Näillä erikoisuuksilla tappiollinen "Stockan Herkku" yrittää saada menetettyjä kanta-asiakkaita takaisin – "Halutaan korkeasta hinnasta huolimatta"

Ensimmäisenä vastaan tulevat kotimaiset varhaisperunat. Ne on asetettu Food Market Herkussa paraatipaikalle heti sisäänkäynnin eteen. Esillepano muistuttaa torikojua.

Sampo Savolainen, 41, ostaa perunoita paperipussillisen edes vilkaisematta hintaa.

– Olisivatko maksaneet 6-7 euroa kilolta. Ostan mitä tarvitsen, kalatiskille jatkanut Savolainen sanoo.

Todellisuudessa perunat maksoivat lähes 15 euroa kilolta, eikä tieto hätkäyttänyt Savolaista.

– Asiakkaat haluavat meiltä suomalaisia varhaisperunoita niiden korkeasta hinnasta huolimatta. Kotimaiset perunat tulevat meille muutaman viikon muita aikaisemmin. Meiltä odotetaan edelläkävijyyttä kaikessa, sanoo Food Market Herkun ketjujohtaja Mika Heikkinen.

Keskustassa asuva Savolainen sanoo olleensa "Stockan herkun" kanta-asiakas viitisen vuotta. Hän muistaa hyvin vuoden 2017, jolloin HOK-Elanto osti Herkut Stockmannilta.

– Aluksi kaupan taso meni alaspäin. Mutta nyt se on palautunut. Eniten kaipaan vanhasta Herkusta eri maihin keskittyneitä isoja ruokateemoja. Nyt teemana on Ahvenanmaa, mutta huomaako sitä kukaan, siikaa ja graavilohta ostanut Savolainen pohtii.

Heikkinen näyttää, että Ahvenanmaan lippuja ja paikallisia tuotteita on jokaisella osastolla. Kaupan sisällä toimivassa Bistro-ravintolassa häärii ahvenanmaalainen huippukokki Michael Björklund.

– Ahvenanmaa tarjoaa makumatkan kotimaisten pientuottajien äärelle. Heidän tarinansa ovat sympaattisia. Yhdellä tuottajalla on viisi lehmää, joiden maitoa he käyttävät tuotteisiinsa, Heikkinen sanoo.

Heikkinen laskee, että vuoden 2017 kaupan yhteydessä Herkku menetti kymmenen prosenttia kanta-asiakkaistaan. Heitä ja uusia asiakkaita yritetään saada kauppaan esimerkiksi juuri ruokatarinoiden voimalla ja asiakkaiden toiveita toteuttamalla.

Ahvenanmaan lippujen lisäksi eri puolilla myymälää onkin valokuvia ja esittelytekstejä palvelutiskien työntekijöistä eli "Herkkumestareista". Osa heistä on työskennellyt Herkussa jopa 40 vuotta.

– Haluamme, että työntekijämme tunnetaan nimeltä. Se tuo isossa kaupassa lähikaupan tunnelmaa.

Ruokakaupan sisällä on helppo huomata, että asiakkaat tulevat Herkkuun juuri palvelun takia. Perjantaina puolen päivän aikaan leipäosastolla oli tusinan verran asiakkaita. Heistä vain kaksi katseli valmiiksi pakattuja leipiä. Kaikki muut jonottivat leipomon ja konditorian palvelutiskille.

– Palvelevaa henkilökuntaa Herkussa on tuplasti toista vastaavankokoista ruokakauppaa enemmän.

Mitä Herkusta saa sellaista, mitä muualta ei löydy?

– Palvelutiskiä on yhteensä 85 metriä. Esimerkiksi palvelutiskin juustoja on 750 erilaista. Vastaavaa ei ole muualla. Meillä pitää olla enemmän ja erilaista kuin muilla. Kalatiskimme ja hedelmät-vihannesosastomme on valittu Suomen parhaiksi.

"Ajattelin, että en enää tule" – Stockan Herkun myynti oli kova paikka myös asiakkaille: Näin kauppajohtaja kommentoi ahdinkoa

Viime vuosina moni kilpailija on alkanut tarjoamaan samantyyppisiä elämyksiä, mitkä saattoivat olla ennen Herkun yksinoikeus.

– Kun otimme myyntiin merikrotin, se ilmestyi myöhemmin muidenkin premium-kauppojen valikoimiin. Näin on käynyt myös itse paahdetulle kahville ja monelle muulle tuotteelle Wagyu-härän lihasta itse tehtyjä hampurilaispihvejä ei taida olla muualla. Tämä italialainen Cipriani-pastamerkki on taas ulkomailla julkkisten suosiossa, Heikkinen esittelee.

Ulkomaalaiset turistit ovat tärkeä osa Herkun asiakaskuntaa ja he ostivat Herkusta erityisesti kalliita suklaakonvehteja ja muita makeisia. Näiden määrä valikoimassa onkin vähentynyt merkittävästi korona-aikana.

Varhaisperunat maksoivat maltaita. Missä tuotteissa Foodmarket Herkku pystyy kilpailemaan hinnalla?

– S-ryhmän ison talon hyödyt näkyvät hedelmä- ja vihannesosastolla esimerkiksi banaanien ja appelsiinien hinnoissa. Pystymme olemaan kilpailukykyisiä. Mutta ilman premium-tuotteita emme ole Herkku, Heikkinen sanoo.

Food Market Herkut ovat tehneet tappiota koko nelivuotisen olemassaolonsa ajan.

– Tiesimme luonnollisesti jo ostohetkellä, että Herkut ovat olleet vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ja varauduimme pitkäaikaiseen kehittämiseen. Teimme alkuvaiheessa rajut investoinnit ja odotamme positiivista tulosta kahden kolmen vuoden kuluttua, kun alussa tehtyjen investointien poistot loppuvat. Tulevaisuus näyttää valoisalta, sanoo toimialajohtaja Kimmo Nikula.

Nikula kiittää asiakkaita, jotka ovat haastaneet heidät mielipiteillään ja kertoneet, mitä täytyy parantaa.

– Moni asiakas, joka aluksi mietti, osaammeko hoitaa tämän homman, on palannut, Nikula sanoo.

Helsingin ydinkeskustan vetovoimasta Mika Heikkinen on huolissaan. Hänen mukaansa täytyy varmistaa, että keskustaan pääsee monipuolisesti haluamallaan tavalla.

– Oli se sitten auto, fillari tai sitten ratikka, jolla itse tulen töihin Munkasta. Keskustassa voisi miettiä, voisiko esimerkiksi toimistotiloja mahdollisesti muuttaa asunnoiksi, jos korona muuttaa osittain työelämän fyysisiä rakenteita. Keskusta tarvitsee asukkaita, erilaistavaa palveluvalikoimaa ja monipuolista mahdollisuutta liikkua, sekä erilaisia elämyksiä, Heikkinen kertoo.

Stockmannin tavaratalon myynti on ollut kriisissä. Herkun tulevaisuuteen HOK-Elannossa ollaan kuitenkin luottavaisia.

– Food Market Herkku on keskusta-alueen isoin ruokakauppa ja ihmisten pitää ostaa aina ruokaa. Herkun myynti ja asiakasmäärät ovat päässee tavoitteeseen. Näkymä ovat hyvät. Jos ei olisi koronaa, niin tilanne voisi olla superhyvä.

Ruoan verkkokauppaa Heikkinen ei näe uhkana Herkulle.

– Mitä enemmän verkkokauppa lisääntyy, sitä enemmän ihmiset haluavat elämyksiä. Siinä on herkkukaupan uusi tulevaisuus.

Pk-seudulla Herkkuja on myös Itäkeskuksessa ja Espoon Tapiolassa. Heikkinen sanoo, ettei niiden valikoimaa voi täysin verrata keskustan lippulaivamyymälään, koska tilat ovat pienemmät.

Miten Itiksen Herkku eroaa paikallisesta S-marketista?

– Myös Itiksessä on paljon palvelutiskejä. Itikseen on mahdollista saada mitä tahansa keskustan valikoimassa olevaa tuotetta, vaikkapa merikrottia. Olosuhteiisiin nähden Itiksen Herkulla menee hyvin. .Alueella on paljon hyviä ruokakauppoja.

– Tapiolan Herkussa kauppa käy erityisen hyvin ja viime kesänä uudistuimme, sekä lisäsimme entisestään Tapiolan Food Market Herkun valikoimaa, sekä tarjontaa.

”Seuraavaksi helisee Espa” – Kauppatorin kalakauppiaalta synkkä ennustus Helsingin keskustalle, pandemia toi hyvänkin uutisen

Stockmannin katutasossa avaa uusi ravintola ja kahvila – "Brooklynin henkeä sekä 1930-luvun pariisilaistunnelmaa

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut