Jätkäsaaren ratikkayhteydet paranevat lähivuosina – toukokuusta alkaen linjat 7 ja 9 vaihtavat tunnuksia kesken reitin

Raitioliikenne: Vuonna 2024 Jätkäsaaresta lähtee raitiovaunuja keskimäärin kolmen minuutin välein eli 18 vuoroa tunnissa.

Toukokuun alussa linja 9 jatkaa Saukonpaadesta Atlantinkatua pitkin Länsiterminaalille. Linja 7 ajaa Kampin ja Tyynenmerenkadun kautta Länsiterminaalille. Helsingin kaupunki

Sanna Jompero-Lahokoski

Jätkäsaaren raitiovanuyhteyksiin on tulevina vuosina tulossa isoja muutoksia, joista ensimmäiset otetaan käyttöön toukokuun alussa.

Tavoitteena on, että vuonna 2024 Jätkäsaaresta lähtee raitiovaunuja keskimäärin kolmen minuutin välein eli 18 vuoroa joka tunti.

– Merkittävin muutos on se, että kolme raitiolinjaa palvelee koko saarta. Se on merkittävästi enemmän kuin nykyisin. Reitit eivät nykyisellään kata koko kaupunginosaa, sanoo Helsingin seudun liikenteen (HSL) joukkoliikennesuunnittelija Sakari Metsälampi.

Vuonna 2024 HSL:n laatiman raitiovaunusuunnitelman mukaan Jätkäsaaressa tulee liikennöimään linjat 7 ja 9 keskustan suuntaan ja linja 8 Töölöön.

– Ja koska linjat kulkevat Länsiterminaalin kautta, ne jakavat ajoittain suuriksi yltyviä matkustajakuormia. Muutos nostaa myös jätkäsaarelaisten ratikkaliikenteen käyttökokemuksia, kun vaunuihin mahtuu paremmin väkeä, tiivistää Metsälampi koko Jätkäsaaren linjastouudistuksen ideaa.

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Toukokuun alussa raitiolinjan 9 päätepysäkkiä jatketaan Länsiterminaalille linjan 7:n tapaan, kun Atlantinsilta ja Atlantinkadun rataosuus valmistuvat.

– Käytössä ei ole vielä kääntösilmukoita, joten linja 7 ja 9 joutuvat vaihtamaan terminaalilla tunnuksia, Metsälampi kertoo.

Linja 7 ajaa Tyynenmerenkatua Länsiterminaalille, vaihtaa tunnusta ja jatkaa Altantinkadun suuntaan. Myös linja 9 vaihtaa tunnusta jatkaen Tyynenmerenkatua Atlantinsillalle. Molemmat linjat liikennöivät kymmenen minuutin vuorovälein.

– Tämä on väliaikainen ratkaisu, koska päätesilmukoita ei vielä ole, Metsälampi kertoo.

Saukonlaiturille ja Bunkkerille rakennetaan molemmille linjoille omat päätepysäkkien kääntösilmukat. Bunkkerin silmukan rakentamista ovat hidastaneet rakennushankkeesta tehdyt valitukset. Päätesilmukka on tarkoitus rakentaa paikalle, joka tarvittaisiin Bunkkerin rakennustöihin.

Silmukoiden rakentamisen jälkeen, ehkä vuonna 2024, linjat 7 ja 9 erotetaan omiksi linjoikseen. Linja 8 tuo nopean yhteyden Länsiterminaalilta Ruoholahden metroasemalle.

Huhtikuun alussa Eiranrantaan, myöhemmin Hernesaareen, alkoi liikennöidä linja 6. Linja korvasi myös jätkäsaarelaisia palvelleen, Bulevardia pitkin kulkeneen 6T:n. Jätkäsaarelaiset ovat olleet muutoksesta harmissaan. Metsälampi kertoo, että korvaavaa linjaa on mietitty.

– HSL selvittää edellytyksiä bussilinjan 22 reitin muuttamiselle kulkemaan Jätkäsaaren kautta. Tarkkaa muutosajankohtaa tai sitä, että onko muutos mahdollinen, ei pysty vielä kuitenkaan sanomaan.

Metsälampi muistuttaa, että Jätkäsaarta palvelee kolme raitiolinjaa. Lisäksi Ruoholahden metroasema on kävelyetäisyyden päässä. Myös Ruoholahden bussitarjonta on runsasta.

Asukkaat tilasivat oman arkkitehtuurisuunnitelman Haagan metsän pelastamiseksi: Talot on siinä keskitetty Vihdintien varteen ja pikaratikka korvattu sähköbusseilla

Jättimäisestä työmaasta tuli asukkaiden silmätikku Töölössä – Nadja, 30, herää aamuisin koviin räjähdyksiin: "Kuin katto tippuisi päälle" 

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Helsingin uusi ratikkatunneli on louhittu suuaukkoja vaille valmiiksi – valitukset hidastaneet töiden aloitusta Patterimäen puistossa

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut