Laajasalon ratikasta pudotetaan 1,2 kilometrin pätkä pois: Vaikutusta hintalappuun ei vielä tiedetä – Tämä on uusin arvio liikennöinnin alkamisesta

Kruunuratikan päätepysäkki tulee väliaikaisesti Hakaniemenrantaan, jossa muutenkin on raitiotien yksi pysäkki. Helsingin uudet pikaratikat ovat ajettavissa molemmista päistään, joten paluusuuntaa varten ei tarvitse tehdä kiertolenkkiä. Kruunusillat-projekti
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Laajasalon raitiotien esitetään nyt päättyvän Laajasalontielle ostoskeskuksen läheisyyteen. Pois jäisi noin 1,2 kilometrin Yliskylän kiertolenkki ja pari pysäkkiä.

Reposalmentielle on suunniteltu Kruunusillat-raitiotien varikko, josta vastaa HKL erillisenä hankkeena. Uudelta päätepysäkiltä tulisi yhteys varikolle Reposalmentietä pitkin länsisuunnasta.

Helsingin uuteen jättiratikkaan pääsi tutustumaan Vallilassa – matkustajaliikenne kantakaupungissa alkaa syksyllä

Lisäksi jo aiemmin ilmoitettiin, että ensimmäisessä vaiheessa päätepysäkki on Hakaniemeen torin etelälaidalle, mistä matkustajat voivat vaihtaa metroon tai muihin ratikoihin. Raitiotietä aletaan rakentaa Kaivokadulle saakka aikaisintaan vuodesta 2026.

Syynä muutoksiin on paine hillitä Kruunusiltojen kustannusten karkaamista. Projektinjohtaja Ville Alijoen mukaan vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa, mikä summa säästyy Yliskylän lenkin poisjättämisestä.

– Jos sanon nyt jonkin luvun, se on erilainen huomenna. Tavoitekustannuksia vasta selvitetään.

Kruununhaasta ei pääse pyöräilemään siltaa pitkin Kalasatamaan – resurssit halutaan suunnata kiireellisempiin hankkeisiin

Yliskylän jatke on mahdollista rakentaa myöhemmin, mikäli kaupunki niin päättää.

Kruunusiltojen kokonaiskustannusarvion on kerrottu tarkentuvan tämän kevään aikana. Tammikuussa kävi ilmi, että kustannukset ovat jo nousseet noin 35 prosenttia 350 miljoonaan euroon.

Kruunusiltojen kustannusarvio nousi 35% – 350 miljoonan uudessa arviossa eivät ole mukana vaunut ja Laajasalon varikko

Kaupunginvaltuuston tulee hyväksyä näin ollen hanke uudestaan, mikä tapahtunee ensi syksynä uudella valtuustokaudella.

Kruunusiltoihin ja uuteen Hakaniemensiltaan liittyvinä valmistelevina töinä aloitetaan kunnallistekniikan siirto- ja uusimistyöt Hakaniemessä ja Siltavuorenrannassa touko–kesäkuun vaihteessa. Kesällä alkaa myös katujen rakentaminen Merihaan kupeessa.

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Toukokuussa alueelta joudutaan kaatamaan puita Sörnäisten rantatiellä, Näkinaukion ympäristössä, Hakaniemenrannassa sekä Kruununhaan puolella Pohjoisrannassa ja Kirjatyöntekijänkadulla.

Kruunuvuorenrannassa rakennetaan kadun rakennekerroksia ja kunnallistekniikkaa Koirasaarentien länsipäähän ja uudelle Horisontti-nimiselle kadulle.

Tämänhetkinen tavoiteaikataulu Laajasalon ratikan liikennöinnin aloittamiselle on 2027.

Hankkeen työt valmistuisivat 2026, jonka jälkeen tehdään muun muassa koeajoja.

"Kruunusillat alkaa vaikuttaa korruptiolta"

Kruunusillat-raitiotielle on selvitetty vaihtoehtoja

Jättiremontti repii ydinkeskustan auki – Kaivokatu poikki autoliikenteeltä jopa kaksi vuotta: "Tämä toteutusvaihtoehto on vähiten huono"

Kuvat: Laajasalon järkäle nielaisee leikkipuiston, koirapuiston, pururataa, pallokenttiä... – Kaupunki: "Toiminnoille etsitään uudet sijainnit"

Laajasalon bulevardin rakentaminen alkaa jo tänä vuonna – tulee aikanaan jatkumaan Herttoniemeen saakka

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut