Entiseen kukkakauppaan Kalliossa perustettu kustantamo näyttää kuin siistiltä kahvilalta – "Kirjalla menee nyt tosi hyvin"

Lukeminen: Kirjatalot pyrkivät nyt liki lukijoitaan.

Välillä Mikko Aarne kirkastaa ajatuksiaan tuijottamalla ikkunasta ulos. Johanna Erjonsalo
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Porthaninkadulla remontoitiin entinen kukkakauppa. Pian seiniä kiersivät valkoiset hyllyt, joille ilmestyi siistejä kirjarivejä. Keskelle lattiaa tuli siro 1950-luvun sohva.

Korkean liiketilan yläkertaan pystytettiin työpöytiä. Alakerran sohvalla alettiin pitää palavereita. Ikkunaan ei tullut kaihtimia eikä verhoja, mutta siihen ilmestyi pieni teksti: Kosmos.

Ohikulkijat olivat saaneet ihmeteltäväkseen kirjankustantamon, jonka Mikko Aarne halusi ulospäin vaikuttavan kuin kahvilalta.

Kalliossa asuu paljon myös Kosmoksen kohderyhmää, 1980- ja 1990-luvuilla syntyneitä.

Kosmos perustettiin kuusi vuotta sitten. Alun perin se syntyi muusikko ja tuottaja Pekka Ruuskan Kaiku Entertainmentin tytäryhtiöksi.

– ­­Ajattelimme, että kirjan kustantamisessa olisi synergiaa levy-yhtiön kanssa, mutta vähiin se lopulta jäi. Ostin kustantamon itselleni, Mikko Aarne kertoo.

Kirjalla menee nyt tosi hyvin.

Hänen ajatuksensa on ollut tuottaa kirjoja yhdelle sukupolvelle, kasvaa sen mukana ja seurata sen kiinnostuksen kohteita.

– Olemme erikoistuneet tekemään kirjoja 1980- ja 1990-luvuilla syntyneille eli millenniaaleille. Julkaisemme sekä kaunokirjallisuutta että tietokirjoja.

Kosmoksen ensimmäinen iso hitti oli rap-artisti Paperi T:n runoteos post-alfa. Viime aikojen myyntimenestys on ollut Emmi-Lia Sjöholmin Paperilla toinen, joka on omakohtainen kirja naiseudesta ja äidiksi kasvamisesta. Myös Sita Salmisen Lupa – eroottisia novelleja on ollut kysytty.

Kosmoksen missiona on muuttaa maailmaa ”vähän parempaan suuntaan”.

– Tästä hyvä esimerkki on Heini Strandin ja Inka Rantakallion kirja Kuka kuuluu? – Kirjoituksia hiphopista ja feminismistä. Se valottaa musa-alan rakenteita ja toivottavasti avaa väylää niille, joiden ääni ei ole kuulunut.

Mikko Aarne halusi, että kustantamo näyttää kuin siistiltä kahvilalta. Kalliossa Kosmos kokee olevansa lukijoidensa kuin kirjailijoidensa keskellä. Johanna Erjonsalo

Koronakurimuksen ja pitkään hiipuneiden kirjan myyntilukujen keskellä Aarne vaikuttaa yllättävän tyytyväiseltä kustantamonsa menestykseen.

– Tämä vuosi on ollut koko kirja-alalle varsin erikoinen. Kirjalla menee nyt tosi hyvin. Ihmiset viettävät aikaa kotona ja lukevat.

Omistajienkin hämmästykseksi uusi kustantamo kannatti heti.

– Tämä on ollut tuottava päivästä 1 alkaen. Meillä oli hyviä lähtöjä. Olemme pystyneet kasvamaan kokonaan kassarahalla. Palkkasimme juuri neljännen työntekijän.

Vaikka Kosmos on menestynyt, Aarne myi sen Bonnieriin kuuluvalle Wsoy:lle vuonna 2018.

– Myynti liittyi siihen, että meidän piti ratkaista miten järjestämme kirjojen myynnin kirjakaupoille. Se on suhteellisen hankala prosessi ja vei kohtuuttomasti aikaa minulta. Vahvuuteni ovat sisällön editoimisessa ja kirjailijoiden sparraamisessa.

– Toimimme silti kuin itsenäinen kustantamo, ja saamme tehdä mitä haluamme – ainakin niin kauan kuin pysymme voitollisena.

Kosmoksen tavoitteena on julkaista 20 nimikettä vuodessa.

Digitalisoituminen ei huolestuta Aarnea, sillä ääni- ja digikirjat ovat lisänneet kirjan kulutusta. Se ei ole ollut pois perinteisten kirjojen myynnistä.

– Esimerkiksi Sjöholmin Paperilla toinen on myös digihitti. Kirja-alalla digiversion myynnistä alkaa tulla jo yhtä paljon rahaa kuin kuin perinteisen kirjan, mikä tarkoittaa merkittävää osaa liikevaihdosta. Korona-aika nopeutti digitalisoitumista. Mentiin viisi vuotta pikakelauksella eteenpäin.

Aarne uskoo, että digitalisoituminen muuttaa perinteistä kirjaa.

– Paperikirjoista tulee entistä hienompia. Ne painetaan kunnolliselle paperille, sidotaan hyvin ja ulkoasu on näyttävä. Niillä, jotka hankkivat paperikirjan, on sille hyvät perustelut. Kirjoista tulee kestäviä esineitä, jotka halutaan omistaa koko iän. Ne pannaan näytille, kun kotiin tulee vieraita.

Basam Books kotiutui Lapinlahteen

Basam Books sijaitsee entisessä Lapinlahden sairaalassa, samassa siivessä kuin museoitu Aleksis Kiven potilashuone.

– Lapinlahti tuntui oikealta paikalta meille. Täällä on paljon tuttuja toimijoita, ja halusimme tulollamme ottaa kantaa Lapinlahden tulevaisuuteen, kertoo kustantaja Batu Samaletdin.

Basam Books Oy tunnetaan hyvinvointia käsittelevistä kirjoistaan, vaikka yhtiö on yleiskustantamo.

Nimellä Basam Books on historiaa 1990-luvulta alkaen, mutta viisi vuotta sitten osakeyhtiö perustettiin uudelleen. Vanhasta Basam Booksista kehkeytyi omaksi kustantamokseen Viisas Elämä, joka toimii nykyisestä Basam Booksista riippumattomana yrityksenä.

– Emme halua että self-help vie liikaa huomiota muulta tuotannoltamme: haluamme julkaista kaikkea meitä innostavaa kirjallisuutta, Samaletdin perustelee.

– Meillä on kaunokirjallisuutta, runoa, yritys- ja tietokirjallisuutta, luettelee kustannusjohtaja Aino Salminen.

Basamin julkaisutahti on kova. Toimitusten sähköpostiin voi tulla viikoittain tiedotteita useista uusista nimikkeistä. Yhtiö tavoittelee 60–120 kirjan julkaisua vuodessa.

Tuotantoa pyöritetään neljällä vakinaisella ja kymmenkunnalla free-työntekijällä. Tarjottujen käsikirjoitusten lisäksi johto seuraa tiiviisti kansainvälisiä kirjamarkkinoita, ja poimii julkaistavia teoksia myös sieltä.

– Tarjonta ei ole koskaan ollut niin hyvää kuin nyt, Samaletdin ihastelee.

Hän uskoo sen johtuvan kirjoittajien omasta lukeneisuudesta ja kasvaneesta itsetunnosta. Uusi sukupolvi uskaltaa tarjota teoksiaan.

Samaan aikaan kirjakohtainen myynti on pienentynyt. Tätä ongelmaa kustantamot paikkaavat myymällä entistä useampia nimikkeitä.

Basamin viime kuukausien myyntihitti on Salmisen mukaan ollut Satu Sjöholmin ketogeenista ja vähähiilihydraattista ruokaa käsittelevä keittokirja VHH.

Samaletdinin omat suosikit eivät välttämättä ole myyntimenestyksiä.

– Olen ylpeä esimerkiksi kustantamastamme stoalaisen filosofian klassikkoteoksesta, Senecan kirjeistä ystävälleen Luciliukselle sekä klassikoiden uusista suomennoksista.

– On kiva saada julkaista jotakin, jota voidaan pitää kulttuuritekona. Jos aina vain valitsee sitä, mikä myy, on parempi vaihtaa alaa, hän tuumii.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut