Martin valitsee aina halvimman taksin, Henrik suosii tuttua firmaa: "Pystyn luottamaan siihen, ettei kuljettaja ala avautua sisäpoliittisesta tilanteesta"

Taksien hintoja voi vertailla sovelluksilla. Kuvituskuva. Päivi Tuovinen
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Kerran kuussa taksia käyttävä Martin Slotte kokee, että taksikuljetusten taso on muuttunut aika vaihtelevaksi entiseen verrattuna.

– Ennen laatu oli tasapaksusti suhteellisen hyvää. Nyt kun kynnys taksiautoilijaksi on madaltunut, sen näkee autoista ja kuljettajista. Nykyisin näkee myös vanhempia autoja ja viimeksikin, kun mentiin, kuljettaja eksyi. Paikallistuntemus ei ole enää yhtä hyvä.

Hyvänä Slotte pitää sitä, että taksin tilaamiseen on tullut uusia kanavia.

– On erilaisia applikaatioita. Riittää, että kirjoittaa mistä ja mihin on menossa, niin saa tarjouksen siitä paljonko matka maksaa. Tarjouksista voi valita parhaan. Ennen hinta selvisi vasta perillä.

Taksiliitto: Kuljettajat edelleen käsirysyssä Rautatieaseman taksitolpalla – "Mitäpä jos poliisi nousisi autostaan katsomaan"

Slotte ei juurikaan käytä taksia työmatkoilla, vaan enimmäkseen omiin menoihin. Siksi hinta on hänelle tärkein valintakriteeri.

– Applikaatioita käyttämällä matkustamisesta tulee pikkasen halvempaa verrattuna siihen, että käyttäisi mittaria.

Slotte on käyttänyt pääasiassa FixuTaxia, Taksi Helsinkiä ja Yangoa. Sovelluksista hänellä on käytössään Taksini.fi.

Nettisovelluksessa hänestä on hyvää myös se, että siitä näkee milloin auto saapuu. Palvelussa on yleensä kartta, josta voi seurata, missä kohtaa auto on tulossa.

Slotten mielestä taksinkuljettajan hyviä ominaisuuksia ovat, että hän löytää perille, on kohtelias, auttaa laukkujen kanssa ja on rauhallinen.

– On tärkeää, että kuljettaja odottaa niin kauan, että kaikki ovat kyydissä ja turvavyöt kiinni. Joillakin on niin kiire, ettei välttämättä ovea ehdi sulkea, ennen kuin ollaan jo liikkeellä.

Maksaisitko matkasta lentoasemalle 25 vai 40 euroa? – Sovellus kilpailuttaa taksit

Tasaista laatua taksimatkoiltaan kaipaa myös Henrik Honkanen.

– Soitan useimmiten Kovaselle. Heillä on ystävällinen palvelu ja luotettavat, hyvät autot. Koen, että olen matkustajana tervetullut.

Taannoin ruotsalaiselle Cabonline-konsernille myyty Kovanen tunnetaan mustista autoistaan, joilla se ajaa sekä edustusajoja että normaalia taksiliikennettä. Yritys kertoo satsaavansa kuljettajiensa koulutukseen.

– Yksi syy Kovasen suosimiseen on, että pystyn luottamaan siihen, etteivät kuljettajat ala avautua sisäpoliittisesta tilanteesta tai mistään muustakaan, Honkanen tunnustaa.

– Minulle on tärkeää, että saan olla rauhassa matkustajan roolissa eikä tarvitse ruveta keskustelemaan, jos en itse halua. Matkanteko on turvallisempaa, kun kuljettaja keskittyy ajamiseen.

– Minusta Kovanen ei ole ollut sen kalliimpi kuin muutkaan, joten koen että saan samalla hinnalla enemmän laatua.

Kovasen lisäksi Honkanen on käyttänyt myös Taksi Helsinkiä, josta hänellä niin ikään on hyviä kokemuksia.

Lääkäri aiotaan kuljettaa jatkossa dronella Suomenlinnaan – koelennot oikealla kalustolla jo ensi vuonna: "Näissä vehkeissä ei ole lentäjää"

Suukopua ja käsikähmää: Asema-aukion taksitolpasta tuli asiakaspalvelun irvikuva, jota moni karttaa – "Siellä vallitsevat viidakon lait"

Pyörätuolia käyttävä Sari, 46, ei suostu enää Kela-taksin eikä Helsingin matkapalvelun kyytiin – "Lopetin kuntoutuksen kokonaan ja sanoin että kiitti nyt riitti"

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut