Helsinkiläinen Tea alkoi saada maksumuistutuksia, vaikka itse laskujakaan ei ollut tullut: "Risoo niin pirusti, vaikuttaa rahastukselta"

Postit: Suutarilan alueella laskut ovat kuukausien ajan tulleet huonosti perille. Muistutus viiden euron laskutuslisällä on sen sijaan toimitettu laskun vastaanottajille.

Suutarilassa ja sen lähialueilla on alkuvuonna ollut ongelmia kirje- ja lehtilähetyksissä, jotka eivät ole tulleet perille.

Suutarilassa asuva Tea Lembidakis huomasi jo tammikuussa, että laskuja ei enää tullut. Helmikuussa postilaatikkoon alkoi sen sijaan tipahdella muistutuslaskuja.

– Ihmettelin jo tammikuussa, kun älytön määrä laskuja jäi tulematta. Helmikuussa muistutuslaskuja alkoi tulla jatkuvasti viiden euron muistutuslisällä.

Myös Lembidakisin mies oli aiemmin ihmetellyt, miksi auton vakuutusmaksua ei ollut tullut. Seuraavana päivänä tuli uusi lasku sekä muistutuslasku.

Eniten Lembidakisia harmittaa, että muistutuslaskuja ylipäätään tulee sekä viiden euron maksu per muistutus.

– Tämä vaikuttaa ihan rahastukselta. Lisäksi koin olevani huono maksaja, vaikka en ollut saanut edes varsinaista laskua. En alkanut edes soitella perään, koska koin sen niin työlääksi. Ja eihän palvelunumeroihin soittaminenkaan ole ilmaista.

Lembidakis laskeskelee saaneensa 6–7 maksumuistutusta.

Suutarilassa tapahtuu -Facebook-sivuilla myös moni muu kertoo samoista ongelmista. Suutarilan lisäksi vastaavaa palautetta on tullut ainakin Tapanilasta.

– Tapulissa varmaan sama jakaja. Jouduin maksamaan muistutuslaskun ilman että oli tullut ensimmäistäkään laskua. On vaan laitettava kaikki mahdolliset e-laskuiksi mitkä pystyy! toteaa eräs kommentoija.

Ongelmia on ollut ainakin Fennian, HSY:n ja Helenin laskujen perille toimittamisessa. Kyseisten laskuttajien toimitukset on ulkoistettu PKS Jakelulle, jolle Lembidakis lähetti kitkerää palautetta maaliskuun alussa.

– Heiltä tuli vastaus, että kyse on yksittäisestä jakelijasta ja he pahoittelivat tilannetta.

Henkilöstö- ja kehityspäällikkö Mari Jokinen kertoo, että yhteydenottoja on tullut "jonkin verran".

– Näyttää siltä, että palautteet johtuvat jakajien tekemistä yksittäisistä jakeluvirheistä. Jakelutyö on ihmisten tekemää työtä. Inhimillisten erehdysten mahdollisuus on aina olemassa.

Jokainen palaute käydään Jokisen mukaan jakajan ja esimiehen kanssa läpi.

Palautetta PKS Jakelulle on tullut myös Postin jakelusta.

– Itse entisenä alueen asukkaana sain myös maksuhuomautuksen, joka koski Postille alun perin jaettavaksi toimitettua laskua, Jokinen sanoo.

Myös Postin asiakaspalvelujohtaja Tomi Huhtala sanoo huomanneensa keskustelun Facebookissa ja käyneensä ottamassa siihen kantaa, sillä moni ajattelee, että kyse on Postin toiminnasta.

– Kävin kommentoimassa, että kyse ei ole meidän tuotteistamme, vaikka toki meillekin jakeluvirheitä joskus sattuu. Me kannamme vastuun tietenkin omista jakeluvirheistämme.

Postille toimitetaan vuosittain paljon jakelulähetyksiä, jotka eivät sille kuulu.

– Viime vuonna meidän verkkoomme palautui 240 000 kirje- tai lehtilähetystä. Määrä on kasvanut viime vuosina. Se näkyy suoraan siinä, että kilpailua on tullut enemmän, Huhtala toteaa.

Traficom valvoo ja auttaa

Häiriötilanteissa tulee ensisijaisesti olla yhteydessä jakeluyritykseen

Suomessa on 17 postitoimijaa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom huolehtii siitä, että posti kulkee postilain mukaisesti.

Traficom ratkaisee postinjakeluun liittyviä erimielisyyksiä.

Jakeluhäiriötilanteissa tulisi olla ensimmäiseksi yhteydessä postiyritykseen.

Jos jakeluhäiriöt jatkuvat, kannattaa tehdä kirjallinen reklamaatio ja pyytää kirjallista vastausta.

Tarvittaessa Traficom ottaa asian selvitettäväkseen.

Lähde: Traficom

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut