Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Apotin viivästys tuo lisäkustannuksia kaupungille – Terveydenhoitaja kertoo, miltä uusi potilastietojärjestelmä vaikuttaa

Apotti: Helsinki ottaa uuden potilastietojärjestelmän käyttöönsä sittenkin kolmessa osassa.

Uuden potilastietojärjestelmän, Apotin piti alun perin tulla käyttöön kaikkialle Helsinkiin huhtikuun lopulla, mutta Apotin ohjaustyhmä päätti pilkkoa käyttöönoton kolmeen osaan.

Ensimmäinen tapahtuu 24. huhtikuuta terveydenhuollon avo- ja vuodepalveluissa sekä ikäihmisten sosiaalihuollossa. Samoin silloin Hus Diagnostiikkakeskuksen kuvantamispalvelut ottavat Apotin käyttöönsä.

29. toukokuuta mukaan tulevat Helsingin vammaispalvelut. Loppusyksystä 6. marraskuuta tulee lapsiperheiden, lastensuojelutyön ja työikäisten sosiaalihuollon palvelukokonaisuus.

– Aluksi oli ajatus, josko kaikki oltaisiin saatu huhtikuussa, mutta Apotin rakentaminen Helsingin malliin näyttäytyy niin, että tarvittiin lisäaikaa, Apotin ohjausryhmän puheenjohtaja Leena Turpeinen kertoo.

– Rakenteet Apotissa pitää saada sellaiseksi, että siellä ei ole aukkoja, joka voisi haitata tiedonkulkua. Lisäksi se pitää ehtiä testata, hän jatkaa.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan Apotti piti ottaa Helsingissä käyttöön viime lokakuussa, mutta pahentuneen koronatilanteen vuoksi käyttöönottoa lykättiin keväälle.

Kolmeen osaan pilkkominen tuo Helsingille lisäkustannuksia, koska samanaikaisesti on maksettava vanhoista potilastietojärjestelmistä, kun Apotti ei tulekaan kaikkialle heti käyttöön.

Investoinnista aiheutuvat kulut poistuvat 2028, ja vuotuiseksi laskuksi jää 30 miljoonaa euroa. Nykyjärjestelmät maksavat noin 10 miljoonaa vuodessa, eivätkä ne poistu heti. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä on tavoitteena korvata muitakin järjestelmiä Apotilla.

Kokonaiskustannuksiltaan Apotin hinnaksi on tullut jo yli puoli miljardia euroa (HU 3.5.2020).

– Apotilla voidaan toimia paljon laajemmin, verrattuna aikaisempiin järjestelmiin, eli saamme huomattavasti nykyistä enemmän, mutta myös maksamme nykyistä huomattavasti enemmän, Turpeinen sanoo.

Apotin käytön opettelu on alkanut Helsingin terveydenhuollossa. Nimettömänä pysyttelevä Helsingillä työskentelevä terveydenhoitaja kertoo, että koulutuskertojen perusteella Apotti vaikuttaa hyvältä. Apotti on saanut jonkin verran kritiikkiä esimerkiksi Husin työntekijöiltä siitä, että järjestelmä on sekava. Myös teknisiä ongelmia on tullut vastaan (HU 17.10.2020).

Terveydenhoitaja kuitenkin kertoo, että nykyisessä käytössä oleva Pegasos-järjestelmäkin on osaltaan sekava ja joustamaton.

– Apotti on omanlaisensa, ilmeisen sekava myös, mutta loppupeleissä sieltä löytyvät oleelliset asiat, hän kuvailee.

Terveydenhoitajan ainoa henkilökohtainen huoli on, poistaako kirjaamisen rakenteisuus yksilöllisyyden. Rakenteisuus tarkoittaa sitä, että potilaan tietoja kirjataan eri luokitusten alle valmiita vaihtoehtoja klikkaillen. Toki myös avoimen tekstin kirjoittaminen Apotissa on mahdollista.

– Vasta käyttöönotossa näkee, miten saa tietynlaisen yksilöllisyyden näkymään, jotta terveydenhoitajat voivat olla kartalla siitä, minkälainen tilanne potilaalla tai asiakkaalla todella on, terveydenhoitaja kuvailee.

Apottia on markkinoitu työntekijöille siten, että se tekee kirjaamisesta nopeampaa.

Leena Turpeinen sanoo, että kirjaamisen rakenteisuus vaikuttaa myös potilasturvallisuuteen.

– Se varmistaa, että tehdään se työ, mikä pitää tehdä. Rakenteisuus voi tuntua ammattilaisista uudelta. Mutta pitkään pötköön kirjoitettuun tekstiin voi hukkua tietoa.

Turpeisen mukaan jotkut ovat kritisoineet rakenteisuutta siitä, että monia kohtia täytyy klikkailla, eikä ohjelma päästä eteenpäin, jos tiettyjä kohtia ei ole kirjattu.

– Kun siihen opitaan, sekin nopeutuu, Turpeinen uskoo.