Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Entiseen kukkakauppaan Kalliossa perustettu kustantamo näyttää kuin siistiltä kahvilalta – "Kirjalla menee nyt tosi hyvin"

Lukeminen: Kirjatalot pyrkivät nyt liki lukijoitaan.

Porthaninkadulla remontoitiin entinen kukkakauppa. Pian seiniä kiersivät valkoiset hyllyt, joille ilmestyi siistejä kirjarivejä. Keskelle lattiaa tuli siro 1950-luvun sohva.

Korkean liiketilan yläkertaan pystytettiin työpöytiä. Alakerran sohvalla alettiin pitää palavereita. Ikkunaan ei tullut kaihtimia eikä verhoja, mutta siihen ilmestyi pieni teksti: Kosmos.

Ohikulkijat olivat saaneet ihmeteltäväkseen kirjankustantamon, jonka Mikko Aarne halusi ulospäin vaikuttavan kuin kahvilalta.

Kalliossa asuu paljon myös Kosmoksen kohderyhmää, 1980- ja 1990-luvuilla syntyneitä.

Kosmos perustettiin kuusi vuotta sitten. Alun perin se syntyi muusikko ja tuottaja Pekka Ruuskan Kaiku Entertainmentin tytäryhtiöksi.

– ­­Ajattelimme, että kirjan kustantamisessa olisi synergiaa levy-yhtiön kanssa, mutta vähiin se lopulta jäi. Ostin kustantamon itselleni, Mikko Aarne kertoo.

Kirjalla menee nyt tosi hyvin.

Hänen ajatuksensa on ollut tuottaa kirjoja yhdelle sukupolvelle, kasvaa sen mukana ja seurata sen kiinnostuksen kohteita.

– Olemme erikoistuneet tekemään kirjoja 1980- ja 1990-luvuilla syntyneille eli millenniaaleille. Julkaisemme sekä kaunokirjallisuutta että tietokirjoja.

Kosmoksen ensimmäinen iso hitti oli rap-artisti Paperi T:n runoteos post-alfa. Viime aikojen myyntimenestys on ollut Emmi-Lia Sjöholmin Paperilla toinen, joka on omakohtainen kirja naiseudesta ja äidiksi kasvamisesta. Myös Sita Salmisen Lupa – eroottisia novelleja on ollut kysytty.

Kosmoksen missiona on muuttaa maailmaa ”vähän parempaan suuntaan”.

– Tästä hyvä esimerkki on Heini Strandin ja Inka Rantakallion kirja Kuka kuuluu? – Kirjoituksia hiphopista ja feminismistä. Se valottaa musa-alan rakenteita ja toivottavasti avaa väylää niille, joiden ääni ei ole kuulunut.

Koronakurimuksen ja pitkään hiipuneiden kirjan myyntilukujen keskellä Aarne vaikuttaa yllättävän tyytyväiseltä kustantamonsa menestykseen.

– Tämä vuosi on ollut koko kirja-alalle varsin erikoinen. Kirjalla menee nyt tosi hyvin. Ihmiset viettävät aikaa kotona ja lukevat.

Omistajienkin hämmästykseksi uusi kustantamo kannatti heti.

– Tämä on ollut tuottava päivästä 1 alkaen. Meillä oli hyviä lähtöjä. Olemme pystyneet kasvamaan kokonaan kassarahalla. Palkkasimme juuri neljännen työntekijän.

Vaikka Kosmos on menestynyt, Aarne myi sen Bonnieriin kuuluvalle Wsoy:lle vuonna 2018.

– Myynti liittyi siihen, että meidän piti ratkaista miten järjestämme kirjojen myynnin kirjakaupoille. Se on suhteellisen hankala prosessi ja vei kohtuuttomasti aikaa minulta. Vahvuuteni ovat sisällön editoimisessa ja kirjailijoiden sparraamisessa.

– Toimimme silti kuin itsenäinen kustantamo, ja saamme tehdä mitä haluamme – ainakin niin kauan kuin pysymme voitollisena.

Kosmoksen tavoitteena on julkaista 20 nimikettä vuodessa.

Digitalisoituminen ei huolestuta Aarnea, sillä ääni- ja digikirjat ovat lisänneet kirjan kulutusta. Se ei ole ollut pois perinteisten kirjojen myynnistä.

– Esimerkiksi Sjöholmin Paperilla toinen on myös digihitti. Kirja-alalla digiversion myynnistä alkaa tulla jo yhtä paljon rahaa kuin kuin perinteisen kirjan, mikä tarkoittaa merkittävää osaa liikevaihdosta. Korona-aika nopeutti digitalisoitumista. Mentiin viisi vuotta pikakelauksella eteenpäin.

Aarne uskoo, että digitalisoituminen muuttaa perinteistä kirjaa.

– Paperikirjoista tulee entistä hienompia. Ne painetaan kunnolliselle paperille, sidotaan hyvin ja ulkoasu on näyttävä. Niillä, jotka hankkivat paperikirjan, on sille hyvät perustelut. Kirjoista tulee kestäviä esineitä, jotka halutaan omistaa koko iän. Ne pannaan näytille, kun kotiin tulee vieraita.