Helsingin seudun liikenne (HSL) aikoo säästää bussiliikenteessä kuusi miljoonaa euroa ensi talven liikennekaudella. Se tarkoittaa esimerkiksi ruuhka-aikojen lyhentämistä.
Koronaepidemia leikkasi joukkoliikenteen matkustajamäärän 40-60 prosenttiin normaalista ajasta, mikä iski pahasti HSL:n talouteen.
Bussiliikenne on myös nopeutunut, koska matkustajia kulkee entistä vähemmän ja muu ajoneuvoliikenne on vähentynyt. Ensisijaisesti HSL pyrkiikin hyötymään bussien ajoaikojen nopeutumisesta.
– Pienenämme kustannuksia laajasti koko HSL-alueella ja kaikessa bussiliikenteessä. Tällä tavoin säästöt jakautuvat niin, että asiakkaillemme aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa, HSL:n osastonjohtaja Tero Anttila sanoo tiedotteessa.
HSL:llä on jo kokemusta nopeutumisen tuomista säästöistä. Monilla bussilinjoilla tulivat viime helmikuussa ajoaikojen nopeutumisen vuoksi käyttöön uudet aikataulut, mikä pienensi jonkun verran bussiliikenteen kustannuksia.
Seuraavaksi arvioidaan uudelleen ruuhka-aikojen liikennetarjontaa. Korona on verottanut erityisesti ruuhka-aikojen matkustamista. Ruuhka-ajan kysynnän arvellaan elpyvän pandemian jälkeen hitaammin kuin muiden aikojen matkustaminen.
Vuorojen vähentämisen ohella HSL:ssä on harkinnassa ruuhka-aikojen lyhentäminen. Silloin aika, jolloin bussiliikenne on tiheimmillään, olisi nykyistä lyhyempi.
– Tavoitteemme on kuitenkin pitää ruuhka-aikojen liikenne jatkossakin pääpiirteissään hyvällä tasolla, Anttila sanoo.
Näiden keinojen jälkeen HSL säästää leikkaamalla liikennöintiaikoja, harventamalla vuorovälejä tai lakkauttamalla liikennöintipäiviä linjakohtaisesti.
Helsingissä, Espoossa että Vantaalla säästöt kohdistetaan etenkin ruuhka-ajan liikenteeseen muun muassa vuorovälejä harventamalla.
Itä-Vantaalla alkaa ensi syksynä Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukainen liikenne, mutta lauantailiikenteeseen suunniteltu vuorovälien tihentäminen jää toteutumatta. Harvennettu iltaliikenne alkaa monilla linjoilla suunniteltua aikaisemmin.
Keravalla HSL harventaa ruuhka-ajan vuorovälejä Helsinkiin suuntautuvassa seutuliikenteessä. Keravan sisäisessä liikenteessä lakkautetaan yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
Kirkkonummella kavennetaan ruuhkaliikenteen liikennöintiaikoja ja yksittäisillä linjoilla lyhennetään ruuhka-ajan tiheän liikenteen kestoa.
Sipoossa tulee käyttöön uusi liikennöintisopimus, joka laskee kustannustasoa merkittävästi. Tuusulassa lakkautetaan yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
– Ensi talven tavoitteemme on vähentää bussiliikenteen viikkotason liikennöintikustannuksia noin kahdella prosentilla tähän kevääseen verrattuna. Säästöt, joita olemme kaavailleet, pienentävät bussiliikenteen liikennöintikustannuksia noin kuudella miljoonalla eurolla vuodessa, Anttila sanoo.