Helsingissä sijaitsi saari, jonka näkötorni oli suosittu retkikohde ja jonka puuhuviloissa asuttiin – "Luontoparatiiseja joissa virkistäydyttiin"

Nihti ja Sompasaari ikuistettuna postikorttiin vuonna 1930. Sääski Oy/HKM
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Sompasaari oli aikoinaan kallioinen saari, joka toimi helsinkiläisten huviretkien kohteena. Saaressa sijaitsi näköalatorni, jonne matka taittui pienillä höyryaluksilla. Sompasaaren puuhuviloissa asui 1900-luvun alussa vajaat 30 vakinaista asukasta.

Osuusliike Elannon omistukseen saari siirtyi 1920-luvulla. Elanto piti saaressa muun muassa lasten kesäsiirtolaa.

– Ranta-alueilla ja saarissa asui vielä sata vuotta sitten lähinnä köyhiä ihmisiä. Ne olivat luontoparatiiseja, joissa virkistäydyttiin. Paratiiseilla oli kuitenkin varjonsa, niillä harjoitettiin yllättävänkin laajamittaista teollista toimintaa, mikä ei ollut suinkaan vaaratonta ympäristölle, saati ihmisille, kertoo tutkija Sallamaria Tikkanen kaupungin Uuttahelsinkiä-sivustolla.

Tikkanen on perehtynyt Helsingin kadonneiden saarten historiaan.

Helsingin edustalta myytiin saari 7 miljoonalla eurolla – uusi omistaja suunnittelee kesäkahvilaa ja julkista saunaa

Sompasaaressa sijaitsi Elannon kesäsiirtola, jonne kuvan lapset saattavat olla matkalla. Tuntemattoman kuvaajan kuva 1950-luvulla. Tuntematon kuvaaja/HKM

Sompasaaren kasvirikkautta kartutti omalta osaltaan kauppaneuvoksen jo 1840-luvulla perustama puutarha, jossa hyödynnettiin kaukomailta saapuneiden laivojen kasvitarjontaa.

Satama väritti Sörnäisten kaupunginosan arkea satama 145 vuoden ajan. 1950-luvun lopulla Sompasaari louhittiin tasaiseksi ja yhdistettiin mantereeseen, kun Sörnäisten satamaa laajennettiin merelle päin. Myöhemmin satamaan yhdistettiin myös Nihti. Pohjoisessa täyttömaan alle jäivät lopulta Kyläsaari sekä Pieni ja Iso Verkkosaari.

Sompasaaressa sijaitsi komea huvimaja. Kuva vuodelta 1907. Signe Brander/HKM

Historiallinen pappila myynnissä Kulosaaressa – "Noin ison talon omistaminen on työlästä, ellei siinä itse asu"

Sörnäisten satamaa laajennettiin voimakkaasti 1960-luvulla ja sitä kehitettiin lautta- ja konttisatamaksi. Myös ensimmäiset matkustaja-autolautat liikennöivät Sörnäisten satamasta. 1970-luvulla jatkettiin sataman rakennustöitä lähinnä Sompasaaressa. Sörnäisten satama oli Vuosaaren sataman avaamiseen asti Helsingin roro-satama ja Suomen hedelmä- ja vihannestuonnin keskus.

Alukset Laila ja Veikko laiturissa vuonna 1971. Kaupunginmuseon arkistosta löytyy runsaasti vanhoja Sompasaari-kuvia ajalta ennen ja jälkeen sataman. Simo Rista/HKM

Sataman lakkauttamisen jälkeen alueelle on rakennettu tiivis ja merellinen Kalasataman asuntoalue. Se valmistuu kokonaisuudessaan 2030-luvulla, alue levittäytyy Kulosaaren sillan molemmin puolin ja on kooltaan 175 hehtaaria.

Helsingin Uutiset kertoi uusien sompasaarelaisten mietteistä viime kuussa. Nihdin esirakentaminen alkaa kesällä.

Onni potkaisi Saritan, 37, perhettä upouudella asuinalueella Helsingissä – "Jonossa 20 ihmistä, se on suututtanut"

Historiallinen huvila on seissyt jo kolme vuotta liki tyhjänä Töölössä – nyt asukkaat haluavat sen käyttöön: "Monilla lämpimiä muistoja"

Kalasataman tornitalojen parvekeratkaisu on Suomessa vielä harvinaisuus – "Tullaan näkemään tulevaisuudessa enemmän"

Kaivopuiston edustan ainutlaatuista saariparatiisia myydään 1,8 miljoonalla – "Moni ihmettelee, voiko täällä asua"

Pk-seudun asuntokaupassa pelätään nyt 0-asunnon loukkua – Kiinteistönvälittäjä: "Suomalaiselle on aina stressi kun..."

Mies otti töistä vapaata ja alkoi perustaa baareja ympäri Helsinkiä – kertoo kuinka eri kaupunginosien asiakkaat eroavat toisistaan

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut