Harva ravintola-alan yrittäjä uskoo vain 3 viikon sulkuun, olutta myyty jopa 50% alella – "Tuoko ulosmyynti sen verran kauppaa että siinä on järkeä?"

Ravintolat: Olutta puoleen hintaan, tilaukset seis jo viikkoja, mutta laskut juoksevat.

Kulmakuppilan Eero Niinivaara myi muun muassa pienpanimoiden oluita Punavuoressa puoleen hintaan viime perjantaina. Martti Vahtera
Sakari Nupponen

Sakari Nupponen

Johan tätä vuosi sitten harjoiteltiin. Miten ravintolat nyt sopeutuivat sulkemiseen, jottei suurta hävikkiä syntyisi?

– Hävikkiä syntyy vääjäämättä jonkin verran sekä hanaoluissa että tuoretuotteissa. Kaikissa toimipisteissä myytiin viimeinen viikko hanatuotteita 20–50 prosentin alennuksella. Ennemmin niin kuin kaataa tuotteet viemäriin, kertoo kalaravintoloina tunnetusta olutravintoloiden ketjusta Momentin Restaurants Oy:n ravintolatoimen johtaja Jan Karppanen.

”Kalat” ennakoivat tilannetta laittamalla alemyyntiin kaikki hana- ja pullotuotteet, joissa päiväykset umpeutuvat seuraavan kolmen kuukauden aikana.

Harva alan yrittäjä uskoo sulun kestävän Helsingissä ainoastaan kolme viikkoa. Moni sulki oviaan jo ennen eduskunnan päätöstä.

Momentin Restaurantsin Rööperin Hopstop Annankadulla pidetään auki vähittäismyymälänä.

– Seuraamme tilannetta päivittäin. Tuoko ulosmyynti sen verran kauppaa että siinä on järkeä? Ruoan, oluen ja muiden alle 5,5-prosenttisten alkoholijuomien ulosmyynnin lisäksi tarjolla on tuotteita ja raaka-aineita kotiolutpanijoille.

– Niille varmaan löytyy kysyntää, Karppanen arvelee.

Hänen mukaansa ravintoloihin oli tilattu jo jonkin aikaa tavaraa varovaisesti.

– Viimeksi kuluneet kaksi viikkoa tilauksia ei ole juurikaan tehty vaan ajettu varastoja alas.

– Säilytämme tuoretuotteita kylmätiloissa, joissa ne säilyvät hyvänä tietyn aikaa. Tässäkin on kysymys siitä kuinka kauan sulkemistoimet jatkuvat ja että voiko tuotteita enää sen jälkeen käyttää. Pahimmassa tapauksessa on edessä hävittäminen.

Jättisuurista yt-neuvotteluista ilmoittaneen pörssiyhtiö NoHon toimitusjohtaja Aku Vikström sanoo ohjanneensa liiketoimintaa läpi koronakriisin ihmiset ja kassavirta edellä.

– Kassavirran ja käyttöpääoman suojelussa tilanteiden ennakointi ja tilausketjun hallinta ovat olleet avainasemassa.

– Olemme supistaneet valikoimia ja tilausmääriä ja pitäneet varastotasoja normaalia alemmalla tasolla. Keittiöhenkilökuntamme on tehnyt hienoa työtä vaikeissa olosuhteissa ja tästä johtuen myös hävikit ovat huomattavasti pienempiä kuin viime keväänä, Vikström toteaa.

Muun muassa Santa Fén, MorriSon’sin ja Amigon omistaja Henri Klimscheffskij muistuttaa yrittäjän arjesta:

– Tavaraa on tilattu ja sitä on joka tapauksessa varastossa, ja laskut juoksevat, vaikka myyntiä ei syntyisi yhtään.

HOK-Elannosta kerrotaan, että sen ravintoloissa ehdittiin ennakoida viimeisen aukioloviikon tilausmääriä, ja hävikkiä ei pääse juurikaan syntymään. Ylijääviä tuoretuotteita pystytään käyttämään esimerkiksi juurestahnoihin Happy Farmerissa, joka toimii sulun aikana nouto- ja toimitusravintolana.

Osuuskaupan laajasta ravintolaverkostosta parikymmentä paikkaa jää auki toimitus- ja take away -myyntiin. Useissa ravintoloissa ketju laski oluen hintaa viime viikolla 50 prosenttia.

– Halusimme mieluummin ilahduttaa asiakkaitamme kuin kaataa hyvää juomaa viemäristä alas, kerrotaan HOK-Elannosta.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut