Taksiliitto: Kuljettajat edelleen käsirysyssä Rautatieaseman taksitolpalla – "Mitäpä jos poliisi nousisi autostaan katsomaan"

Matkat: Taksamittarit palaavat pian ja kuljettajien ajokoetta rukataan.

Maise Vuorio käyttää taksia lentokentälle mennessään tai iltaisin kylästä palatessaan. - Kuljettajien kielitaidossa on välillä toivomisen varaa, mutta tosi ystävällisiä he ovat. Johanna Erjonsalo
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Kuluttajien on jatkossa entistä helpompi tunnistaa lailliset taksit. Askel kohti parempaa taksikulttuuria otettiin vappuna, kun taksivalo tuli taas pakolliseksi.

Poikkeuksena ovat yritys- ja edustusajot, joista autossa on oltava mukana etukäteen asiakkaan kanssa tehty sopimus, ettei taksivaloa käytetä.

Eduskunta hyväksyi taksilain muutokset huhtikuun alussa. Muutoksella korjattiin turvallisuuteen, harmaan talouden torjuntaan, hinnoittelun läpinäkyvyyteen ja taksien saatavuuteen liittyviä epäkohtia.

Suukopua ja käsikähmää: Asema-aukion taksitolpasta tuli asiakaspalvelun irvikuva, jota moni karttaa – "Siellä vallitsevat viidakon lait"

Lakiin lisättiin myös sääntelyä taksinkuljettajan kokeesta ja vapaaehtoisesta kouluttautumisesta erityisryhmien palveluun.

Syksyllä hinnoittelua vielä selkeytetään, jolloin mahdollisuudet arvioida taksimatkan hintaa helpottuvat.

Taksiliitto on tyytyväinen lakimuutoksiin.

Taksitolpalla ei ole pakko ottaa ensimmäistä autoa.

– Ilman muuta. Muutokset ovat myönteisiä, vaikka ei maailma näilläkään vielä valmiiksi tule, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen luonnehtii.

– Tärkeintä on, että jokaisesta matkasta jää nyt verottajaa varten talteen tiedot kuljettajasta, yrittäjästä ja matkan hinnasta.

Martin valitsee aina halvimman taksin, Henrik suosii tuttua firmaa: "Pystyn luottamaan siihen, ettei kuljettaja ala avautua sisäpoliittisesta tilanteesta"

Taksissa pitää myös olla taksamittari, jota on käytettävä aina, kun hinnoittelu perustuu aikaan ja matkaan.

– Tällä saamme ruutupaperit ja helmitaulut pois hinnoittelusta. Kilpailutilanteen kannalta on oleellista, että kaikki yrittäjät maksavat verot.

Toinen sallittu vaihtoehto on matkan kiinteä hinta.

Taksiliiton toimitusjohtajan mukaan taksinkuljettajilla on edelleen riitoja Rautatieaseman tolpalla. Poliisin mukaan tilanne on ollut rauhallinen jo pitkään. Kuvituskuva; kuvan autot eivät liity riitoihin. Johanna Erjonsalo

Lainsäädännön lisäksi alan valvonta pitäisi Koskisen mukaan saada kuntoon. Sillä korjattaisiin esimerkiksi Helsingin Rautatieaseman taksitolpan ongelmat. Paikan päältä on uutisoitu taksinkuljettajien käsirysyistä, ja Koskinen sanoo, että niitä on ollut edelleen.

– Suuri osa on ymmärtänyt, ettei taksia kannata ottaa Rautatieasemalta. Taksin voi tilata ennakkoon tai ottaa muualta, niin välttyy mahdolliselta kinastelulta.

Pyörätuolia käyttävä Sari, 46, ei suostu enää Kela-taksin eikä Helsingin matkapalvelun kyytiin – "Lopetin kuntoutuksen kokonaan ja sanoin että kiitti nyt riitti"

Koskinen on turhautunut siihen, ettei poliisikaan puutu tilanteeseen. Hänen mukaansa taksien kenttävalvonta kuuluu poliisille.

– Mitäpä jos poliisi nousisi autostaan katsomaan, onko taksinkuljettajalla ajolupa ja onko auto rekisteröity? Laittomalla taksilla pitäisi olla todellinen kiinnijäämisriski.

Maksaisitko matkasta lentoasemalle 25 vai 40 euroa? – Sovellus kilpailuttaa taksit

Poliisin mukaan tilanne Rautatieaseman taksitolpalla on ollut jo pitkään rauhallinen.

– Poliisille ei ole tullut ilmoituksia ongelmista. Kävelen itsekin usein illalla aseman kautta, ja tolpalla on ollut rauhallista, komisario Pasi Tuominen kertoo.

– Mitään sellaista ei ole ollut niin kuin viime vuonna, että koko taksialue jouduttiin rauhoittamaan kahdesti tyhjentämällä.

Tuominen ei näe tarvetta lähteä tarkistelemaan takseja pistokoeluontoisesti.

– Se vaatii isomman operaation, joka varmastikin taas joskus toteutetaan.

Taksiliiton Koskinen opastaa matkustajia käyttämään laadukkaita takseja.

– Kun yrittäjät näkevät, ettei huonolla laadulla pärjää, heidän on pakko parantaa palveluaan tai poistua markkinoilta.

– Tolpalla ei ole pakko ottaa ensimmäistä autoa. Se on ollut perinne, mutta asiakas saa valita ihan minkä auton haluaa. Voi ottaa kolmannen tai vaikka viimeisen!

Taksinkuljettajalta ei nykyisin edellytetä ajoluvan saamiseksi pakollista koulutusta. Riittää, että osaa vastata 30 monivalintakysymykseen, ja niistäkin 8 saa mennä väärin.

Koetta ollaan kehittämässä lähitulevaisuudessa. Lisäksi tilausvälittäjillä ja yrityksillä on omia koulutuksiaan.

Taksi-Pekka, 75, on yhä ratissa vähintään viitenä päivänä viikossa – "Eihän tässä rikastumaan pääse, mutta saa olla tekemisissä mukavien ihmisten kanssa"

Fakta

Huomioi asiakkaana ainakin nämä

Taksivalo on jatkossa pakollinen.

Taksimatkat voi hinnoitella 1.9.2021 alkaen joko ajan ja matkan mukaan taksamittarilla tai ennalta sovitulla kiinteällä hinnalla.

Taksamittaria käytettäessä siihen voidaan kirjata myös lähtömaksu tai muita ennalta ilmoitettuja lisämaksuja.

Ennen matkaa kuluttajalle on 1.9.2021 alkaen kerrottava matkan hinta tai hinnan määräytymisen perusteet.

Taksimatkan saa aina maksaa käteisellä ja yleisimmillä maksu- ja luottokorteilla, ellei etukäteen ole muuta ilmoitettu.

Taksimatkasta tulee aina antaa kuitti.

Lähde: Taksiliitto

Helsingin poliisilta uutta tietoa raiskauksista vangitusta taksikuskista – "Asianomistajia voi ilmoittautua vielä lisää"

Taksikupu ja taksamittari tulevat taas pakolliseksi – Taksilain "korjaussarja" pääosin voimaan toukokuun alussa

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut