
Kehä I:lle Myllypuron kohdalle suunnitellaan eritasoliittymää, jonka vuoksi alueella tehdään maastotöitä, kuten mittauksia ja pohjatutkimuksia. Eritasoliittymä korvaisi nykyisen liikennevalo-ohjatun tasoliittymän ja samalla on tarkoitus parantaa alueen jalankulku- ja pyöräliikennejärjestelyjä.
Hanke olisi Väyläviraston ja Helsingin kaupungin yhteinen, mutta toteutuspäätöstä siitä ei ole tehty.
Myllypuron nykyinen tasoliittymä on Väyläviraston mukaan yksi Kehä I:n pullonkauloista. Eritasoliittymä parantaa myös liikenneturvallisuutta, kun liittymäalueella tapahtuvat liikenneonnettomuudet vähenevät.
Liittymän suunnitteluun liittyvät maastotyöt toteutetaan kahdessa jaksossa, joista ensimmäinen kestää huhtikuun puolivälistä toukokuun loppuun ja jälkimmäinen ajoittuu alustavasti syksyyn. Ensimmäisen vaiheen maastotöistä ei aiheudu haittaa liikenteelle tai meluhaittaa ympäristöön.
– Kehä I:lle Myllypuron kohdalle on suunnitteilla kolmannet kaistat sekä kiertoliittymät ramppien päihin. Näillä varmistetaan liikenteen sujuvuus. Joukkoliikenteen pysäkkiparit on tarkoitus siirtää rampeille ja Myllypurontien molemmille puolille toteuttaa jalkakäytävät ja yksisuuntaiset pyöräkaistat, kertoo tiedotteessa hankkeen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastosta.
Kehä I:n pääsisi parannuksen jälkeen ylittämään myös Myllypurontien kohdalta.
Eritasoratkaisu vähentäisi liittymäalueella tapahtuvia liikenneonnettomuuksia noin 5–7 kappaletta vuosittain.
Lisäksi hankkeen tavoitteena on tukea alueen maankäyttöä ja mahdollistaa Myllypuron alueen kehitys helposti saavutettavaksi kaupunkikeskukseksi.
Hankkeen tiesuunnitelman mukainen kustannusennuste on 33,3 miljoonaa euroa.