Polttoainevero nousee Suomessa selvästi, jos valtiovarainministeriön työryhmän esitys menee läpi. Työryhmän raportti julkistettiin tänään tiistaina.
Työryhmä esittää, että bensiinin veroa nostettaisiin 10 sentillä litralta ja dieselin 11 sentillä. Tämä tarkoittaisi, että autoilija maksaisi bensalitrastaan 12 senttiä enemmän kuin nyt ja dieselistä 13,5 senttiä enemmän.
Ehdotuksen tavoitteena on vähentää liikenteen kasvihuonepäästöjä.
Työryhmän mukaan polttoaineveron korotusta voitaisiin kompensoida alentamalla ajoneuvoveroa. Näin vähän ajavat autoilijat maksaisivat jatkossa vähemmän veroa ja paljon ajavat enemmän. Verorasitus kiristyy sitä enemmän, mitä enemmän ajaa ja mitä enemmän auto saastuttaa.
Sähköautojen hankkimiseen työryhmä kannustaisi alentamalla autoveroa, joka maksetaan hankinnan yhteydessä. Toisaalta sähköautojen vuosittaista ajoneuvoveroa korotettaisiin.
Muutos lisäisi työryhmän mukaan 15 000 kilometriä vuodessa ajavan polttomoottoriautoilijan verorasitusta noin 10–30 euroa vuodessa. Sähköautoilla ja lataushybrideillä lisää maksettavaa tulisi 40–60 euroa vuodessa, mutta uusien sähköautojen ja lataushybridien ostajat hyötyisivät, kun autovero alenee. Suurimmalla osalla lataushybridejä verorasitus tosin laskisi, jos käyttövoimana käytetään sähköä.
Lue koko raportti tästä(pdf).
Muokattu 18.5.2021 kello 12.09: Muokattu ensimmäistä kappaletta muotoon "polttoainevero nousee, jos työryhmän esitys menee läpi" (aiemmin "työryhmä haluaisi korottaa polttoaineveroa").