Suomeen saapuvilta matkustajilta pitäisi vaatia terveystodistus – Jos Helsinki–Vantaa ei pääse mukaan liikenteen palautumiseen eturintamassa, riskinä on kilpailuaseman pysyvä menettäminen

Lentoliikenne: Asiantuntijoiden mukaan ennakkotestitodistus on jo käytössä liki jokaisessa EU-maassa Suomea lukuun ottamatta.

Turvalliset ja sujuvat käytännöt mahdollistavat sen, että matkustaminen voisi lähteä kasvuun. Arkisto/Johanna Erjonsalo

Mia Lindström

Matkustajamäärien kasvaminen ja sitä myöten romahtaneen lentoliiketoiminnan elpyminen Suomessa on mahdollista turvallisesti, jos maahantulosäädöksiä muutetaan.

Suomeen saapuvilta matkustajilta pitäisi vaatia negatiivinen ennakkotestitodistus, josta kävisi ilmi, että ihminen on joko parantunut koronaviruksesta, saanut rokotuksen tai tuore testitulos on negatiivinen.

Tällainen käytäntö on lentoliikenteessä käytössä jo liki jokaisessa EU-maassa Suomea lukuun ottamatta.

Selkeät käytännöt takaisivat, että matkustaminen olisi turvallista, joustavaa ja maahantulijalle selkeää.

Lähijunissa ja asemilla näkyy jatkossa yhä enemmän konduktöörejä – liputta matkustamiseen puututaan entistä tiukemmin

Tätä mieltä ovat raportissaan asiantuntijat Vantaan kaupungilta, Finavialta, Finnairilta, Helsingin kaupungilta ja Etelä-Suomen aluehallintovirastolta.

Työryhmä teki suosituksen siitä, miten maahantulo voidaan toteuttaa sujuvasti ja turvallisesti siinä vaiheessa, kun matkustajamäärät kasvavat.

Ex-huippuhiihtäjä Samppa Lajunen suunnittelee luksushotellia Helsingin arvoalueelle – Kiittää lapsuudessa saamiaan eväitä: "Se tekemisen kulttuuri soveltuu asiaan kuin asiaan"

Lentoliikenteen elpyminen on tärkeää Helsinki-Vantaan toiminnan kannalta. Raportissa todetaan, että jos Suomi ei pääse mukaan liikenteen palautumiseen eturintamassa, on riskinä kilpailuaseman pitkäaikainen tai pysyvä menettäminen erityisesti Euroopan ja Aasian välisessä liikenteessä.

Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen muistutti tiedotustilaisuudessa, että lentoliikenne ja lentoasemaympäristö ovat ottaneet vastaan Suomen suurimman koronatakaiskun ja 16 000 työpaikkaa on kadonnut. Matkustajamäärät ovat romahtaneet jopa 90 prosenttia ja rahdinkuljetuksen osalta on menetetty puolet.

Helsinki-Vantaan nykyinen käytäntö koronatesteineen on ollut mahdollinen, sillä matkustajamäärät ovat olleet alle 10 prosenttia normaalista.

Työryhmä korosti tiistaina pitämässään tiedotustilaisuudessa, että nykytapa ei kuitenkaan toimi, kun kansainväliset matkustajamäärät tästä kasvavat. Tarvittaisiin paljon enemmän tilaa ja etenkin henkilökuntaa, jotta tarkastukset ja koronatestit saataisiin tehtyä sujuvasti.

Vastuun pitäisikin olla jo lähtömaassa, jossa lentoyhtiöt tarkastaisivat, että lipun ostanut matkustaja on terve tai saanut koronarokotuksen. Tuolloin matkustajan saapuminen kohdemaahan sujuisi ongelmitta ja lentoaseman terveystarkastuksista voitaisiin pääsääntöisesti luopua.

Hallitus on suunnitellut rajayhteisöjen välisen liikenteen avaamista Suomen ja Norjan sekä Suomen ja Ruotsin välisillä maarajoilla.

Työryhmän mukaan lainsäädäntötyö tulisi aloittaa välittömästi, jotta korvaava toimintamalli olisi voimassa toukokuun lopussa, kun rajoituksia on aikomus purkaa.

Koronarajoitukset puolittivat alkoholin matkustajatuonnin viime vuonna – Alko ja ruokakaupat kasvattivat myyntiään

Junat tyhjenivät, häiriköt jäivät: "Mies heilutti palavaa sytkäriä naamani edessä" – Emily, 17: "Huutavat ja riehuvat"

Maahantulorajoituksista huolimatta Suomen rajan yli tulee edelleen 10 000 ihmistä viikossa pelkästään Virosta

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut