Amiskriisiin ja harjoittelupaikkojen pulaan kyllästynyt kauneusalan yrittäjä perusti oman opetushoitolan: "Osaaminen voi olla aivan lapsenkengissä harjoitteluun tullessa"

Opiskelu: Ammatillisen koulutuksen reformi siirsi koulutusta työnantajien vastuulle.

Opiskelija Tessa Makkonen harjoitteli kynsihoitoa yrittäjä Marjo Fischerin ohjauksessa opetushoitola Fenix Beauty Academyssä. Päivi Tuovinen

Marjo Rämö

Kauneudenhoitoalan opiskelijoille ei tahdo löytyä opiskeluun kuuluvia harjoittelupaikkoja.

Koronatilanne ei ole helpottanut asiaa, mutta se ei ole ongelman ydin, toteaa 15 vuotta alalla toiminut yrittäjä Marjo Fischer. Pula paikoista johtuu ammatillisen koulutuksen uusista vaatimuksista, jotka siirtävät vastuuta oppimisesta työnantajille.

– Monet kauneudenhoitoalan yritykset ovat pieniä, jopa yhden hengen yrityksiä. Yritykset, joista aiemmin on löytynyt harjoittelupaikka, ovat joutuneet sanomaan, että ei onnistu enää.

Fischerin Kauneuskeskus Fenixillä on kolme kauneushoitolaa pääkaupunkiseudulla.

Hänestä harjoittelujaksoille tullaan liian varhain.

– Perusosaaminen voi olla aivan lapsenkengissä.

Perusosaaminen voi olla aivan lapsenkengissä.

Työpaikalla nimetyn ohjaajan vastuu on korostunut. Työpaikan nimetty ohjaaja arvioi näytöt arviointikriteerien perusteella.

– Tässä on vaarana, että ”maallikkoammattilaisen” arviointiin vaikuttavat muut kuin ammattiosaaminen. Voidaan esimerkiksi hyväksyä näyttöjä, kun opiskelija on niin mukava tai ahkera.

Rehtori Eeva Sahlman kauneudenhoitoalan opintoja tarjoavasta Stadin ammatti- ja aikuisopistosta sanoo, että pula harjoittelupaikoista näkyy etenkin pienissä hoitoloissa.

– Harjoitteluun on nihkeä päästä.

Pulaa harjoittelupaikoista on myös muilla aloilla.

Työelämän korostunut rooli on kuitenkin vuonna 2018 toteutetun ammatillisen koulutuksen reformin mukainen.

– Kun ennen mentiin työpaikalle työssäoppimisjaksolle, nyt mennään koulutussopimusjaksolle, jossa työnantaja sitoutuu opettamaan opiskelijalle osan tutkinnon perusteista.

Oppivelvollisuus piteni 18 vuoteen, mutta ratkaiseeko se koulupudokkuuden ja keskeyttämiset? – "Usein kyse on siitä, että osaaminen ei riitä toisen asteen suorittamiseen"

Tästä tehdään sopimus työnantajan kanssa. Koulutussopimus on jokaiselle oppilaalle yksilöllinen.

Vastuuopettajan rooli on Sahlmanin mielestä edelleen vahva.

– Opiskelijan näytöstä vastaava opettaja on läsnä arviointikeskustelussa, mutta näytön arviointi päätetään yksimielisesti näytön vastaanottajan ja opettajan kesken.

Opettaja kirjaa ja siirtää arvosanan opiskelijahallintajärjestelmään.

Stadin AO:lla on kaksi omaa opetushoitolaa, joissa osa opiskelijoita suorittaa jakson, jos harjoittelupaikkaa ei muualta saa.

– Mutta onhan siinä merkittävä ero, toimiiko oppilaitoksen tiloissa vai alan yrittäjän tiloissa.

Vähentääkseen opiskelijoiden kuormitusta toimipisteissään ja turvatakseen henkilöstön saatavuuden Fischer avasi yrityksensä nimeä kantavan opetushoitolan Fenix Beauty Academyn huhtikuun alussa Kampissa.

Se tarjoaa normaalioloissa harjoittelupaikan 20 opiskelijalle aamu- ja iltavuoroissa. Pandemiatilanteen vuoksi yhdessä vuorossa työskentelee kerrallaan kolme opiskelijaa.

Varsinaisissa hoitoloissa ammattilaiset keskittyvät nyt omaan työhönsä. Osa ohjaa opiskelijoita opetushoitolassa.

Stadin AO:n kanssa tehty yhteistyösopimuksen mukaisesti myös oppilaitoksen opettajat ohjaavat oppilaita Fenix Beauty Academyn tiloissa.

– Kymmeniä alan ammattilaisia työllistävänä yrittäjänä en voinut jäädä odottamaan, että alalle valmistuu kosmetologeja, joilla ei ole mitään kosketuspintaa työelämään, sanoo Fischer.

Osaavista ammattilaisista on alalla kova pula.

"Lopetin lapsena olemisen liian aikaisin" – Joannan, 20, elämä luisui yläasteen alussa alamäkeen: pelastuksena oli luokka, jossa asiat sai oppia omaan tahtiin

VTV:n tarkastus

Vastuuta sysättiin työnantajille

Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan yksi ammatillisen koulutuksen reformin kipupisteistä on pula harjoittelupaikoista.

Tämä korostuu aloilla, joilla työvälineisiin ja kalustoon sitoutuu suuri osa yrityksen pääomasta, pienillä ammattialoilla sekä aloilla, joilla on pääasiassa yksinyrittämistä tai freelance-työtä.

Pulaa aiheuttaa myös se, että työelämä odottaa entistä valmiimpia oppijoita samalla kun opiskelijoiden yksilöllisen tuen tarve lisääntyy.

Harjoittelupaikkapula koskee myös erityistä tukea tarvitsevia. Esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien oppimisjaksoja työpaikalla ei ole kyetty toteuttamaan.

Yhdeksäsluokkalainen, tänä keväänä on haettava jatkokoulutukseen – Yhteishaku alkaa huomenna

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut