustan suunnasta tulevat pyöräilijät joutuvat koukkaamaan keskisaarekkeen kautta tien vasemmalle puolelle.

Hankkeen kotisivuilla on opastekuva pyöräilijöiden ajolinjoista.

Myös suojateiden töyssyistä on ollut puhetta. Tällä hetkellä niissä on lähes huomaamattomat korokkeet. Ajohidasteet hidastaisivat kyllä autojen vauhtia, mutta samalla myös pyöräilijöiden menoa, eikä se taas olisi pyöräkadun hengen mukaista.

Leveät pyöräkaistat ja olematon jalkakäytävä ärsyttävät Sörnäisten rantatiellä – kävelijä: "Meille alkaa Helsingin vihreässä Amsterdamissa tulla tukalat paikat"

Sähköpyörien suosio näkyy myös niiden varkauksissa – Poliisi: "Selvästi kasvava trendi"

Pyöräliiton puheenjohtaja HU:ssa "Haluaisin nähdä äläkän, jos autokaistoista vain toinen aurattaisiin"

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut