Joukkoliikenteen lipunhintojen nostolle täystyrmäys – näin Helsingin kuntavaaliehdokkaat vastaavat vaalikoneessa

Vaalikone: Helsinkiläisehdokkaat eivät halua korottaa HSL:n lipunhintoja edes keskellä talouskriisiä.

Helsingin Uutiset tekee kevään aikana juttuja kuntavaalikoneen vastauksista. Kuntavaalit käydään 13. kesäkuuta. Johanna Erjonsalo
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Selkeä enemmistö, 88 prosenttia, Helsingin Uutisten vaalikoneeseen vastanneista helsinkiläisehdokkaista ei halua korottaa HSL:n lipunhintoja.

Helsingin Uutiset kertoi äskettäin Helsingin seudun liikenteen (HSL) talousvaikeuksista ja siitä, että matkustajamäärät ja sitä kautta lipputulot eivät ole nousseet alkuvuonna kuten HSL vielä viime vuonna budjettia tehdessään arvioi. HSL toivoo valtiolta lisää tukea, eikä pidä hintojen nostoa hyvänä vaihtoehtona.

HU:n gallup: Kokoomus nousi Helsingissä takaisin kärkeen – SDP valahti viidenneksi

Samaa mieltä ovat kuntavaaleissa ehdolla olevat yli puoluerajojen. Väitteen "HSL:n tulee korottaa lipunhintoja koronasta syntyneen alijäämän kattamiseksi" kanssa samaa mieltä on harvempi kuin joka kymmenes helsinkiläisehdokas HU:n vaalikoneessa.

Kokoomuksen ehdokkaista 78 prosenttia ei korottaisi talouden paikkaamiseksikaan lippujen hintoja, joka viides korottaisi ja loput eivät osaa sanoa kantaansa.

Vihreistä (91%) ja demareista (99%) ja vasemmistoliitosta (98%) HSL:n hintojen nostoa vastustetaan vielä tiukemmin.

Helsingissä asuminen on jo nyt todella kallista.

Perussuomalaisista eri mieltä väitteen kanssa on 83 prosenttia ja samaa mieltä 13 prosenttia.

– HSL on viimeksi lokakuussa 2020 tiedottanut hintojen maltillisesta korotuksesta, mikä perustui koronan aiheuttamaan alijäämään. En näe perusteltuna korottaa lippujen hintoja edelleen saman vuoden aikana, ehdokas Janna Rantanen (ps.) kommentoi vaalikoneessa.

Aikuisten 30 vuorokauden kausilippujen hinnat nousivat vuoden 2021 alussa kolmella eurolla, ja esimerkiksi AB-vyöhykkeen lippu maksaa nyt 62,70 euroa kuussa. Samalla HSL alensi vuosi- sekä säästölipun hintaa.

"Ilman kuntien tukea AB-lippu maksaisi tuplat" – HSL pyytää apua valtiolta, koronaelpyminen ei ole lähtenyt toivotusti käyntiin: Lipputulot yhä alle budjetoidun

RKP:ssa niin ikään eri mieltä on ylivoimainen valtaosa (89%). Samaa mieltä vastaa vaalikoneessa olevansa esimerkiksi Aki Ahonen.

– Osittain samaa mieltä, mutta maksukorotusten sijaan ensisijaisena keinona tulisi olla palvelutason mukauttaminen laskevaan kysyntään, Ahonen (r.) katsoo.

Vaaleihin uutena lähteneen Ympäristöliike Helsingin ehdokas Juha Pykäläinen mieluiten pudottaisi lipun hintaa, jotta kaikilla olisi varaa siihen tai investoisi esimerkiksi portteihin asemilla:

– HSL pitää panostaa ensin siihen, että esimerkiksi metrossa saadaan pummit rajattua heti pois, Pykäläinen kirjoittaa vaalikoneessa.

Sinisistä ehdolla Helsingin valtuustoon oleva Tiina Ahva muistuttaa, että koronakriisin jälkeen edullista joukkoliikennettä tarvitaan entistä enemmän.

– Helsingissä asuminen on jo nyt todella kallista, ja joukkoliikennelippujen hinnat ovat iso osa arjen kustannuksia. Niitä ei tule korottaa, Ahva linjaa.

Helsingin Uutiset alkaa purkaa juttuja vaalikoneestaan – ehdokas varmistathan, että olet vastannut

Vihreissäkin moni ehdokas muistuttaa avovastauksessaan, että joukkoliikenteen kallistuminen voisi heikentää sen suosiota ja vaikuttaa HSL:n talouteenkin kielteisesti.

– Korkeammat hinnat vähentäisivät käyttöä ja voisivat kääntää tulotkin laskuun. Päinvastoin lippujen hintoja pitäisi alentaa heti kun pääsemme tästä kriisistä ja lopullisena tavoitteena pitäisi olla ilmainen joukkoliikenne kaikille helsinkiläisille, Thomas Coel (vihr.) esittää.

Metron matkustajamäärä romahti – Merja, 46: "Lähden liikkeelle mieluummin omalla autolla"

Myös demareissa on ainakin jonkinasteista halua tavoitella julkisen liikenteen maksuttomuutta:

– Viimeaikaiset lippujen hintojen korotukset ovat askel väärään suuntaan ja ne tulee perua. Tavoitteena pitkällä aikavälillä tulee olla joukkoliikenteen maksuttomuus ja ympärivuorokautinen liikennöinti, Jemi Heinilä (sd.) kommentoi.

Varsin iso osa SDP:n ehdokkaista olisi valmis nostamaan HSL:n jäsenkuntien maksuosuuksia vielä nykyisestä.

Kokoomuksen riveissä ehdolla oleva, poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein näkee, että alijäämää voitaisi kattaa myös lipunhintojen nostolla:

– Helsingin julkisen liikenteen lippuhinnat ovat kohtuullisia ja jo nyt Helsinki maksaa HSL:lle noin 50 % (yli 200 milj. euroa) kuntaosuuden julkisen liikenteen kuluista. Alijäämä tulee kattaa lipunhinnan korotuksilla tai palvelutason laskulla, hän pohtii.

Ehdokkaiden kommentit on poimittu vaalikoneen avoimista vastauksista.

Mikäli olet ehdolla kuntavaaleissa Helsingissä ja et ole vastannut vielä vaalikoneeseen, etkä löydä linkkiä, voit kysyä sitä sähköpostilla osoitteesta olli-pekka.lehtinen(at)media.fi. Puhelintiedusteluihin emme valitettavasti pysty vastaamaan.

Päätoimittaja Karri Kannala: HSL:n ahdingosta kärsivät myös ne veronmaksajat, jotka eivät joukkoliikennettä käytä

HSL avasi väliaikaisen palvelupisteen Helsinkiin – toivoo silti ihmisten välttävän siellä asiointia

HSL:n uusi johtaja kovan paikan edessä – Miten saada kadonneet matkustajat palaamaan?

HSL korottaa ensi vuonna kausilippuhintoja tiukkaakin tiukemman äänestyksen jälkeen

Matkaliputtoman nuoren miehen tapauksessa ei epäillä rasistista motiivia – Poliisi: Voimakeinojen käyttöön on oikeus tietyin edellytyksin

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut