Helsingin paraatipaikka Kauppatorilta Olympiaterminaaliin suunnitellaan uusiksi – kansainvälinen suunnittelukilpailu alkaa

Ranta: Asuntoja alueelle ei voi ehdottaa.

Parhaat päivänsä nähnyt Makasiiniterminaali saa lähteä, kun Helsingin kaupunki ottaa koko ranta-alueen uuteen käyttöön. Arkistokuva/Sanna Jokela

Makasiinirannan kansainvälinen kilpailu käynnistyy.

Makasiinirantaa kehitetään jatkossa osana käveltävää keskustaa, Helsingin rantoja kiertävää rantareittiä sekä uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon sijaintipaikkana. Kilpailu on kaksivaiheinen laatu- ja konseptikilpailu, joka on suunnattu rakennus- ja kiinteistöalan kotimaisille ja kansainvälisille toimijoille.

Kilpailualue ulottuu Kauppatorin Kolera-altaalta Olympiaterminaaliin, joka tunnetaan Siljan laivojen lähtöterminaalina.

–Tämä kilpailu järjestetään, jotta Helsingin paraatipaikka ja kasvot merelle saisi arvoisensa käytön ja ulkoasun. Satamatoimintojen kehittyessä olemme vihdoin siinä tilanteessa, että aluetta voidaan rakentaa sen ansaitsemalla tavalla. Haaste on valtava ja suhtaudumme siihen kaupungilla vakavasti ja kunnianhimoisesti. Alueen merkittävyys ja ominaispiirteet on tunnistettu ja niiden ehdoilla haetaan parasta mahdollista ehdotusta, kuvaa tiedotteessa pormestari Jan Vapaavuori.

Hietalahden asukkailta vastaehdotus kaupungin suunnitelmille: "Tässä on kyse asukkaiden tyytyväisyydestä, ei pääomasijoittajien"

Makasiinirannan kilpailulla etsitään parasta kokonaissuunnitelmaa. Alueelle on mahdollista ehdottaa kulttuuri-, palvelu-, liike- ja muuta toimitilarakentamista, ei kuitenkaan asumista.

Kilpailu käsittää myös arkkitehtuuri- ja designmuseolle suunnitellun alueen, minkä lisäksi alueelle tavoitellaan monipuolisia museotoimintaa tukevia toimintoja. Museon varsinainen toteutus ratkaistaan myöhemmässä vaiheessa ja siitä järjestetään erillinen arkkitehtuurikilpailu.

Hietalahdenallas kaventuisi jopa kanavaksi – suunnitelmille kitkerää palautetta: "Ei kerrota selkokielellä, että esitetään Stockmannin kokoista taloa rannalle"

Nykyisin pääasiassa sataman terminaalitoimintojen ja pysäköinnin käytössä oleva alue muutetaan julkiseksi ja viihtyisäksi rantareitiksi ja kaupunkitilaksi. Kauppatori yhdistyy jatkossa Kaivopuistoon ja pääsy meren äärelle paranee. Uusi kaupunkitila tarjoaa mahdollisuuksia myös epäkaupalliselle oleskelulle eri ikäryhmät ja kaupunkilaisten monenlaiset tarpeet huomioon ottaen.

Silja Line Katajanokalle Viking Linen kanssa – näin laivayhtiöt kommentoivat Helsingin suunnitelmaa

Olympiaterminaalin ympäristö vapautuu suurelta osin muuhun käyttöön, kun Tallinnaan matkustetaan jatkossa Länsisatamasta. Alueelle jää kuitenkin kansainvälistä risteilyalusliikennettä sekä mahdollisuus pika-alusliikenteelle. Tukholman liikennöinti keskitetään Katajanokalle.

Kilpailun sisällöstä ja tavoitteista kerrotaan verkkoseminaarissa 27. toukokuuta kello 14–16. Englanninkielinen seminaari on mahdollista katsoa jälkikäteen suomeksi tekstitettynä. Tilaisuuden ohjelma ja liittymislinkki julkaistaan kilpailun verkkosivuilla osoitteessa makasiiniranta.hel.fi.

"Tiivistämistä ajavat pienet piirit" – arkkitehdin mielestä Helsingin kaupunkisuunnittelu on luisunut yhä enemmän rakennusyhtiöiden ja pääomasijoittajien käsiin

Kilpailuehdotukset asetetaan kilpailun molemmissa vaiheissa julkisesti nähtäväksi ja kommentoitavaksi. Ensimmäisen vaiheen ehdotuksia pääsee arvioimaan ja kommentoimaan Kerro kantasi -palvelussa alkuvuodesta 2022.

Töiden arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota suunnitelmien kaupunkikuvalliseen laatuun, konseptin toimivuuteen ja toteutettavuuteen, kävely-ympäristön ja kaupunkitilan laatuun sekä Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman toteutumista edistäviin ratkaisuihin sekä siihen miten uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo, Kauppahalli ja satamarakennukset on huomioitu. Kilpailun voittaja valitaan loppuvuodesta 2022.

Kilpailun voittanut ryhmä jatkaa alueen suunnittelua kumppanuuskaavoituksena yhteistyössä kaupungin kanssa sekä toimii kilpailuehdotuksen pohjalta muodostettavien tonttien toteuttajana. Voittajan kanssa laadittavan toteutussopimuksen ja alueelle laadittavan asemakaavan hyväksymisestä päättää myöhemmin kaupunginvaltuusto.

"Jos Oodin vessoista tuli huumeluola, niin mitäköhän näiden tolppien alle muodostuu" – Murskapalaute arkkitehtien visioille: näin kaupunki kommentoi Helsingin ytimen suunnittelua

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

”Ei itse tärvellä vetovoimaa” – kävelykeskustakiista muhii puolueissa: vihreiden mielestä viihtyisään oleskeluun satsaavat kaupunkikeskustat menestyvät myös kaupallisesti

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut