Bulevardin pikaratikka kerää ihmetteleviä kommentteja: "Yksi kauneimmista kaduista Helsingissä"

Pikaraitiotie Bulevardille vaatisi katuun rakenteellisia muutoksia. Arkistokuva. Juha Boijer
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Idea Bulevardin muuttamisesta pikaraitiotieksi, jotta jätkäsaarelaisten ja tulevien hernesaarelaisten yhteydet nopeutuisivat, herättää kummastusta Helsingin Uutisten lukijoissa.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Sakari Metsälampi kertoi äskettäin Helsingin Uutisissa, että pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä. Keskustasta tultaisiin Bulevardia pitkin.

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Erottajalta Hietalahdenrantaan ulottuva Bulevardi ei Metsälammen kuitenkaan nykyisellään sovellu pikaraitiotieksi, koska se on niin sanottu sekaliikennekatu ja pikaratikalle liian hidas. Kadun rakenteeseen pitäisi tehdä muutoksia.

– Tavoitteena on palvella kasvavaa kantakaupunkia ja yhteen sovittaa sinne uudet pikaraitiotiet. Pyrimme löytämään kaikille hyvän balanssin, totesi Metsälampi.

Asiasta ei ole tehty päätöksiä.

Jätkäsaaren ratikkayhteydet paranevat lähivuosina – toukokuusta alkaen linjat 7 ja 9 vaihtavat tunnuksia kesken reitin

Uutinen on kirvoittanut yhteensä kymmeniä kommentteja Helsingin Uutisten verkossa ja Facebookissa. Osa ihmettelee, että kadullahan kulkee jo useita ratikoita.

Ratikalla ja pikaratikalla on kuitenkin eroa. Pikaraitiovaunun keskinopeus on 20 km/h, kun taas tavallisen raitiovaunun Helsingin keskustassa vain 14 km/h. Pikaraitiotie kulkee myös pääsääntöisesti omaa kaistaansa, eikä autoliikenteen seassa, ja pysäkkejä on harvemmassa.

Osa pohtii, mahtuisiko autokaistoja muutoksen jälkeen Bulevardille enää lainkaan – tosin joidenkin mielestä autoliikenteen voisi Bulevardilta myös hyvin poistaa ja käyttää korvaavana yhteytenä esimerkiksi Lönnrotinkatua.

– Keskustaan ei pitäisi tuoda mitään pikaratikoita, ne eivät sinne yksinkertaisesti mahdu ilman että keskustan koko nykyinenkin raitioverkko menee tukkoon. Pikaratikat muuttuvat keskustan ratikkajonoissa ihan tavallisiksi ratikoiksi, mikäli niissä ylipäänsä on mitään pikaa koskaan ollutkaan, kommentoi nimimerkki Erityisasiantuntija uutista HU:n verkkosivuilla viitaten siihen, että keskustaan sovitetaan jo Vihdintien sekä Kruunusiltojen pikaratikoiden päätepysäkkejä.

Hietalahdenallas kaventuisi jopa kanavaksi – suunnitelmille kitkerää palautetta: "Ei kerrota selkokielellä, että esitetään Stockmannin kokoista taloa rannalle"

Bulevardin muutosta vastustetaan myös kadun historiallisen merkittävyyden vuoksi.

– Yksi kauneimmista kaduista Helsingissä – ei tuhota sitä! yksi keskustelija kommentoi juttua Helsingin Uutisten Facebookissa.

– Bulevardi ei ole läpiajoreitti, Bulevardi on flaneerausta varten. Haiskahtaa naapurikuntalaisen liikennesuunnittelijan idealta, toinen kirjoittaa.

"Samaan sumppuun tuodaan pikaraitiotievaunuja kolmelta suunnalta" – Pikaratikka kulkisi Jakomäestä keskustaan 42 minuuttia

Asukkaat tilasivat oman arkkitehtuurisuunnitelman Haagan metsän pelastamiseksi: Talot on siinä keskitetty Vihdintien varteen ja pikaratikka korvattu sähköbusseilla

”Ei itse tärvellä vetovoimaa” – kävelykeskustakiista muhii puolueissa: vihreiden mielestä viihtyisään oleskeluun satsaavat kaupunkikeskustat menestyvät myös kaupallisesti

Jättiremontti repii ydinkeskustan auki – Kaivokatu poikki autoliikenteeltä jopa kaksi vuotta: "Tämä toteutusvaihtoehto on vähiten huono"

Keskustan kaduille mahdutetaan yhä lisää raitioteitä – Päättäjä toisi vapaat parkkipaikat seurattaviksi sovellukseen, mutta myöntää: "Ei tässä helppoja ratkaisuja ole"

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Helsingin uusi ratikkatunneli on louhittu suuaukkoja vaille valmiiksi – valitukset hidastaneet töiden aloitusta Patterimäen puistossa

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut