Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Historiallinen Bulevardi vaatisi isoja rakenteellisia muutoksia, mikäli keskustasta Hernesaareen ja Jätkäsaareen halutaan tehdä pikaraitiotei. Juha Boijer

Sanna Jompero-Lahokoski

Jätkäsaaren raitioliikenneyhteydet kokevat tänä keväänä useita muutoksia ja lisää on luvassa. Suunnitellut muutokset vaikuttavat myös kantakaupunkiin sekä Hernesaareen, jonne rakennetaan uusi asuinalue.

Tulevaisuudessa sekä Hernesaaren että Jätkäsaaren liikenne voisi olla pitkälti pikaratikoiden varassa.

Päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty.

– Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä. Keskustasta tultaisiin Bulevardia pitkin, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Sakari Metsälampi kertoo.

Erottajalta Hietalahdenrantaan ulottuva Bulevardi ei kuitenkaan nykyisellään sovellu pikaraitiotieksi, koska se on niin sanottu sekaliikennekatu ja pikaratikalle liian hidas. Kadun rakenteeseen pitäisi tehdä muutoksia.

– Tavoitteena on palvella kasvavaa kantakaupunkia ja yhteen sovittaa sinne uudet pikaraitiotiet. Pyrimme löytämään kaikille hyvä balanssi, toteaa Metsälampi.

Seppo, 76, pelkää historiallisten mukulakivien katoavan Helsingistä: "Ei niitä enää paljon näe" – kaupunki keksinyt murikoille uutta käyttöä

HSL:n hallituksen on tarkoitus hyväksyä myös pikaraitiotien sisältävä linjastosuunnitelma tämän vuoden aikana.

Bulevardilla liikennöivät tätä nykyä ratikat 1, 3, 6 ja 7. Kadun varrella on historiallisia ja huomattavia rakennuksia sekä puistoja. Kadun itäpään rakennuskanta on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta noin sata vuotta vanhaa.

Jätkäsaaren ratikkayhteydet paranevat lähivuosina – toukokuusta alkaen linjat 7 ja 9 vaihtavat tunnuksia kesken reitin

Jättiremontti repii ydinkeskustan auki – Kaivokatu poikki autoliikenteeltä jopa kaksi vuotta: "Tämä toteutusvaihtoehto on vähiten huono"

Asukkaat tilasivat oman arkkitehtuurisuunnitelman Haagan metsän pelastamiseksi: Talot on siinä keskitetty Vihdintien varteen ja pikaratikka korvattu sähköbusseilla

Liian pieneksi jäävä metro tuonee ison laskun helsinkiläisille veronmaksajille – Helsingin osuus kuluista 70 %

"Samaan sumppuun tuodaan pikaraitiotievaunuja kolmelta suunnalta" – Pikaratikka kulkisi Jakomäestä keskustaan 42 minuuttia

Viikin-Malmin pikaratikka valmistunee 2030-luvun alussa – Suunnitelmat ovat nyt kommentoitavina

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut