Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Sataman toimitusjohtaja uskoo matkustajaliikenne palautuvan kriisiä edeltäneelle tasolle aikaisintaan 2023 – "Puoli vuotta sitten näkymät olivat vielä paljon positiivisemmat"

Helsingin Satama on Euroopan vilkkain matkustajasatama, johon koronalla voi sanoa olleen Suomen satamista suurimmat vaikutukset.

Helsingin Sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari sanoo, että matkustajaliikenteen odotetaan palautuvan kriisiä edeltävälle tasolle aikaisintaan vuonna 2023.

– Laivaliikenne palautuu toivottavasti silloin vuoden 2019 tasolle. Puoli vuotta sitten näkymät olivat vielä huomattavasti positiivisemmat tämän vuoden palautumisen osalta. Odotamme toki kovasti, että jo tulevana kesäkautena pystymme edes jotenkin palautumaan.

Matkustajaliikenteen palautuminen on suoraan kytköksissä epidemiatilanteeseen. Lähimatkailu palautuu ensimmäisenä, viimeisenä kansainvälinen matkustaminen. Aasialaiset olleet viime vuosina olleet Suomessa voimakkaimmin kasvava matkustajaryhmä.

– Kaikki riippuu nyt siitä, miten rajoja ja matkustajaliikennettä pystytään avaamaan, Haapasaari jatkaa.

Helsingin Satama toimii Eteläsatamassa, Katajanokalla, Länsisatamassa, Vuosaaressa ja Hernesaaressa.

Helsingin satamissa kulkee tavallisesti noin 12 miljoona matkustajaa vuodessa. Risteilymatkustajia koko potista on 605 000. Korona romahdutti viime vuonna matkustajamäärät yli puoleen, 4,9 miljoonaan.

Tulevan risteilykesän osalta laivayhtiöt odottavat nyt herkeämättä, mitä hallitus rajoituksista jatkossa päättää. Isot laivayhtiöt tulevat keskittymään kotimaan matkailuun ja järjestämään päiväristeilyitä satamankaupunkeihin, kuten Kotkaan, Hankoon, Turkuun ja Maarianhaminaan.

Helsinki on myös Suomen ulkomaankaupan pääsatama. Suomen viennistä meriteitse tapahtuu 90 ja tuonnista 80 prosenttia.

Korona leikkasi viime keväänä sekä tuonnin että viennin laskuun.

– Onneksi pessimistisimmät arviot eivät toteutuneet, Haapasaari sanoo.

– Viime vuonna mentiin jonkun verran miinukselle. Tänä vuonna tullaan melko hyvin palautumaan. Loppuvuonna ollaan todennäköisesti jo normaalilla tasolla.

Viime vuonna tavaraliikennettä Helsingin satamien kautta oli 13,3 miljoonaa tonnia. Määrä on 8,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

Koronatilanteessa erityisen hyvää on Haapasaaren mukaan ollut se, että satamien kautta kulkeva tavaraliikenne on pystytty epidemiatilanteessa turvaamaan. Tavaraliikenne on hyvää vauhtia elpymässä.

– Seisomme normaalitilanteessa kahdella tukijalalla. Kaikki munat eivät ole samassa korissa. Lentoasemiin verrattuna olemme paremmassa tilanteessa, vaikka isossa montussa olemme olleetkin.