Valitukset hidastavat Laajasalon ratikkavarikon rakentamista – tämä on uusi aikataulu

Havainnekuvassa näkymä Reposalmentieltä. Laajasaloon suunniteltu ratikkavarikko sijaitsee maan alla. Päällä on asuntoja ja liiketilaa Sigge Arkkitehdit
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Laajasaloon rakennettavasta ratikkakorttelista on valitettu Helsingin hallinto-oikeuteen. Valituksen ovat tehneet Laajasalo-Degerö-seura , Laajasalon pienkiinteistöyhdistys ja yhdeksän yksityishenkilöä. Hallinto-oikeus arvioi, että päätös annetaan tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa.

Reposalmentien kupeeseen suunnitellaan Kruunusillat-pikaratikan kannalta tärkeää hybridikorttelia, jossa ratikkavarikko sijaitsee maan alla. Päällä on asuntoja ja liiketilaa. Se olisi osittain Laajasalon liikuntapuiston alueella.

– Ongelmia riittää. Kaavamuutos on jättänyt huomioimatta maakuntakaavassa ja yleiskaavassa määritellyt alueen kulttuuriympäristö-, luonto- ja virkistyskäyttöarvot ja on siksi nähdäksemme myös lainvastainen, Laajasalo-Degerö-seuran puheenjohtaja Osmo Rantakari perustelee valitusta Helsingin Uutisille.

Siltarahoilla saisi kaikille Kruunuvuorenrannan asukkaille HSL-liput 54 vuodeksi

Pikaratikan on tarkoitus kulkea Helsingissä vuonna 2027, kun Kruunuvuorenrannan ratikka- ja kevyen liikenteen silta keskustasta Yliskylään valmistuu.

– Laajasalo tarvitsee kipeästi uuden kulkuväyliä. Se on kiistatta näin, mutta onko se ainoastaan raitiotie vai onko se jotain muuta, Rantakari sanoo.

Kaupunki on varautunut, että varikkoon kohdistuvat kaavavalitukset kestävät noin kaksi vuotta. Alunperin varikon piti valmistua 2026, mutta uusi aikataulu on nyt vuonna 2027.

– Alkuperäinen tavoite Laajasalon ratikkakorttelin rakentamisaikataulussa oli, että varikko olisi saatu rakennettua jo siihen mennessä, kun Kruunusillat pikaraitiotie aloittaa koekäytön. Kaava on nyt sen verran viivästynyt, että varikko on tavoitteena rakentaa siihen mennessä, kun Kruunusillat pikaraitiotie aloittaa liikennöinnin. Varikon rakentamisen on arvioitu kestävän noin 1,5 – 2 vuotta. Tavoitteena on pysyä Kruunusiltojen aikataulussa, kertoo tiimipäällikkö Anu Kuutti.

Valituksesta uutisoi ensin Helsingin Sanomat.

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Kruunusiltojen kustannusarvio nousi 35% – 350 miljoonan uudessa arviossa eivät ole mukana vaunut ja Laajasalon varikko

Laajasalon ratikasta pudotetaan 1,2 kilometrin pätkä pois: Vaikutusta hintalappuun ei vielä tiedetä – Tämä on uusin arvio liikennöinnin alkamisesta

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut