"Ilman kuntien tukea AB-lippu maksaisi tuplat" – HSL pyytää apua valtiolta, koronaelpyminen ei ole lähtenyt toivotusti käyntiin: Lipputulot yhä alle budjetoidun

HSL: Valtiolta toivotaan kolmatta tukipakettia joukkoliikenteeseen. Matkustajamäärät eivät ole palautuneet toivotusti tänä vuonna.

HSL:n Mika Nykänen arvelee, että moni ei uskalla vielä matkustaa, vaikka joukkoliikenteessä on tutkitusti koronaturvallista. Maskiakin käyttää jo 94 prosenttia matkustajista. Arkisto/Jussi Vehkasalo
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

HSL oli tämän vuoden budjetissaan varautunut siihen, että koronatilanteessa nähtäisiin käänne parempaan.

– Budjetti tehtiin varovaisuusperiaatetta noudattaen, eikä siinä oletettu matkustuksen palaavan normaaliin. Silti ajatus oli positiivisemmasta kehityksestä kuin nyt on nähty, kertoo HSL:n toimitusjohtajana helmikuussa aloittanut Mika Nykänen.

Lipputulot ja matkustajamäärät ovat kuitenkin edelleen alle budjetoidun ja elpyminen on lykkääntynyt. Maaliskuussa liikenne- ja viestintävirasto Traficom rajoitti sallittua matkustajamäärää liikennevälineissä puoleen, mikä pudotti matkustajamääriä entisestään. Traficomin rajoitus purettiin viime viikonloppuna.

HSL:n uusi johtaja kovan paikan edessä – Miten saada kadonneet matkustajat palaamaan?

HSL:n hallitus arvioi maaliskuun lopussa, että HSL:n lipputulot jäävät tänä vuonna 230 miljoonaan euroon, mikä on noin 150 miljoonaa euroa vähemmän kuin vuoden 2019 lipputulot. Tälle vuodelle alkuperäinen arvio lipputuloista oli 255 miljoonaa.

Samaan aikaan HSL:n operointikustannukset ja palvelutaso ovat yhä liki vuoden 2019 tasossa, eli 515 miljoonassa.

Nykäsen mukaan matkustajamäärät ovat edelleen alle 50 prosentissa.

Nousukauden päätteeksi ajoimme suoraan seinään.

– Talouden osalta sakkaa nyt aika pahasti. Valtiolta toivomme vielä kolmatta tukipakettia pääkaupunkiseudun joukkoliikenteeseen.

Nykänen kirjoitti äskettäin aiheesta myös Helsingin Uutisten Lukijan areenassa.

– Ajoimme koko HSL:n historian ajan kestäneen nousukauden päätteeksi suoraan seinään, ja toipuminen tulee joka tapauksessa kestämään pitkään, Nykänen kuvaili tilannetta (HU 21.4.).

Joukkoliikenne tarvitsee valtion tukea – "Olemme pitäneet yhteiskunnan toiminnassa"

HSL on saanut rahaa valtiolta viime vuonna, ja yksi lisätukipaketti on jo päätetty, mutta ei vielä jaettu.

Nykänen muistuttaa, että HSL on kuntayhtymä, eikä sitä ole tarkoitettu tuottamaan voittoa. Näin HSL ei kerää hyvinä aikoina suuria ylijäämiä, jolla voisi paikata heikompia vuosia.

Mikäli valtiolta ei lisätukea heru, vaihtoehdot ovat vähissä. HSL:n jäsenkuntien maksuosuutta on jo lisätty aiemmasta noin 50 prosentista yli 60 prosenttiin.

– Kunnat ja kaupungit ovat jo nyt tulleet reilusti vastaan, jotta yhteiskunnan pyörät pysyvät pyörimässä ja ihmiset pääsevät töihin, toteaa Nykänen.

Nykäsen mukaan, mikäli kuntasubventiota ei olisi, esimerkiksi AB-vyöhykkeen 30 vrk:n kausilippu maksaisi tuplat nykyisestä.

Mika Nykänen aloitti tänä vuonna HSL:n toimitusjohtajana. GTK

Koska kuntien maksama osuus on kutakuinkin tapissa, jäljelle jää lippujen hinnankorotus tai palvelun karsiminen esimerkiksi linjoja lakkauttamalla tai vuorovälejä harventamalla. Kumpikin voisi vähentää joukkoliikenteen suosiota.

– Lipunhintojen nostoa emme näe positiivisena, eikä sellaista ole tällä hetkellä suunnitteilla.

– Mutta jos valtiolta ei tulisi tukea, silloin tietysti on kaikkia asiat perattava läpi ja haettava tasapainoa hinnoittelun kuin palvelutarjonnan osalta, Nykänen muotoilee.

Hän arvelee, että voi kestää kauan, ennen kuin joukkoliikenteen matkustajamäärät palaavat normaalitasolle.

– Se ei välttämättä ole vuosi 2022 eikä edes 2023. Matkustus voi vähentyä pysyvästikin esimerkiksi etätöiden lisääntymisen vuoksi. Silloin pitää miettiä, kuinka järjestämme palvelut riittävän laajasti, mutta kuitenkin siten, ettei tuoteta sellaista palvelua, jota ei käytetä.

HSL tutkii parhaillaan eri tulevaisuuden skenaarioita seudun ihmisten liikkumisesta.

Jo 90 prosenttia käyttää maskia HSL:n joukkoliikenteessä – kuljettajien maskittomuudesta paljon huomautuksia

Matkustajamäärän rajoittaminen joukkoliikenteessä päättyy sunnuntaina

Kertalippu pankkikortilla

Lähimaksu koekäyttöön

HSL:n Mika Nykänen kertoo, että HSL:ssä on vireillä myös useita uudistuksia. Yksi niistä on lähimaksun kokeilu. Suomenlinnan lautalle voi nyt ostaa kertalipun pankki- tai luottokortin lähimaksulla, riittää että näyttää maksukorttia lukijalle. Lähimaksulla ostetulla lipulla ei voi vielä tämän kokeilun aikana vaihtaa toiseen liikennevälineeseen.

Toukokuussa koekäyttö laajenee Länsiterminaalin raitiolinjoille 7 ja 9.

HSL uudistaa myös muutoin lipputyyppejä ja maksamista ja selvittää eri vaihtoehtoja. Tullaanko muovisesta matkakortista luopumaan kokonaan? Mika Nykänen vastaa, että jollain aikavälillä tullaan tarkastelemaan, tarvitaanko erillistä matkakorttijärjestelmää tai millaiseksi se kehittyisi.

– HSL:n sovelluksen käyttö on kasvanut erittäin nopeasti ja se koetaan toimivaksi, Nykänen kertoo.

Onko länsimetro kiepsauttanut työmatkaliikenteen suunnan? – Jarmo Pohjola muutti metron varrelle, jotta voi kulkea Helsingistä Espooseen töihin

HSL teetti esiselvityksiä tiemaksuista – "Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee käyttää seudun liikennejärjestelmän parantamiseen"

Helsinki linjasi, että HSL:n talousahdinkoa ei pidä helpottaa lipun hintojen nostolla – Päätoimittaja Karri Kannala: "Tarkoittaa veronmaksajien kukkarolle menemistä"

HSL:n talouskriisi on pelättyä pahempi –  näin rajusti lippujen hinnat voivat nousta

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut