Liikennejärjestelyt Pukinmäen S-marketin edustalla huolestuttavat alueen asukkaita.
S-marketille ajo tapahtuu Eskolankaaren kautta aivan junaradan alittavan kevyen liikenteen tunnelin vierestä.
Idän puolella tontille ajoväylä on vain noin 40 metrin päässä liikennevalo-ohjatusta Eskolankaaren ja Malminkaaren risteyksestä, josta liikenne taas ohjautuu Malmin suuntaan ja Kehä I:n liittymiin.
– Tuo kyseinen paikka on todella vaarallinen etenkin pienille liikkujille. Tämä oli sitä jo legendaarisen Esson aikaan. Etenkin pyöräilijät tulevat tuolta pimeästä tunnelista yllätyksenä juuri pihaan kääntyville autoilijoille, kommentoidaan Facebookin Pukinmäen foorumilla.
– Kehän silta ruuhkautuu entistä pahemmin ja kevyen liikenteen tilanne ei helpotu, kommentoi toinen keskustelija.
Asukkaat ilmaisivat huolensa jo silloin kun marketin rakentamisen mahdollistavaa asemakaavaa oltiin muuttamassa.
Kaupungin liikenneinsinööri Kari Tenkanen toteaa, etteivät rakennustyöt tontin edustalla ole vielä valmiit. Keskeneräisyys aiheuttaa epäselvyyttä.
Hän uskoo liikennejärjestelyiden selkiytyvän jonkin verran kun rakennustyöt saadaan valmiiksi. Ajoradan ja pyörätien väliin jää viiden metrin ns. välikaista, jonka avulla kääntyvä autoliikenne voi väistää pyöräilijöitä.
– Mutta hankala paikkahan se on, Tenkanen toteaa.
– Siinä saa autoilija olla tosi tarkkana. Siitä ei päästä mihinkään. Varmasti joskus tulee konfliktitilanteita.
Hänestä paikan tekee hankalaksi juuri alikulkutunnelin läheisyys. Tontille ajoa ei kuitenkaan voitu sijoittaa kauemmas alikulusta, sillä muuten ajoväylä olisi Malminkaaren ja Eskolankaaren risteysalueella.
– Siinä ei ole ollut vaihtoehtoja ja päättäjät ovat halunneet tähän kaupan.
Tenkanen on kuitenkin sitä mieltä, että liikennejärjestelyt ovat valmistuttuaan paremmat kuin tontilla aiemmin olleen huoltoaseman aikana.
Tenkanen ei lämpene asukkaiden ehdottamille varoittaville vilkkuvaloille. Ne voivat viedä autoilijoiden huomiota liikenteen havainnoimisesta.
Liikenneinsinööri muistuttaa, että tontille ajava tai sieltä poistuva on aina väistämisvelvollinen.
Tenkanen toteaa, että risteysten välit ovat Eskolantien jatkeena olevalla Eskolankaarella sekä Kehä I:n ylittävällä sillalla lyhyitä ja ruuhka-aikoina liikenne on vilkasta.
Nykyinen kaava mahdollistaa toisen Kehä I:n suuntaan kääntyvän kaistan rakentamisen Eskolankaarelle, jos sellainen todetaan myöhemmin tarpeelliseksi.