Liha, pikamuoti, lentomatkailu... Näiden tuotteiden ja palveluiden ulkomainonta halutaan Helsingissä kieltää: "Aukotonta listaa on vaikea tehdä"

Mannerheimintiellä viime syksynä ollut Finnairin mainos ei olisi enää sallittu, jos ulkomainonnan kriteereitä tiukennettaisiin. Arkisto/Jussi Vehkasalo
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Ilmastohaitallisten tuotteiden ja palveluiden ulkomainonta halutaan kieltää Helsingissä. Yhteensä 15 valtuutetun allekirjoittaman valtuustoaloitteen mukaan Helsingin tulisi alkaa rajoittaa kaupungin vuokraamilla ulkomainontapaikoilla tapahtuvaa ilmastolle vahingollisten tuotteiden mainontaa ja markkinointia, sillä kaupunki on sitoutunut ilmastokriisin torjuntaan.

Aloitteen tehnyt valtuutettu Mai Kivelä (vas.) kertoo HU:lle, että koska aukotonta listaa on mahdotonta tehdä, olisi loogisinta rajata tietyt tuotteet ja palvelut kokonaan ulkopuolelle.

– Lentomatkailu, yksityisautoilu, autojen myynti ja vuokraus, lihatuotteet, muut eläinperäiset tuotteet, muut kuin ekosähkösopimukset, vaateteollisuus lukuun ottamatta vaatelainaamoita ja kierrätysvaatteita, Kivelä listaa.

– Kaupunkiympäristölautakunta päätyi yhdellä äänellä kannattamaan asian tarkastelua! Kivelä iloitsee pääsiäisen alla olleesta kokouksesta.

Ekosähkö on kalliimpaa kuin tavallinen – Jatkossa sähköä tuodaan Helsinkiin entistä enemmän muualta Suomesta

Lautakunta totesi, että kaupunki ei itse järjestä ulkomainospalvelua vaan vuokraa tiloja tällaisen yritystoiminnan harjoittamiseen. Kaupunkiympäristön toimialalla on Clear Channel Suomi Oy:n kanssa solmittu ulkomainosvälinepaikkojen vuokrausta sekä kaupungin käyttöön tulevaa mainostilaa koskeva sopimus, joka on voimassa heinäkuun loppuun 2023.

Kaupunki ei voi kesken sopimuskauden yksipuolisesti muuttaa ehtoja, mutta "mainonnan sisällölle asetettavia rajoituksia tarkastellaan seuraavan ulkomainospaikkojen vuokrausta koskevan kilpailutuksen yhteydessä".

HKL:n johtokunta puolestaan käsitteli aloitetta torstaina. Lausunnon mukaan ilmastohaitallisen mainonnan määrittely yksiselitteisesti on haastavaa ja aiheuttaisi vaikeita tulkintatilanteita tiettyjen tuotteiden, palvelujen tai toimialojen kohdalla.

Silti lautakunta päättyi Leo Straniuksen (vihr.) vastaesityksestä päättämään yksimielisesti, että ilmastonäkökulmien huomioimisen mahdollisuuksia arvioidaan arvioida seuraavissa mainossopimusten kilpailutuksissa. HKL on eri vuokrasopimuksilla vuokrannut metroasemien, liikennevälineiden ja pysäkkikatosten mainospaikkoja JCDecaux Finland Oy:lle.

Jo nyt markkinointia säännellään lukuisissa eri laeissa, kuten kuluttajansuoja-, alkoholi-, tupakka- ja lääkelaissa. Lisäksi esimerkiksi Helsingin joukkoliikennevälineissä ja -asemilla mainontaa on rajattu siten, että siellä ei voi olla julkisen liikenteen vastaisia mainoksia.

Myös ulkomailta on esimerkkejä mainonnan suitsimisesta. Aloitteen mukaan Amsterdamin valtuusto hyväksyi viime joulukuussa mietinnön, jossa päätettiin selvittää lentomatkailun ja fossiiliteollisuuden mainonnan rajoittamista kaupungissa. Ulkomainonnan sisällöllisiä rajoituksia on asetettu lisäksi muun muassa Pariisissa ja ulkomainonta on kielletty kokonaan esimerkiksi Sao Paolossa.

Helsingin Uutiset on osa Mediatalo Keskisuomalaista, jonka tytäryhtiöt Neonmedia Oy ja Esa Digital Oy harjoittavat ulkomainosliiketoimintaa myös Helsingissä. Helsingin Uutisten uutiset puolestaan näkyvät HSL:n runkolinjojen busseissa olevissa medianäytöissä, jotka on asentanut Neonmedia Oy, ja joiden myynnistä Mediatalo Keskisuomalainen vastaa. 

Juttua muokattu klo 13.50: Lisätty tietoa Mediatalo Keskisuomalaisen ulkomainosliiketoiminnasta.

Mai Kivelä nostaa esiin ristiriidan Helsingin Uutisten kolumnissa: Helsinki on julistanut ilmastohätätilan, mutta sallii ilmastolle haitallisten tuotteiden mainonnan

Helsinki aikoo julistaa ilmastohätätilan

Tätä et tiennyt juuston ilmastovaikutuksista – Kuluttaja-lehti kertoo uudet luvut

Kristillisdemokraattien Ebeling ällistelee ilmastopaniikkia Helsingin Uutisissa: "Hätätilan julistaminen on vastuutonta"

Valtavan kokoiset öljyluolat hyötykäyttöön Kruunuvuorenrannassa – sijaitsevat 50 metriä merenpinnan alapuolella

"Pikamuodista ei tule koskaan vintagea" – hyvä vaate vanhenee arvokkaasti ja nostaa myös hintaansa: erityisesti nämä merkit suosiossa

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut