Rakentaminen: Laajasalotien rakentaminen puistokaduksi alkoi. Asukas pelkää, että Laajasalosta tulee uusi ”Kalasatama”.
Helsingin ensimmäisen kaupunkibulevardin rakennustyöt ovat alkaneet Laajasalossa.
Laajasaloon ja Santahaminaan vievä pääväylä, Laajasalontie, muutetaan puistokaduksi. Puistobulevardille tulee yksisuuntaiset pyörätiet, kaksi autokaistaa molempiin suuntiin, bussi- ja raitiotiepysäkkejä, huolto- ja asiointipysäköintitaskuja sekä varaus myöhemmin rakennettavalle raitiotielle.
Kaupunkibulevardin on määrä valmistua loppuvuonna 2022. Sen tarkoitus on parantaa liikennettä Laajasalon pääväylällä.
Laajasalon asukasluvun odotetaan kaksinkertaistuvan 20 vuodessa massiivisen lisärakentamisen vuoksi.
Pelkästään reilun kilometrin pituisen bulevardin varrelle tulee asuntoja noin tuhannelle asukkaalle.
Rakennustyöt ovat alkaneet puiden kaadolla, väliaikaisten tiejärjestelyiden rakentamisella sekä kadun levennystä varten tehtävän painopenkereen rakentamisella.
Töiden aloittaminen ja puistobulevardin tarpeellisuus ovat herättäneet vilkasta keskustelua paikallisessa Facebook-ryhmässä.
Osa asukkaista on seurannut tyrmistyneenä töiden alkua.
– Yli satavuotiaita mäntyjä kaadetaan puistokadun ja uusien asuntojen rakentamisen tieltä, ihmettelee läheisessä kerrostalossa asuva Chrisse Candolin, jolle lähimetsä on tärkeä virkistymispaikka.
Häntä surettaa myös se, että puut lakoavat juuri lintujen pesimäkauden alla.
Candolin kannattaa raitiotietä, mutta vanhan metsän – valmiiden hiilinielujen – kaataminen ja uusien puiden istuttaminen ajoväylien väliin tuntuu täysin nurinkuriselta toiminnalta.
Hän pelkää, että massiivinen lisärakentaminen tekee metsäisestä lähiöstä Kalasatamaan verrattavan urbaanin lähiön, josta kuljetaan jonossa jäljelle jääviin lähimetsiin.
Pauli Tiirikka istuu kahvitauolla Nesteen huoltoaseman pihassa.
Myös hänestä on sääli, että Laajasalon metsiä kaadetaan bulevardin ja muun lisärakentamisen tieltä.
Uuden puistokadun sujuvuutta liikenteeseen hän ei vielä osaa arvioida.
Mukana olleen kaverin Peten mielestä liikenteen sujumisen kannalta isoin ongelma on se, että saari rakennetaan täyteen, mutta koko saaren autoliikenne kulkee jatkossakin vain yhden pääväylän kautta. Hänestä Kruunuvuorensilta pitäisi saada myös autoilijoiden käyttöön.
Se, että nopeudet Laajasalontiellä laskevat eivät ole hänen mielestä välttämättä huono asia. Matalampi nopeus voi jopa sujuvoittaa liikennettä.