Seppo, 76, pelkää historiallisten mukulakivien katoavan Helsingistä: "Ei niitä enää paljon näe" – kaupunki keksinyt murikoille uutta käyttöä

Seppo Arhala pelkää, että kaikki mukulakivet katoavat Caloniuksenkadun remontissa. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Kasin katutöiden aikana katujen pintarakenteet uusitaan muun muassa Töölön Caloniuksenkadulla. Koko ikänsä Töölössä asunut Seppo Arhala, 76, pelkää, että nupukivet katoavat kokonaan ja tilalle tulee pelkkää asfalttia.

– Mukulakivet ovat tärkeä osa Helsingin historiaa. Ei niitä enää paljon näe, Arhala sanoo Caloniuksenkadun myllers

Kaupungin mukaan Caloniuksenkadulla rakennetaan nupukiveys ratikkakaistalle kiskojen väliin, pysäköintikaistalle ja katupuiden alle. Muut nupukivet käytetään uudestaan muun muassa aukioiden päällysteinä, jalkakäytävän ja pyörätien välissä kiviraitana, vesikouruissa ja korokkeissa

Muualtakin Helsingistä mukulakiviä vielä jatkossa löytyy.

– Toistaiseksi kaupungissa on mukulakiviä liikenneväylillä enää Suomenlinnassa ja jonkin verran katujen reuna-alueilla. Nupukiviä on edelleen monin paikoin asuntokaduilla sekä joillakin runsasliikenteisillä kantakaupungin kaduilla, kuten Etelä- ja Pohjoisesplanadilla, sanoo Jukka Tarkkala Helsingin liikenne- ja katusuunnittelusta.

Jättimäisestä työmaasta tuli asukkaiden silmätikku Töölössä – Nadja, 30, herää aamuisin koviin räjähdyksiin: "Kuin katto tippuisi päälle" 

Asuntokatujen perusparannusta suunniteltaessa kaupunki miettii päällysteen aina uudestaan.

–  Jos nupukiveys on äänekäs, aiheuttaa tärinää, on hankalasti rakennettava tai ylläpidettävä, valitaan päällysteeksi asfalttibetoni. Caloniuksenkadulla rakennetaan nupukiveys ratikkakaistalle kiskojen väliin, pysäköintikaistalle ja katupuiden alle. Muut nupukivet käytetään uudestaan aukioiden päällysteinä.

Kasin katutöitä harkittava uudelleen

Kasin katutyöt

8:n ratikka nopeutuu

Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun perusparannus alkoi tammikuussa.

Vuonna 2023 ratikkalinjan 8:n on tarkoitus nopeutua parilla minuutilla ja pysyä paremmin aikataulussa.

Uutta ratikkakiskoa rakennetaan 2,5 kilometriä.

Katuremontin yhteydessä uusitaan kadun alla olevat putket ja kaapelit, ja kadun pintarakenteet uusitaan. Kaarlenkadulla vesiputket on rakennettu vuonna 1909 ja Caloniuksenkadulla vuonna 1926. Vesihuollon linjoja rakennetaan 1,6 kilometriä ja viemäriputkia 2 kilometriä.

Arkisin töitä tehdään kello 7–22 ja viikonloppuisin kello 8-18 välillä

www.kasinkatutyot.fi

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut