Asukas pelkää, että Laajasalosta tulee uusi "Kalasatama" – sisäänajoväylän muuttaminen bulevardiksi alkoi, alueella surraan jopa yli 100-vuotiaiden puiden kaatoa

Rakentaminen: Laajasalotien rakentaminen puistokaduksi alkoi. Asukas pelkää, että Laajasalosta tulee uusi ”Kalasatama”.

Pitkään Laajasalossa asunut Chrisse Candolin on tyrmistynyt, että puistomaisen kadun tieltä kaadetaan satavuotiaita mäntyjä. Marjo J. Rämö

Marjo Rämö

Helsingin ensimmäisen kaupunkibulevardin rakennustyöt ovat alkaneet Laajasalossa.

Laajasaloon ja Santahaminaan vievä pääväylä, Laajasalontie, muutetaan puistokaduksi. Puistobulevardille tulee yksisuuntaiset pyörätiet, kaksi autokaistaa molempiin suuntiin, bussi- ja raitiotiepysäkkejä, huolto- ja asiointipysäköintitaskuja sekä varaus myöhemmin rakennettavalle raitiotielle.

Kaupunkibulevardin on määrä valmistua loppuvuonna 2022. Sen tarkoitus on parantaa liikennettä Laajasalon pääväylällä.

Laajasalon asukasluvun odotetaan kaksinkertaistuvan 20 vuodessa massiivisen lisärakentamisen vuoksi.

Pelkästään reilun kilometrin pituisen bulevardin varrelle tulee asuntoja noin tuhannelle asukkaalle.

Tätä on kaupunkibulevardi käytännössä: 14 liikennevalot ja punainen aalto

Rakennustyöt ovat alkaneet puiden kaadolla, väliaikaisten tiejärjestelyiden rakentamisella sekä kadun levennystä varten tehtävän painopenkereen rakentamisella.

Töiden aloittaminen ja puistobulevardin tarpeellisuus ovat herättäneet vilkasta keskustelua paikallisessa Facebook-ryhmässä.

Osa asukkaista on seurannut tyrmistyneenä töiden alkua.

– Yli satavuotiaita mäntyjä kaadetaan puistokadun ja uusien asuntojen rakentamisen tieltä, ihmettelee läheisessä kerrostalossa asuva Chrisse Candolin, jolle lähimetsä on tärkeä virkistymispaikka.

Kruunusiltojen kustannusarvio nousi 35% – 350 miljoonan uudessa arviossa eivät ole mukana vaunut ja Laajasalon varikko

Häntä surettaa myös se, että puut lakoavat juuri lintujen pesimäkauden alla.

Candolin kannattaa raitiotietä, mutta vanhan metsän – valmiiden hiilinielujen –  kaataminen ja uusien puiden istuttaminen ajoväylien väliin tuntuu täysin nurinkuriselta toiminnalta.

Hän pelkää, että massiivinen lisärakentaminen tekee metsäisestä lähiöstä Kalasatamaan verrattavan urbaanin lähiön, josta kuljetaan jonossa jäljelle jääviin lähimetsiin.

Laajasalon bulevardin rakentaminen alkaa jo tänä vuonna – tulee aikanaan jatkumaan Herttoniemeen saakka

Pauli Tiirikka istuu kahvitauolla Nesteen huoltoaseman pihassa.

Myös hänestä on sääli, että Laajasalon metsiä kaadetaan bulevardin ja muun lisärakentamisen tieltä.

Uuden puistokadun sujuvuutta liikenteeseen hän ei vielä osaa arvioida.

Isoisänsillan ruuhkat ahdistavat ihmisiä – voiko korona tarttua sillalla?

Mukana olleen kaverin Peten mielestä liikenteen sujumisen kannalta isoin ongelma on se, että saari rakennetaan täyteen, mutta koko saaren autoliikenne kulkee jatkossakin vain yhden pääväylän kautta. Hänestä Kruunuvuorensilta pitäisi saada myös autoilijoiden käyttöön.

Se, että nopeudet Laajasalontiellä laskevat eivät ole hänen mielestä välttämättä huono asia. Matalampi nopeus voi jopa sujuvoittaa liikennettä.

Kaupunkibulevardi mullistaa Yliskylän – tekosaari ja tiivistä rakentamista, Herttoniemenrannan ja Laajasalon välille ehkä silta

Kaupunkibulevardi

Näin katutyöt etenevät

Tämän hetkinen työmaa-alue on Koirasaarentien ja Yliskyläntien väliin jäävä tieosuus.

Kevään ja kesän aikana aloitettavia töitä ovat Laajasalontien länsipuolen kallioalueiden louhinta sekä vesihuoltotyöt.

Koirasaarentien ja Laajasalontien vesihuollon- ja kaukolämmön rakennustyöt aiheuttavat poikkeavia ajoreittejä.

Suurimmat muutokset tehdään Reposalmentien kohdalla. Reposalmentien silta puretaan ja Laajasalontien pintaa nostetaan. Risteys muuttuu liikennevalo-ohjatuksi tasoliittymäksi.

Kuvat: Laajasalon järkäle nielaisee leikkipuiston, koirapuiston, pururataa, pallokenttiä... – Kaupunki: "Toiminnoille etsitään uudet sijainnit"

Suunniteltu ratikka muutti Laajasalon työmaaksi – "Yliskylään investoidaan yhtä paljon 10-vuotiskaudella kuin Kruunuvuorenrantaan"

Itä-Helsinki nousi asuntosijoittajien suosioon – ekonomisti listaa tekijät, jotka nostavat vetovoimaa

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut