Ratikat katoavat Karhupuistosta viikon päästä –  Sinikka, 85, varautuu jopa puoli tuntia pidempään kiertoreittiin: "Herranjestas, tämä tuli aivan yllätyksenä!"

Sinikka Orelalle, 85, tuli yllätyksenä, etteivät raitiovaunut kulje alkukesästä Karhupuiston kautta lainkaan. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Kasin katutyöt katkaisevat kaiken ratikkaliikenteen maanantaina 17. toukokuuta alkaen Helsinginkadun ja Kaarlenkadun risteyksestä. Linjat 1, 3, 8 ja 9 ovat poikkeusreiteillä 11. heinäkuuta asti.

Ratikat häviävät siis isosta osasta Kalliota ja kokonaan Aleksis Kiven kadulta. Tämä saattaa tarkoittaa kävelymatkojen pidentymistä.

Karhupuisto on kaikkein herkin paikka, sanoo HSL:n informaatiosuunnittelija Petri Nissinen.

Nissinen arvioi, että Karhupuiston pysäkin käyttäjät joutuvat kävelemään joukkoliikenneyhteyksien perässä esimerkiksi Toiselle linjalle tai Urheilutalolle.

– Kalliossa on nimensä mukaisesti paljon korkeuseroja, jotka saattavat olla hankalia vanhemmille ihmisille.

Karhunpuiston vieressä asuva Sinikka Orela, 85, kuuli lähestyvästä muutoksesta ensimmäistä kertaa Helsingin Uutisten toimittajalta.

– Herranjestas. Tämä tuli aivan yllätyksenä! Onpa harmillista, vaikka itse kyllä jaksan kävellä kauemmaksikin, Orela sanoo.

Orela oli ollut hoitamassa Pasilassa asioita ja jäi Karhupuistossa ysin ratikasta. Miten jatkossa tekisit saman matkan, kun ysi ei tästä kulje?

– Kulkisin ensin Hakaniemeen ja sitten keskustan kautta Pasilaan. Se kestää pidempään, mutta minulla on aikaa.

HSL:n reittoppaan mukaan Orelan mainitsema kiertoreitti kestää kävelyineen noin puoli tuntia kauemmin.

Korvaavaksi yhteydeksi Pasilaan on ajateltu runkolinjoja 500 ja 510, mutta niiden paluu Aleksis Kiven kadulle on viivästynyt tänä kevään useita kertoja.

Matkustajien pelkäämä takaisku toteutui: Runkolinjat 500 ja 510 eivät palaa sittenkään normaalireitille – "Työmaalla hankaluuksia"

Alppilalainen Pirkko Teerikangas, 79, oli jo tutustunut poikkeusreitteihin. Hän reagoi niihin tuohtuneesti.

– Miten pääsen nyt Hakaniemeen ja kirjastoon? Bussi 23 toki kulkee, mutta sen pysäkit ovat huitsin nevadassa, useita kertoja päivässä raitiovaunulla matkustava Teerikangas kommentoi.

Helsinginkadulla asuva Toini, 72, on tottunut Kasin katutöiden aiheuttamiin muutoksiin. Hän kuitenkin harmittelee, ettei ratikan kyytiin pääse alkukesän aikana suoraan kotioven edestä.

– Kovaa kävelyähän siitä monelle tulee. Mutta en ole itse ratikoista niin riippuvainen. Vanhemmille ihmisille se voi olla ongelma.

Petri Nissinen sanoo, että poikkeusreitit ovat monille tuttuja Hämeentien remontin ajalta.

– Silloinkaan ei järjestetty korvaavaa bussia Töölö-Sörnäinen-akselille. Nyt poikkeusreitit kestävät kuitenkin vähemmän aikaa.

Toisen kerran poikkeusreitit vaihtuvat 12. heinäkuuta ja kolmannen kerran 30. elokuuta.

–  Onhan se tylsää, kun reitit vaihtuvat kahdeksan viikon välein. Tällä tavoin saadaan kuitenkin ratikoihin suuresti vaikuttavat työt tehtyä yhtenä kesänä.

Nissinen sanoo, etteivät bussit aja ylimääräisiä vuoroja ensimmäisen vaiheen aikana.

– Toisessa vaiheessa tulee korvaava bussi 8X Oopperan ja Arabian välille ja tilannetta seurataan muun liikenteen osalta.

Hämeentien bussit ja ratikat palvelevat kesän läpi normaalisti.

Linnanmäelle pääsee Nissisen mukaan kesäkuussa lähes normaaliin tapaan.

poikkeusreitit HSL

Jättimäisestä työmaasta tuli asukkaiden silmätikku Töölössä – Nadja, 30, herää aamuisin koviin räjähdyksiin: "Kuin katto tippuisi päälle" 

Harvinainen poikkeusreitti kiristää matkustajien hermoja linjoilla 500 ja 510, tilanne jatkuu vielä kuukausia - HSL: ”Se on yllättänyt meidät”

Ratikat katoavat kesällä lähes koko Kalliosta – kartta näyttää, miten katutyöt mylläävät reittejä uusiksi

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut