Hietalahdenallas kaventuisi jopa kanavaksi – suunnitelmille kitkerää palautetta: "Ei kerrota selkokielellä, että esitetään Stockmannin kokoista taloa rannalle"

Havainnekuva uuden Hietalahdenkanavan rannalta, ideasuunnitelma 2. Schauman & Nordgren Architects, MASU Planning, WSP
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Suunnitelmat Hietalahdenrannan kehittämiseksi ovat järkyttäneet helsinkiläisiä. Myönteiset äänet Kerrokantasi-palvelussa jäivät selvään vähemmistöön.

Rannan uudisrakentamiselle on tehty kolme eri ideasuunnitelmaa. Vaihtoehdoissa on esitetty uutta kerrosalaa 34 000–39 500 kerrosneliötä ja yksi ehdotus kaventaisi jopa Hietalahden nykyisen merialtaan kanavaksi.

"Kanavan" rannalla olisi kävelybulevardi ja katutasoon avautuvaa liiketilaa. Uuudisrakennuksista on tässä suunnitelmassa esitetty eri massoittelumalleja, mutta kaksi taloa olisi enimmillään 8-kerroksisia ja yksi enimmillään 7 kerrosta. Autoliikenne kulkisi uutta Hietalahdenlaituri-nimistä siltaa uudistalojen eteläpuolelta, kun Jätkäsaaren suunnan autoliikenne siirrettäisiin pois nykyisestä Bulevardin päädyn risteyksestä ja Hietalahdenrannasta.

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Kommentteja ehdotuksiin on tullut yhteensä noin 1 500. Suunnitelmien kommentointimahdollisuus päättyi viikonloppuna.

Liikenne siirtyisi uudelle sillalle. Hietalahdenrantaan halutaan rakentaa muun muassa toimitilaa. Havainnekuva. JJKM Arkkitehdit

Eräs keskustelija huomauttaa, että Hietalahti ei ole enää lahti, jos sitä täytetään ja "ahnehditaan rakennusneliöitä".

– Kiinteistösijoittajat etenevät tässä vanhan kaavan mukaan. Ensin alueelle myönnetään vähin äänin suunnitteluvaraus, sitten järjestetään arkkitehtuurikilpailu, josta asukkaat saavat äänestää suosikkiaan, ja sitten hanketta onkin enää mahdotonta pysäyttää, kommentoi puolestaan nimimerkki Vanhan kaavan mukaan.

– Näpit irti rannoista. Lisää puita ja viherkasveja kyllä. Toimistorakennuksia ja rantanäkymiä peittäviä kolosseja ei tarvita yhtään enempää. Ei toimitiloilla edes ole kysyntää. Suunnitelkaa kaupunkilaisten ehdoilla, eikä sijoittajien, yksi parahtaa.

Yleisnäkymä ideasuunnitelma 3. Suunnittelualueelle esitetään kahta uudisrakennusta ja kelluvaa pailjonkirakennusta. Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit, VSU maisema-arkkitehdit, WSP

Suunnittelun mittakaava on monen mielestä pielessä.

– Ei kerrota selkokielellä, että esitetään Stockmannin kokoista taloa rannalle "merelliseen Helsinkiin". Voidaan sitten vähän tinkiä, kun on kuultu mutta ei kuunneltu.

Ideasuunnitelmaa numero 1 kommentoiva kaupunkilainen puolestaan syyttää muita "nimbyilystä".

– Alueen asukkaana ihmettelen kovasti tätä jäätävää nimbyilyn määrää. Nykyinen huoltoasema ympäristöineen on todella ankea ja sotkuinen, eikä rannassa erityisesti siinä kohtaa todellakaan viihdy. Uudet suunnitelmat kohentaisivat ympäristöä merkittävästi.

Bulevardin pikaratikka kerää ihmetteleviä kommentteja: "Yksi kauneimmista kaduista Helsingissä"

Hietalahdentorin ja -altaan ympäristöön on myönnetty kehittämisvaraus HGR Property Partners Oy:lle vuoden 2022 loppuun asti. Varauksensaaja on teettänyt yhdessä kaupungin ohjauksessa alueesta kolme ideasuunnitelmaa. Uudisrakentamisesta varauksensaajalle osoitettaisiin noin puolet.

Ranta-alueelle halutaan kaupungin mukaan korkean profiilin yrityskeskittymä kivijalkapalveluineen. Hietalahdentoria, Hietalahdenaltaan ympäristöä ja merenrantaa kehitettäisiin laadukkaana kävely-ympäristönä.

Hietalahdenrannan autoliikenne on kahdessa kolmesta ehdotuksesta esitetty siirrettäväksi kulkemaan Hietalahdenaltaan meren puoleiselle reunalle. Torin alle on suunnitteilla pysäköintilaitos.

Nyt esitettyjen suunnitelmien arvioinnin jälkeen on tarkoitus käynnistää asemakaavoitus yhden tai useamman vaihtoehdon pohjalta

"Toista tällaista ei varmasti Helsinkiin tule" – rantaviivan uudet asuintalot muuttavat maiseman

Jätkäsaaren ratikkayhteydet paranevat lähivuosina – toukokuusta alkaen linjat 7 ja 9 vaihtavat tunnuksia kesken reitin

Asukas pelkää, että Laajasalosta tulee uusi "Kalasatama" – sisäänajoväylän muuttaminen bulevardiksi alkoi, alueella surraan jopa yli 100-vuotiaiden puiden kaatoa

Katutyömaasta tuli taas painajainen Helsingissä, ravintola joutui jopa panemaan ovet säppiin – "Äärimmäisen hankala paikka"

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut