Uusi laki päättää virallisen nastarengaskauden aiempaa aikaisemmin – Tuleeko sakkoa, jos vielä huhtikuussa ajelee nastoilla?

Nastarenkaiden lakisääteinen käyttöaika päättyy nyt ensimmäistä kertaa jo ennen pääsiäistä. Riitta Ketola/Arkisto

Minna Harmaala

Nastarenkaiden käyttöaika lähestyy loppuaan tänä vuonna aiemmin kuin ennen. Takarajana uudessa tieliikennelaissa on entisen "viikko pääsiäisestä" sijaan maaliskuun loppu.

Nastarenkailla saa ajella marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja pitempäänkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Toisaalta kesärenkailla saa ajella vaikka helmikuussa, jos keli on niille sopiva.

Alkaako poliisi sakottaa nastoista heti aprillipäivänä, poliisitarkastaja Heikki Kallio poliisihallituksesta?

– Ei ole sellaisia suunnitelmia. Keliolosuhteet vaihtelevat niin paljon. Etelässä näyttää jo hyvältä, mutta ei tarvitse mennä kovin paljon pohjoisemmaksi, kun on jo ihan eri olosuhteet. Emme ole heti sanktioita jakamassa.

Liikenneturvan tiedotteessa yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo, että kannattaa mieluummin pelata varman päälle kuin ottaa riski liukastelusta.

– Pidemmänkin ajan sääennusteita on syytä seurata ennen vaihto-operaatiota, sillä keväälle tyypilliset vaihtelevat kelit voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä tien päällä.

Myös Kallio toteaa, että huhtikuussa voi vielä tulla yöpakkasia ja luntakin.

– Toivomme, että nastarenkaat vaihdetaan kesärenkaisiin, kun kevät etenee siihen pisteeseen, ettei nastoja enää tarvita. On niitäkin, jotka ajelevat nastarenkailla vielä juhannuksena. Heiltä joskus kuulee, että "olen Lappiin menossa ja siellä on mökkitiellä vielä lunta".

Nastarenkaiden käyttöä on rajoitettu, koska ne kuluttavat tietä enemmän ja irrottavat tienpinnasta pienhiukkasia, jotka aiheuttavat ihmisille terveyshaittoja. Kitkarenkaita saa käyttää vaikka ympäri vuoden. Sitä ei kuitenkaan suositella, koska kesärenkaat ovat kesän olosuhteissa huomattavasti turvallisemmat.

Mikä katsotaan keliksi, jossa nastat voivat olla vielä huhtikuun puolella alla?

– Nastarenkaita voi käyttää myös huhtikuussa, jos sää tai keli sitä edellyttää alueella, jossa on tarkoitus liikkua. Tai jos sääennusteissa on luvassa ns. takatalven mahdollisuus, sanoo Heikki Kallio.

Liikenneturvan Heiskasesta on kiinnostavaa nähdä, muuttuvatko renkaanvaihtotottumukset koronan aiheuttaman poikkeustilan vuoksi.

– Etätyön takia monilla ei nyt ole tarvetta ajaa aikaisin aamulla yöpakkasten jäljiltä, jolloin ainakin etelässä renkaat voisi kenties vaihtaa aikaisempaa aiemmin, Heiskanen kommentoi tiedotteessa.

Tieliikennelaissa säädetty talvirengasvelvollisuus päättyy maaliskuun lopussa. Tämä tarkoittaa, että huhtikuun alusta alkaen poliisi ei voi määrätä seuraamuksia pelkästään sillä perusteella, ettei autoilijalla ollut talvirenkaita, vaikka sää tai keli olisikin niitä edellyttänyt.

Kallio huomauttaa kuitenkin, että talvirenkaiden käyttö on vain yksi osa tienkäyttäjän velvollisuuksista, joihin kuuluvat muun muassa huolellisuusvelvollisuus ja velvollisuus sovittaa ajonopeus liikennetilanteeseen.

– Vaikka talvirenkaita ei tarvitsekaan enää käyttää aprillipäivästä lukien, on moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajana toimivan tienkäyttäjän pysyttävä tiellä ja tarkemmin omalla ajokaistallaan. Jos huono rengasvalinta johtaa siihen, ettei rengas pidä tiessä, kuljettaja menettää ajoneuvon hallinnan ja ajoneuvo on kuljettajineen "Metsähallituksen" puolella, määräisi poliisi tienkäyttäjälle sakon kaikkien niiden liikennesääntöjen vastaisesta menettelystä, mitä tienkäyttäjä ei huonon rengasvalinnan takia kyennyt noudattamaan, Kallio sanoo.

Liikenneturva ja korjaamoketju Autoklinikka antavat tiedotteissaan vinkit renkaanvaihtoon.

1. Tarkasta kesärenkaiden kunto. Tärkeimmät tarkistuskohteet ovat urasyvyys ja rengaspaineet.

– Kesärenkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta vaihtamista uusiin suositellaan jo, kun urasyvyys on laskenut alle neljän millimetrin. Urat on näppärä tarkistaa esimerkiksi kahden euron kolikolla, jonka reunuksen hopeinen rengas on noin 4 millimetriä paksu, vinkkaa Autoklinikan Valtteri Savolainen yrityksen tiedotteessa.

Liikenneturvakin muistuttaa, että renkaiden suorituskyky esimerkiksi märällä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain 1,6 millin vähimmäisvaatimus urasyvyydessä on saavutettu. Jos ajaa sadekelillä huonokuntoisilla renkailla, vesiliirron riski kasvaa merkittävästi.

Rengaspaineet puolestaan ovat ajoneuvokohtaiset. Suositeltavat rengaspaineet löytyvät useimmiten kuskin ovenpielestä, polttoainetankin luukusta tai ohjekirjasta. Ajorenkaiden lisäksi on tietysti hyvä muistaa tarkistaa myös vararenkaan paine sekä mahdollisen paikkauspullon eräpäivä.

2. Nosta kunnon tunkilla. Itse autonrenkaansa vaihtaville kaikkein tärkein neuvo on nostaa aina auto kunnon tunkilla ja oikeasta nostokohdasta. Nostokohdan voi tarkistaa auton ohjekirjasta. Autosta löytyvää tunkkia ei suositella kausirenkaanvaihtoon.

– Meille Autoklinikalle tulee joka vuosi autoja, joista pitää muotoilla helmat kuntoon virheellisen noston seurauksena, Savolainen paljastaa tiedotteessa .

3. Jälkikiristä pultit vielä 50–100 kilometrin ajon jälkeen.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut