Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (Hus) lisää etävastaanottoja, jotka ovat alkaneet kiinnostaa yhä enemmän koronapandemian aikana.
Etävastaanotto on verkossa tapahtuva vastaanotto, jossa terveydenhuollon ammattilainen ja potilas kohtaavat videoyhteyden välityksellä.
Husilla ensisijainen vaihtoehto etävastaanottoon on Maisa-sovelluksen videovastaanotto. Maisa on potilastietojärjestelmä Apotin sähköinen asiointipalvelu, jossa potilaat voivat esimerkiksi tarkastella tutkimustuloksiaan, varata ja peruuttaa aikoja tai vastata ennakkokyselyihin ennen vastaanottoa.
Maisaan kirjaudutaan vahvaa tunnistautumista käyttäen.
Etävastaanotoissa käytettävä teknologia takaa Husin mukaan hyvän äänen ja kuvan laadun sekä potilasturvallisuuden.
Maisan etävastaanotto voitaan toteuttaa tietokoneella tai mobiililaitteella, kuten älypuhelimella tai tabletilla. Mobiililaitteella osallistuminen edellyttää, että laitteelle on ladattu Maisan etävastaanottosovellus sovelluskaupasta.
Yksikön ja asiakkaan niin halutessa voidaan käyttää myös muita etävastaanottovaihtoehtoja, kuten Terveyskylän Omapolun vastaanotto tai Microsoftin Teams-sovellus, Hus tiedottaa.
– Digitaalisten palveluiden, kuten etävastaanottojen, kehittäminen ja laajamittainen käyttöönotto on yksi strategisista päämääristämme. Koronavirusepidemia on vauhdittanut etenemistä, kehittämisjohtaja Visa Honkanen kertoo tiedotteessa.
Potilaalta säästyy esimerkiksi aikaa, kun ei tarvitse matkustaa vastaanotolle. Etävastaanotto suojaa sekä potilaita että henkilöstöä altistumiselta koronavirukselle tai muille viruksille.