Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Raidejokeri valmistumassa etuajassa – tässä syyt

Raidejokeri näyttää valmistuvan etuajassa jo ensi vuonna, HKL kertoo tiedotteessa.

Liikennöinti radalla voisi alkaa jopa viisi kuukautta etuajassa vuoden 2024 alussa. Raidejokerin aiempi arvio on ollut kesä 2024. Rataa on rakennettu kaksi vuotta.

Yksi syy ripeämpään rakentamiseen löytyy koronapandemiasta.

– Koronan vuoksi vähentyneen liikenteen ansiosta olemme päässeet rakentamaan tehokkaammin esimerkiksi Leppävaarassa ja Otaniemessä, kertoo Espoon kaupungin hankepäällikkö Mira Saarentaus tiedotteessa.

Aikataulua on saatu nopeutettua myös allianssimallin hyödyillä.

–  Olemme rakentaneet tehokkaasti ja hyödyntäneet allianssin omaa ja aliurakoitsijoidemme osaamista. Olemme onnistuneet työturvallisuuteen panostamisessa. Luminen talvikaan ei juuri hidastanut töitä, kertoo allianssin projektipäällikkö Ari Bergström.

Pikaraitiotien rakentamiskustannukset näyttävät pysyvän budjetissa, tiedotteessa arvioidaan.

Budjetiksi on ilmoitettu noin 386 miljoonaa euroa.

Helsingin uuteen jättiratikkaan pääsi tutustumaan Vallilassa – matkustajaliikenne kantakaupungissa alkaa syksyllä

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

25 kilometriä pitkä raidejokeri kulkee Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välillä. Se korvaa runkolinjan 550.

Tällä hetkellä raiteita on valmiina 11 kilometrin verran. Kesä 2021 on HKL:n mukaan raidejokerin työmailla intensiivisin. Vuoden lopussa kiskoja pitäisi olla valmiina 20 kilometrin matkalla. Esimerkiksi pääosa Espoon osuudesta valmistuu tämän vuoden aikana.

Helsingin osuudella ensimmäiset katuosuudet valmistuvat Pajamäentiellä, Pirkkolassa, Norrtäljentiellä ja Viikissä kesän 2021 aikana.

Helsingin uusi ratikkatunneli on louhittu suuaukkoja vaille valmiiksi – valitukset hidastaneet töiden aloitusta Patterimäen puistossa

Viimeisiä rakennuskohteita linjalla ovat Patterimäen tunneli, Eliel Saarisen tie, Maaherrantie, Viikinkaari ja Varikkotie sekä päätepysäkit. Kun rakennustyöt ovat valmiita, aloitetaan raitiotien ja sen järjestelmien käyttöönottotestaukset ja koeliikenne.

Koivikko hakattiin rakentamisen tieltä: kaadettiinko samalla lintujen pesäpuut? – "Vuosaarelaiset ovat käyneet paikalla itkemässä tällaista tekoa"

Pikaratikka voi tuoda ongelmia Viikin kampuksen mittalaitteille – suojaukseen 10 miljoonaa euroa