Helsingissä jaetaan yli 400 parkkisakkoa päivässä – tässä uusin ase väärinpysäköijiä vastaan

Pysäköinti: Kaupunki jakaa Helsingissä vuosittain yli 150 000 parkkisakkoa. Uusin ase on kameralla varustettu valvonta-auto.

Kaupungin pysäköinninvalvonta otti viime syksynä käyttöön valvonta-auton, joka skannaa katujen varsille parkkeerattujen autojen rekisterilaattoja. Väärin pysäköidyt autot saavat pysäköintivirhemaksun. Helsingin kaupunki
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Tänä vuonna tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta siitä, kun kunnalliset pysäköinnintarkastajat rantautuivat Helsingin kaduille.

Vuosikymmenten varrella pysäköinninvalvonta on jatkuvasti kehittynyt.

Esimerkiksi viime syyskuussa Helsingin kaupunki otti käyttöön pysäköinninvalvonta-auton, jonka katolla olevat kamerat skannaavat rekisteritunnuksia ja taustajärjestelmät suorittavat tarkistuksia siitä, onko esimerkiksi kadunvarteen pysäköidyistä autoista maksettu pysäköintimaksua vai ei.

Pysäköinti pihoilla muuttui villiksi – Uuden lain myötä Helsingin pysäköinninvalvonta ei enää valvo satoja taloyhtiöitä: "Tämä on ollut iso muutos"

Valkoinen Škoda Fabia tunnistaa maksamattomille paikoille pysäköidyt autot rekisteritunnusten perusteella.

Jos parkkimaksua ei ole maksettu, pysäköinninvalvojat tarkastajat varmistavat maksutilanteen ja antavat pysäköintivirhemaksun.

– Valvonta-autosta on saatu hyviä kokemuksia, sillä se on osoittautunut hyvin tehokkaaksi. Nyt auto on pysyvästi kaupungin käytössä, kertoo Helsingin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila.

Kotihoitajat saamassa kipeästi kaivatun parkkitunnuksen Helsingissä – näihin paikkoihin auton saa jättää ilmaiseksi

Virhemaksut ja pysäköintimaksut toivat pelkästään viime vuonna kaupungin kassaan yhteensä yli 30 miljoonaa euroa. Kolmannes tästä kertyi virhemaksuista.

Koronavuonna 2020 valvojat kirjoittivat lähes 153 000 pysäköintivirhemaksua eli päivittäin keskimäärin yli 400 parkkisakkoa.

– Virhemaksujen määrä on vuosien varrella laskenut aikamoisesti, sillä vielä 2010-luvun alussa niitä kirjoitettiin noin 230 000 kappaletta vuodessa, Kossila laskee.

Vastapainoksi tälle pysäköintimaksutulot ovat Helsingissä kasvaneet noin 10 prosentin vuosivauhtia.

– Pitää muistaa, että pysäköinninvalvonnan tarkoituksena on parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta, ei siis kerätä mahdollisimman paljon sakkotuloja.

Helsingin kunnallinen pysäköinninvalvoja Kaija Kossila on tyytyväinen siihen, että kameralla varustettu valvonta-auto on toiminut tehokkaasti. Jari Pietiläinen

Yleisin virhe, josta autoilija saa Helsingissä parkkisakon on se, että hän jättää pysäköintimaksun maksamatta.

– Näitä tapauksia on noin kolmannes kaikista virhemaksun saajista, Kossila kertoo.

Samoin auton jättäminen pysäköintikieltoalueelle tuo melko varmasti virhemaksukehotuksen auton tuulilasiin.

Helsinkiläiset tarkkailevat sangen tehokkaasti myös toisiaan: pysäköinninvalvonta saa vuosittain kansalaisilta yli 10 000 valvontapyyntöä.

Tällä hetkellä kunnallisen pysäköinninvalvonnan palveluksessa on Helsingissä kaikkiaan 80 työntekijää, joista valtaosa valvoo pysäköintiä pääkaupungin kaduilla omin silmin.

46 000 euron parkkisakkoriitaan tuli lopullinen ratkaisu – naiselle kova lasku

Kuka?

Kaija Kossila

Helsingin pysäköinninvalvonnan ja pysäköintipalveluiden palvelupäällikkö.

Toiminut pysäköinninvalvonnassa lähes 15 vuotta.

Tehnyt uraa myös muun muassa valtion palveluksessa.

Useita ruokarekkoja hylättiin hankeen suositulla parkkipaikalla Helsingissä – "Niihin on murtauduttu ja niitä on sakotettu"

Tuttu sakkorysä otettiin jälleen erityistarkkailuun Helsingissä – yrittäjä: "Jalankulkijoille yksi alueen vaarallisimmista"

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut