IS: AstraZenecan rokotteen epäilleen aiheuttaneen Hus-alueella vakavia aivolaskimotukoksia, yksi potilas menehtynyt

Kuvituskuva. Timo Mustalampi
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

AstraZenecan koronavirusrokotteen epäillään aiheuttaneen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) alueella kolme vakavaa aivolaskimotukosta.

Asiasta kertoo Ilta-Sanomat. Yksi potilas on kuollut aivolaskimotukoksen aiheuttamiin vammoihin.

Husin johtajaylilääkäri Markku Mäkijärvi vahvistaa kuolemantapauksen mutta ei voi kertoa menehtyneen ikää, sukupuolta tai kuinka monta päivää rokotuksen jälkeen aivolaskimotukos havaittiin.

– Emme pysty valitettavasti kertomaan tietosuojan vuoksi enempää, kun kyseessä on yksittäistapaus, Mäkijärvi sanoi Ilta-Sanomille.

AstraZenecan koronavirusrokotteeseen on havaittu liittyvän hyvin harvinainen aivojen sinustromboosi- eli kallonsisäisten laskimoiden ja laskimosinusten tukosriski, johon liittyy myös verihiutaleiden vähyys. Syy-seurausyhteyden on vahvistanut Euroopan lääkevirasto EMA.

Aivolaskimotukoksen ilmaantuvuus AstraZenecan rokotteen saaneilla on Euroopassa ollut noin yksi per satatuhatta rokotettua, kertoo Ilta-Sanomat.

Kansallinen rokotusasiantuntijaryhmä (KRAR) pohtii tiistaina AstraZenecan koronarokotteen mahdollisia jatkotoimia.

Suomessa AstraZenecan rokotteella rokotetaan tällä haavaa vain yli 65-vuotiaita.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut