Kaupunki: Yksi Hämeentien pyörätiehen käytetty euro tuottaa 3,6 euroa – laskelman mukaan katua pyöräilee 2500 ihmistä per päivä

Kaupunkiympäristön toimiala kertoi tekemästään hyötykustannusanalyysistä ja jakoi tämän kuvan Kurvista. Kaupunkilaiset kiinnittivät huomiota siihen, että pyöräilijöitä ei näy. Helsingin kaupunki
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Helsinki on tehnyt ensimmäistä kertaa tarkan hyötykustannuslaskelman pyöräilyhankkeelle, kaupunki kertoo tiedotteessa.

Arviointikohteena oli Hämeentien uudistus, joka osoittautui kannattavaksi myös eurooppalaisessa vertailussa. Laskelma tehtiin uudella Bikenomics-menetelmällä. Vastavaa laskennallista hyötykustannusanalyysia ei ole ennen tehty Suomessa.

Analyysin mukaan Hämeentien uudistuksessa rakennetut yksisuuntaiset pyörätiet ovat kaupungille kannattava investointi. Yhtä sijoitettua euroa kohden pyörätiet tuottavat kaupungille 3,6 euroa.

Suurin hyöty tulee terveysvaikutuksista. Pyöräily vähentää liikkumattomuudesta koituvia terveyshaittoja ja -kustannuksia. Etenkin vähän liikkuvat hyötyvät arkiliikunnan lisääntymisestä.

Toinen Hämeentien pyöräteistä syntyvä hyöty on matka-aikojen lyhentyminen. Pyöräliikenne, joukkoliikenne ja jalankulku vähentävät ruuhkia. Hämeentiestä tehty analyysi tukee aikaisempia tutkimustuloksia näiden kulkumuotojen kannattavuudesta rajatussa kaupunkitilassa.

Laskelman lähemmästä tarkastelusta ilmenee muun muassa, että Helsinki odottaa Hämeentien pyöräilijöiden määrän kasvavan 200:sta peräti 2 500 pyöräilijään päivässä. Autojen määrä vastaavasti puolittuu. Hämeentiestä remontoitiin joukkoliikennekatu.

Uusitulla Hämeentiellä pyöräilijät voivat kasvattaa keskinopeuttaan 14 kilometristä tunnissa 18 kilometriin tunnissa. Terveyshyötyjä syntyy laskelman mukaan esimerkiksi siitä, että entistä useampi ihminen valitsee nyt pyörän auton sijaan, mikä tuottaa positiivisia terveysvaikutuksia.

Hämeentien miljoonaremontti kohta valmis – jalkakäytävän reunasta irtoaa murikoita ajotielle

Hämeentien katuremontissa uusittiin myös raitiotiekiskot, julkisen liikenteen pysäkkijärjestelyt ja kadunalainen kunnallistekniikka. Hyötykustannusanalyysissa huomioitiin muun muassa katuremontin investointikustannukset ja ylläpitokulut pyöräliikenteen osalta, liikennemäärät kulkumuodoittain ennen remonttia ja sen jälkeen, siirtymät kulkumuodosta toiseen sekä eri kulkumuotojen liikkumisnopeudet ja matka-aikojen muutokset.

Hyödyt ja kustannukset jaoteltiin matka-aikamuutoksiin, ulkoisvaikutuksiin, kuten ruuhkiin ja terveysvaikutuksiin sekä taloudellisiin vaikutuksiin, kuten investointi- ja ylläpitokustannuksiin. Arvioinnissa käytettiin suunnittelun aikaisia kustannustietoja.

Hernesaaren asemakaava kumottiin lainvastaisena – Helsinki suunnitteli 7600 uutta asukasta ja ajatteli koko autoliikenteen kulkevan yhden tien kautta

Mikäli katuremontin yhteydessä tehdyt maanalaisen kunnallistekniikan korjaamisen kustannukset huomioidaan, hankkeen hyötykustannussuhde on 1,8. Hanke on kannattava, jos luku on yli yhden.

Hyötykustannusanalyysi tehtiin osana EU-hanketta, jossa kehitetään kymmenen eurooppalaisen kaupungin pyöräliikennettä Kööpenhaminan, Amsterdamin ja Münchenin opeilla.

Hyötykustannuslaskelma herätti vilkasta keskustelua muun muassa kaupunkiympäristön toimialan Facebook-sivulla. Huomiota herätti esimerkiksi se, että kaupungin jakamassa kuvassa uusilla pyöräväylillä ei näytä olevan yhtään pyöräilijää.

Pyöräily on muutenkin ollut puheenaiheena viime päivinä, kun vihreiden kuntavaaliehdokas kritisoi Helsingin Uutisissa kaupungin mäkisyyttä ja liikennesuunnittelua. Hän arveli, että Helsingin pyöräilyolosuhteita voitaisiin parantaa aika pieninkin muutoksin, esimerkiksi madaltamalla tai korottamalla mäkiä maltillisesti. Uutinen on kerännyt HU:n Facebookissa satoja kommentteja laidasta laitaan.

Jättipizzoista tunnetun suosikkiravintolan tilalle aukesi yllättäen Kotipizza – yrittäjä järkyttyi: "Siinä meni monen vuoden työ"

Helsingin jyrkkiä mäkiä voisi madaltaa, kirjoitti vihreiden kuntavaaliehdokas – Näin hän kommentoi noussutta kohua

Ratikat katoavat kesällä lähes koko Kalliosta – kartta näyttää, miten katutyöt mylläävät reittejä uusiksi

Leveät pyöräkaistat ja olematon jalkakäytävä ärsyttävät Sörnäisten rantatiellä – kävelijä: "Meille alkaa Helsingin vihreässä Amsterdamissa tulla tukalat paikat"

Kun Helsingin kaupunkisuunnittelusta väännetään, Anni Sinnemäen nimi nousee usein esiin – "Ihmisten totuttua johonkin uudistukseen siihen on yleensä oltu tyytyväisiä"

Pyöräteitä suolataan Helsingissä entistä enemmän – tehohoidettujen reittien osuus kasvoi tänä talvena 20 kilometriä

Hulppeilla pyöräkaistoilla vain muutama käyttäjä – Yrittäjää mietityttää kuinka asiakkaat löytävät taas Hämeentielle: "Tammikuun jälkeen sen näkee"

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut